Постанова Верховної Ради України

Заслухавши та обговоривши інформацію Міністерства вугільної промисловості України та Міністерства палива та енергетики України про поточну ситуацію у вугільній промисловості та тепловій енергетиці, Верховна Рада України зазначає.
Вугільна промисловість України є однією з найважливіших складових частин її енергетичної безпеки. Вугілля - єдиний енергоносій, обсяги якого потенційно достатні для практично повного забезпечення потреб національної економіки в енергетичних ресурсах.
Тривала фінансово-економічна криза в Україні негативно позначається на стані внутрішнього ринку вугілля, який наразі повністю розбалансований. З листопада 2008 року на вітчизняному ринку вугілля спостерігається значний надлишок вугільної продукції. Підприємства електроенергетики здійснюють закупівлю вугілля у максимально можливих обсягах, результатом чого стало значне кредитне навантаження на них, а джерела повернення кредитів відсутні. Подальше нарощування обсягів вугілля на складах ТЕС є технічно неможливим без порушень безпечної техніки експлуатації вугільних складів, зокрема пожежної безпеки. Іншим негативним фактором є те, що очікується зниження виробництва електроенергії у 2009 році на 21,6 відсотка.
З метою забезпечення належного функціонування вугільного ринку, створення сприятливих умов для діяльності вугледобувних підприємств, стабілізації соціально-економічної ситуації у вугільній галузі, а також забезпечення сталої роботи підприємств електроенергетики і забезпечення енергетичної безпеки України Верховна Рада України постановляє:
1. Визнати дії Міністерства вугільної промисловості України та Міністерства палива та енергетики України щодо подолання «кризи споживання» вугільної продукції недостатніми, зазначивши, що без вжиття антикризових заходів поліпшення ситуації не очікується.
2. Рекомендувати Кабінету Міністрів України:
2.1. У місячний термін з дня набрання чинності цією Постановою розробити та внести на розгляд Верховної Ради України проекти законів України стосовно внесення змін до законів України «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» та «Про Державний бюджет України на 2009 рік», в яких передбачити використання коштів Стабілізаційного фонду на формування державного резерву енергетичного вугілля у складі державного матеріального резерву (шляхом здійснення закупівлі Державним комітетом України з державного матеріального резерву енергетичного вугілля через ДП «Вугілля України» за рахунок коштів Стабілізаційного фонду з подальшим викупом енергогенеруючими компаніями за ціною його закупівлі). Передбачити також внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2009 рік» у частині збільшення обсягів бюджетного фінансування державного сектору вугільної галузі до рівня, який дасть можливість забезпечити своєчасну виплату заробітної плати шахтарям відповідно до норм діючого законодавства та вимог колективних договорів, продовження реалізації проектів технічного переоснащення та капітального будівництва вугільних підприємств, створення безпечних і безаварійних умов праці шахтарів, реструктуризації у вугільній галузі та належне забезпечення побутовим паливом вуглеотримувачів підприємств, що ліквідуються.
2.2. До 1 жовтня 2009 року підготувати відповідні зміни до Закону України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» для завершення розв’язання боргової проблеми у паливно-енергетичному комплексі та внести його на розгляд Верховної Ради України.
2.3. До 1 жовтня 2009 року підготувати і внести на розгляд Верховної Ради України проект закону про особливості приватизації вугледобувних підприємств.
2.4. Керуючись вимогами безумовного забезпечення енергетичної безпеки держави, забезпечити у місячний термін з дня набрання чинності цією Постановою затвердження фізичних та фінансових балансів виробництва і споживання вітчизняної вугільної продукції (відповідно енергетичного та коксівного призначення) на 2009 рік у цілому та перший квартал 2010 року (з визначенням джерел фінансування) і здійснювати дієвий контроль за їх виконанням усіма виробниками та споживачами вугільної продукції.
Забезпечити відповідно до графіка закупівлі вугілля укладання відповідних договорів з виробниками вугільної продукції всіх форм власності.
2.5. При проведенні тарифної політики не застосовувати заходів, що створюють передумови збиткової діяльності енергогенеруючих компаній теплових електростанцій.
2.6. Розробити протягом місяця з дня набрання чинності цією Постановою механізм погашення взаємної заборгованості підприємств вугільної галузі перед підприємствами Міністерства палива та енергетики України на 2009 рік і перше півріччя 2010 року.
2.7. Здійснити заходи для переходу побутових споживачів до оплати за спожиту електричну енергію за економічно обґрунтованими цінами, одночасно розробивши і затвердивши соціальні стандарти споживання електроенергії.
2.8. Прискорити розробку підзаконних правових актів з метою створення законодавчих засад здійснення експорту електричної енергії, що дозволить збільшити виробництво електричної енергії тепловими електростанціями та створить передумови зростання попиту на енергетичне вугілля.
2.9. У місячний термін з дня набрання чинності цією Постановою удосконалити механізм здійснення експорту вугільної продукції та ціноутворення на неї з метою зменшення навантаження на державний бюджет України.
2.10. Розробити програму щодо стимулювання споживачів природного газу по переведенню їх на споживання вугільної продукції та енергії з альтернативних видів палива.
3. Міністерству вугільної промисловості України здійснити необхідні організаційні заходи щодо забезпечення ефективного вирішення керівниками державних вугледобувних підприємств питань:
виплати в повному обсязі і в установлені строки заробітної плати на підприємствах галузі;
повернення боргів за електричну енергію вугільних підприємств;
розробки проектів технічного переоснащення та модернізації вугледобувних підприємств галузі виходячи з наявних обсягів бюджетного фінансування.
4. Міністерству палива та енергетики України:
здійснити аналіз складових оптової ринкової ціни на електричну та теплову енергію щодо їх співвідношення між собою, зокрема, розміру збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію, кошти від надходження якої спрямовуються до спеціального фонду державного бюджету;
внести пропозиції щодо змін до державного бюджету з метою коригування величини збору у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на електричну та теплову енергію;
здійснити заходи з оптимізації складових оптової ринкової ціни з метою недопущення збиткової роботи генеруючих компаній теплових станцій;
розробити разом з НАК «Енергетична компанія України» заходи, спрямовані на забезпечення рентабельної роботи компаній теплових електричних станцій;
забезпечити погашення існуючої заборгованості за спожите підприємствами теплової енергетики, підпорядкованими Міністерству палива та енергетики України, вугілля, відвантажене державними вугледобувними підприємствами;
розглянути конкретні кроки щодо зміни структури використання палива на вітчизняних ТЕС у напрямі збільшення питомої ваги вугілля.
5. Рекомендувати Національній комісії регулювання електроенергетики України здійснити заходи з оптимізації витрат на монопольному та конкурентному ринках в електроенергетиці з метою приведення їх до рівня мінімально достатнього для збереження сталого функціонування об’єднаної енергетичної системи України.
6. Міністерству транспорту та зв’язку України розглянути можливість запровадження тимчасового мораторію на підвищення тарифів на залізничні перевезення вугілля для потреб енергетики і металургії.
7. Контроль за виконанням цієї Постанови покласти на Комітет Верховної Ради України з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки.
8. Ця Постанова набирає чинності з дня її прийняття.
Голова Верховної Ради України В. ЛИТВИН.
м. Київ,
25 червня 2009 року.
№ 1558-VІ.