Хоча канікули в розпалі, до самої ночі сторож столичної школи-дитсадка «Пролісок», що в Дарницькому районі, чує: «Дядю Юро, дайте ходулі». І потрібні вони не для забави. Учні цієї школи оздоровлюються буквально на ходу. А навчив їх цього заслужений тренер України зі спортивної ходьби Олександр Шимко.
Наша довідка. Знавець і фанат своєї справи, Олександр Шимко розробив нову техніку оздоровчої ходьби. І вважає, що вона може стати корисною й ефективною альтернативою виснажливим кросам на уроках фізкультури.
Медогляд виявив, що...
Лише у п’яти відсотків школярів задовільна постава. У решти — сутулість, сколіоз, кіфоз тощо. Тоді райвно поставив директору «Проліска» Людмилі Поляковій завдання: якось нетрадиційно підійти до оздоровлення дітей. Вона звернулася до шефів — Дарницького центру здоров’я, головлікар якого Анатолій Туранський і порадив свого фахівця — О. Шимка.
— Ми, батьки, самі несвідомо формуємо неправильну поставу і ходу своїх дітей, — пояснює Олександр Мусійович. — З раннього дитинства підкладаємо подушку під голову — і шийно-грудний відділ хребта закруглюється (тоді як достатньо валика, який повторював би фізіологічний вигин шиї). Опорно-рухові негаразди дитинства посилюються у школі: незручні меблі, недоцільні навантаження (з точки зору здоров’я урок має тривати 20—30 хвилин), важкі ранці й рюкзаки, непродуманий розклад. На уроках фізкультури зазвичай хлопчики підтягуються, а дівчатка віджимаються від лавки — і грудні м’язи ще більше випинають спину. Крім того, діти часто втягують голову в плечі, щоб «захистити» грудну чакру від агресії старших. Протягом уроку виникає напруження м’язів шиї, спини, а це провокує запальні процеси. Наслідком заборони побігати, пострибати, покричати і погратися на перерві буде вертлявість і неуважнісь на уроці. Так інстинкт рятує дитину від малорухомості та багатьох хвороб. А обмеження в русі, навпаки, зробить із школяра хворого розбишаку.
Уважність плюс старанність  і мінус помилки
Заняття зі спортивно-оздоровчої ходьби у «Проліску» проводили після уроків, але перед підготовкою домашнього завдання. Адже з давніх-давен відомо: щоденні піші прогулянки — чудовий стимулятор розумової роботи. За чотири місяці лікарі констатували, що в результаті у 13 дітей повністю вирівнялися ніжки, у 55 — викривлення значно зменшилося. А вчителька Зінаїда Аврамова була вражена: успішність покращилася, і тепер диктанти діти пишуть майже без помилок!
— До чого тут грамотність? А ходіння на ходулях розвиває увагу, — пояснив Олександр Шимко. — Це народний тест на координацію рухів. До слова, якщо, вперше ставши на ходулі, людина може ступити хоч кілька кроків, вона легко опанує будь-який вид спорту.
Техніку оздоровчої ходьби школярики відпрацьовували, малюючи траєкторії, адже, щоб робити точні й правильні рухи, треба попередньо закріпити їх у себе в голові. За словами тренера, якщо вибудовувати траєкторію руху кінцівок за «золотим перетином» — коефіцієнтом гармонії і краси — отримаємо «м’язову радість», захопливі погляди, здорові ноги та спину.
Вдома під наглядом батьків діти щодня виконували індивідуально призначені вправи. Їх декілька, і вони доволі прості. Скажімо, треба частіше сидіти по-турецьки. Надзвичайно ефективна вправа: між колінами розташувати валик або м’ячик, а ноги зв’язати на рівні гомілкових суглобів шарфиком. Так, стоячи або сидячи з прямими ногами можна вчити уроки, дивитися телевізор. Головне в заняттях — систематичність і наполегливість. А це вже залежить від нас, дорослих.
Лінійка для «кривуль»
Олександр Шимко винайшов нехитрий пристрій для вимірювання кривизни ніг. Показники дітей, які займаються оздоровчою ходьбою, увесь час під контролем. Кращий скороход — третьокласниця Гавриленко Валерія: «Мої ноги зараз прямі, а були кривенькі!» І мені пригадалось, як у дитячій поліклініці лікар-педіатр «заспокоював» одну маму, котра намагалася виправити Х-подібні ноги у доньки: «Народись не красивою, а щасливою...» Так, не всім пощастило зустріти такого спортивного наставника, як Олександр Шимко.
***
— Діти змінилися, бо наочно побачили, як можна зробити себе гарнішими і здоровішими! — підсумував свою роботу (до речі, безплатну!) Олександр Мусійович.
А навчальний рік у «Проліску» завершився спортивним святом. На дистанції діти йшли легко, злагоджено, красиво. Всі, як один, наче заведені механізми (а людина — це і є біологічна машина, чиї внутрішні запчастини теж мають свій термін працездатності). Тренер підбадьорював: «тулуб і передня нога, як колона», «допомагай ногам руками». На фініш діти прийшли збудженими, рум’янощокими, втомленими і... щасливими.
А досвід «Проліска» вже вивчають науковці з Київського міського педагогічного університету імені Б. Грінченка. Щоб оздоровча ходьба і зовсім ще екзотичні ходулі допомогли й іншим дітям.