У суперечці школярів за «круглим столом» столичного Будинку вчителя народжувалися пропозиції до проекту держстандарту в галузі «Здоров’я і фізична культура». На громадських слуханнях, організованих інформаційно-методичним центром «Дебати» за підтримки представництва ЮНІСЕФ в Україні, чи не вперше залунали голоси дітей. Та чи прислухаються чиновники до їхніх думок, нерідко слушних?

Невдовзі буде затверджено стандарти основної і старшої школи. Яким змістом наповнити предмети? Ледь не вперше про це вчені мужі спитали учнів.

— Приємно усвідомлювати, що ми почали прислухатися до думки школярів, представників дитячих громадських організацій, а це свідчить про рівень розвитку демократії в нашому суспільстві, — каже проректор з навчальної роботи Центрального інституту післядипломної педагогічної освіти АПН України Валерій Дивак.

Юні оратори дебатних клубів Києва, Київської області і Чернігова розповідали, що хочуть вивчати на уроках, зокрема з порівняно нового предмету «Основи безпеки і життєдіяльності». Ось дещиця з їхніх виступів.

Олена Данильченко, загальноосвітня школа фізико-математичного профілю № 12 (Чернігів):

— Набути навичок, наприклад, поведінки у конфліктних ситуаціях, зняття стресу, вироблення стратегії на майбутнє, ми зможемо лише на уроках-тренінгах. Під час рольових ігор, а не сидячи за партою, втупившись у підручник.

Максим Мороз, ліцей бізнесу (Київ):

— Лекції з вогнегасниками на плакаті нам ні до чого. Дайте нам в руки діючий макет, щоб ми під час пожежі змогли орієнтуватися і зреагувати на ситуацію.

Ксенія Литвиненко, столичний Кловський ліцей:

— Під час вивчення теми про згубні звички і запобігання захворюванню на СНІД бесіда з запрошеними на урок ВІЛ-інфікованим, наркоманом чи алкоголіком, які пройшли реабілітацію, була б для нас переконливіша.

Практично всі учні відзначали відсутність у школах наочної агітації. Спокусу взяти цигарку в зуби, напевно, відбили б, скажімо, розвішані у коридорах фотоілюстрації легень здорової людини і курця. Репліку міністерського чиновника: «А ви знаєте, як багато треба грошей на ті плакати?» — діти сприйняли як образу і байдужість до їхнього здоров’я.

До того ж у школах не діють фільмотеки. До слова, як зауважила одна дівчина, документальний ролик про аборти дуже вражає... хлопців.

Головний фахівець відділу природничо-математичної та технологічної освіти МОН України Ірина Пархоменко зробила висновок: «Уроки «Основи безпеки життєдіяльності» нецікаві, і тепер зрозуміло, з яких причин. Жодна дитина не сказала, що предмет непотрібний. Все залежить від якості й методів викладання. Найближчим часом ми внесемо додаткову спеціалізацію у підготовку педагогічних кадрів».

Насамкінець директор представництва ЮНІСЕФ в Україні Джеремі Хартлі, який спостерігав за дебатами, наголосив, що їхня мета — не просто вислухати учнів, а включити слушні зауваження і пропозиції до освітніх стандартів. Інакше ми, дорослі, порушимо обіцянку, яку дали дітям, приймаючи Конвенцію ООН.