Комітет Верховної Ради з питань фінансової політики і банківської діяльності рекомендував парламенту ухвалити за основу та в цілому проект закону про внесення змін до статті 11 Закону «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» (реєстр. №1102 — щодо удосконалення процедур стягнення штрафів, накладених за порушення законодавства на ринку цінних паперів).

Необхідність ухвалення цього законопроекту пояснюється тим, що, наприклад, у 2012 році Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку під час розгляду справ було накладено штрафів на загальну суму 48,79 мільйона гривень, але до держбюджету перерахували лише 3,22 мільйона гривень. Тож, враховуючи, що з добровільною сплатою штрафів виникли серйозні проблеми, пропонується вдосконалити процедуру їхнього примусового стягнення.
Члени комітету також розглянули два законо-проекти, які стосуються захисту та збереження заощаджень вкладників неплатоспроможних банків: про внесення змін до деяких законів України для розширення інструментарію Фонду гарантування вкладів фізичних осіб щодо виведення неплатоспроможних банків з ринку з метою збереження заощаджень вкладників (авторства народних депутатів Сергія Рибалки, Михайла Довбенка, Віктора Романюка, Юрія Солов’я, Івана Фурсіна, Олега Лаврика та Степана Кубіва, реєстр. №2188) та альтернативний проект, запропонований народним депутатом Павлом Різаненком (реєстр. №2188-1).
На думку авторів законопроекту, це дасть змогу захистити права та законні інтереси вкладників банків, зміцнити довіру до банківської системи, забезпечить ефективну процедуру виведення неплатоспроможних банків з ринку та збільшить зацікавленість банківських установ у прийнятті активів і зобов’язань неплатоспроможних банків.
За наслідками дискусії та розгляду висловлених експертами зауважень комітет ухвалив рішення про утворення при підкомітеті з питань цінних паперів, фондового ринку, діяльності рейтингових агентств та електронної комерції тимчасової робочої групи для всебічного обговорення цих документів.
Учасники засідання також заслухали доповідь представника Програми розвитку фінансового сектору FІNREP-ІІ USAІD, яка містила пропозиції щодо законодавчого посилення захисту прав споживачів фінансових послуг та розвитку фінансового ринку. Експерти USAІD, зокрема, запропонували на цю тему чотири законопроекти, які планується доопрацювати та винести на розгляд комітету.
За участі представників Нацбанку та учасників «кредитного майдану» було обговорено й законопроект про реструктуризацію кредитних зобов’язань з іноземної валюти в гривню — у цьому документі заступник голови комітету Руслан Демчак узагальнив наявні пропозиції щодо вирішення проблеми валютних кредитів. Утім, представник НБУ повідомив, що в новому Меморандумі з МВФ міститься зобов’язання Президента застосувати право вето в разі ухвалення парламентом закону про реструктуризацію валютних кредитів. На думку МВФ, держава не має втручатися у двосторонні переговори між позичальниками і банками щодо реструктуризації валютних іпотечних кредитів.
Тож голова комітету Сергій Рибалка, коментуючи вимогу представників «кредитного майдану» таки винести на розгляд парламенту законопроекти щодо вирішення проблем валютних позичальників, за-значив: «Ми готові внести ці законопроекти, але отримаємо стовідсоткове вето Президента. Як це сталося із законопроектом про посилення мораторію на заборону стягнення єдиного житла валютних позичальників: ми двічі проголосували за цей документ, проте отримали вето, яке не змогли подолати. Ми не популісти, щоб розглядати законопроекти лише для демонстрації діяльності. І нам, і валютним позичальникам потрібен конкретний результат». Враховуючи це, учасники засідання домовилися провести з цього приводу додаткові консультації.

ДОВІДКОВО

Законопроектом (реєстр. №2108) пропонується доповнити Цивільний кодекс положенням про те, що вклади, передані неплатоспроможним банком приймаючому або перехідному банку, не можуть бути видані на першу вимогу вкладника, а в Законі «Про систему гарантування вкладів фізичних осіб» пропонується передбачити можливість передачі всіх або частини активів та зобов’язань неплатоспроможного банку приймаючому або перехідному банку. При цьому банк, до якого перейшли зобов’язання, отримає можливість заморожувати депозити вкладників—фізичних осіб терміном до трьох років та вкладників—юридичних осіб — до п’яти років.