За поширеністю паління серед населення Україна входить до першої десятки європейських країн. За даними ВООЗ, з палінням пов’язано майже 90 відсотків випадків раку легень, 75 відсотків — хронічних бронхітів і 25 відсотків — ішемічної хвороби серця. Загалом тютюн є чинником ризику більш як 25 хвороб. Від наслідків, спричинених палінням, щорічно гинуть приблизно 120 тисяч наших співвітчизників. У зв’язку з цим паління можна назвати «універсальним чинником» ризику.

6 червня до ООН надійшло офіційне повідомлення України про ратифікацію Рамкової конвенції Всесвітньої організації охорони здоров’я з боротьби проти тютюну. Це означає, що через 90 днів Україна матиме статус сторони цього міжнародного договору, а він, у свою чергу, стане частиною національного законодавства нашої держави.

Що значить для нас Рамкова конвенція? Конвенція насамперед покликана об’єднати зусилля міжнародного співтовариства з подолання проблеми вживання тютюну. В Україні вже напрацьована законодавча база, спрямована на боротьбу проти тютюну, в якій установлено вимоги до порядку виготовлення тютюнових виробів, оптової і роздрібної торгівлі, обмеження стосовно споживання тютюну і тютюнових виробів.

Тобто ратифікація Україною Рамкової конвенції означає, що перед владою постає завдання посилити систему державних важелів, спрямованих на боротьбу проти тютюну.

Експерти вважають, що розпочинати цю роботу необхідно з обмеження реклами, розрахованої на масову аудиторію, і тієї, котра є доступною для дітей. Насамперед — це зовнішня реклама тютюнових виробів. Таку рекламу вже спонтанно забороняють на місцях, наприклад — у містах Луцьк і Рівне. І хоча відповідні рішення було опротестовано органами прокуратури на підставі їхньої незаконності, поява таких ініціатив свідчить про бажання соціуму позбутися реклами тютюну на вулицях населених пунктів.

Чинне законодавство України про рекламу тютюнових виробів потребує істотного вдосконалення. Дотепер законом, наприклад, чітко не заборонено проведення безплатного роздавання сигарет у рекламних цілях. Двозначність відповідних правових норм дозволяє демонстрацію реклами в кінотеатрах, у тому числі на сеансах, що їх відвідують діти. Не врегульовано питання, пов’язані з так званою непрямою рекламою.

До рішення цієї проблеми має долучитися все суспільство, і тоді ми не будемо так часто бачити на вулицях дітей, котрі палять, молодих матусь з колясками у клубах тютюнового диму. Кожен стане здоровішим, і, можливо, це дасть змогу стати здоровій країні.