Проблема організованої злочинності — одна з найактуальніших в українському суспільстві. Говорячи про це явище, необхідно насамперед окреслити його основні складові: по-перше, загальнокримінальна злочинність, тобто злочини, спрямовані проти особистості, по-друге, економічні злочини, тобто прояви тіньової економіки, і по-третє, корупція. Така «багатоликість» явища потребує злагоджених дій усіх правоохоронних органів.

Сьогодні можна з упевненістю казати, що практика взаємодії оперативних та слідчих органів відпрацьована достатньо. За підсумками 2002 року, завершено і направлено до суду 101 кримінальну справу про злочини, скоєні організованими злочинними угрупованнями (ОЗУ). Загальна сума матеріальних збитків, завданих цими злочинами державі, сягнула понад 11 млн. грн., з котрих під час слідства повернуто більш як 10 млн. грн., накладено арешт на майно осіб, притягнутих до відповідальності, в сумі близько 2 млн. грн.

Протягом 2002 року ліквідовано 70 організованих злочинних угруповань загальнокримінального спрямування. Організовані злочинні угруповання в сучасних умовах мають значні матеріальні й технічні можливості. Вони забезпечені засобами зв’язку, транспортом, зброєю, володіють методами конспірації, в них чітко відстежується ієрархія, запроваджено сувору дисципліну, а головне, такі угруповання виявляють надзвичайну жорстокість. Нерідко ОЗУ бувають нестабільними, оскільки їх активні члени, в результаті дій правоохоронних органів, заарештовуються, відбувають покарання у місцях позбавлення волі, і на їхнє місце приходить «нова поросль».

Наприклад, до суду відправлено справу щодо організованого злочинного угруповання з міжнародними зв’язками, яке очолював мешканець Донецька Кушнір. Членів цього угруповання звинувачують у скоєнні резонансних убивств на території Донецької та інших областей України, у тому числі вбивства народного депутата України Євгена Щербаня. У жовтні минулого року виявлено банду, що діяла на території Донецької і Луганської областей, до складу якої входило 11 осіб. У злочинців було вилучено 55 одиниць вогнепальної зброї, 9,5 кг вибухових речовин, понад 70 кг наркотиків.

Наприкінці грудня минулого року Апеляційним судом Донецької області було оголошено вирок членам ОЗУ

«17-та ділянка», відповідно до якого ватажок банди Герман отримав довічний термін ув’язнення (за статистикою Управління Державного Департаменту з питань виконання покарань у Донецькій області, Герман «розміняв» шостий десяток вироків довічного позбавлення волі). Решту членів банди засуджено до тривалих термінів позбавлення волі. На озброєнні цього угруповання були автомати Калашникова з глушниками та інша вогнепальна зброя. Від української Феміди ватажок банди ховався за кордоном і його було екстрадовано з Німеччини.

Особливе місце в наглядовій діяльності прокуратури посідає боротьба з проявами тіньової економіки. Донецька область — один із найрозвинутіших індустріальних центрів Південного Сходу України. Ділова активність, багатомільйонний грошовий і товарний оборот приваблюють кримінальні структури для створення тіньових підприємств для легалізування своїх коштів та майна. На сьогодні правоохоронними органами області направлено до суду 31 кримінальну праву економічного напряму щодо злочинів, скоєних організованими злочинними угрупованнями.

Одна з проблем української економіки — існування конвертаційних центрів. Такі структури сприяють ухиленню підприємств від сплати податків, стимулюють створення інших фіктивних фірм для «прогону» фінансових потоків. Останнім часом в області виявлено п’ять центрів, незаконною діяльністю яких державі завдано збитків на суму понад 2,5 млн. грн. На банківські рахунки фіктивних підприємств накладено арешт на суму понад 11 млн. грн., повернуто грошових коштів і майна на суму більш як 1 млн. грн.

Обласна прокуратура веде слідство у кримінальній справі щодо організованого злочинного угруповання у складі дев’яти осіб, які протягом 2001—2002 років займалися легалізуванням коштів, здобутих злочинним шляхом. Кожен місяць це угруповання «відмивало» більш як 5—8 мільйонів гривень.

Про те, якої шкоди завдає корупція авторитету держави, говорилося дуже багато. Торік у судах області розглянуто 347 протоколів про скоєння кримінально караних корупційних правопорушень. Однак основні зусилля правоохоронних органів області було спрямовано на виявлення кримінально караних корупційних діянь. За 2002 рік до суду направлено 50 кримінальних справ з ознаками корупції щодо 64 осіб. Прикладом може бути кримінальна справа стосовно начальника відділення державної виконавчої служби Куйбишевського району Донецька Тимофєєва і його заступника Афонькіна, які перевищили свої службові обов’язки, чим завдали шкоди державі на суму понад 128 тисяч гривень.

Фінансування і матеріальне забезпечення правоохоронних органів у межах боротьби з організованою злочинністю повинні бути пріоритетом для держави. Однак це в ідеалі. А в реальності фінансування правоохоронних органів неможливо назвати достатнім. Ось приклад: слідчим відділом обласної прокуратури завершено провадження досудового слідства у справі, порушеній за фактом розкрадання майна в особливо великих розмірах. Як обвинувачуваного у справі притягнуто іноземця. Відповідно до чинного законодавства постанова про притягнення як обвинувачуваного і обвинувальний висновок органи досудового слідства зобов’язані вручити обвинувачуваному перекладеними на його рідну мову. Послуги з перекладу вказаних документів, враховуючи їхній обсяг і непоширеність мови, на якій спілкується обвинувачуваний, коштуватимуть майже 50 тисяч гривень. Постає запитання: як виконати вимогу закону в разі, коли грошові кошти на ці цілі не передбачено?

Сьогодні питання боротьби з легалізуванням доходів, отриманих злочинним шляхом, — на порядку денному всіх правоохоронних органів, що мають повноваження з виявлення, припинення і попередження цього негативного явища в економіці країни.

Органи прокуратури повною мірою реалізують функцію координування цих органів у боротьбі з проявами тіньової економіки, що стало підставою включення нашої держави до «чорного» списку FATF. Однак біля витоків позитивного результату — низка причин, одна з яких —комплексне законодавче регулювання.

Зміни на законодавчому рівні, у сфері фінансування, а також реальна взаємодія контролювальних та правоохоронних органів дадуть змогу ефективно запобігати і знешкоджувати організовану злочинність.

Віктор ПШОНКА, прокурор Донецької  області, державний радник юстиції І класу.