Школа не завжди здатна створити умови для індивідуального розвитку дитини, а вчителі досить часто припускаються відомої помилки. Вони практично не зважають на значущість для дитини інших, крім навчання, видів діяльності, нехтують вікові особливості та інтереси учнів.

Це лише дещиця із висновків національного опитування «Здоров’я та поведінкові орієнтації учнівської молоді», проведеного центром «Соціальний моніторинг» спільно з іншими державними інститутами.

Із твердженням «У нашій школі учні беруть участь у встановленні правил» погодилися 53% сільських дітей і лише 35% міських. Незгоду із цим висловили відповідно 25% і 36%. У своїй причетності до запровадження засад загальноприйнятої поведінки в закладі найбільше переконані учні віком 11—12 років (55%) і найменше —старшокласники (35%).

63% хлопчиків та 58% дівчаток кажуть, що в школі, де вони навчаються, діють розумні і справедливі правила. Зовсім протилежної думки відповідно 17% та 18% школярів. Натомість 40% учнів і 31% учениць вважають, що в стінах навчального закладу встановлено надто багато різних суворих порядків. Близько 20—25% опитаних не змогли оцінити наявні правила шкільного життя.