Гадаю, буде зайвим нагадувати, ким, де і після якої дози випитого найчастіше мовляться ці слова. Я не належу до категорії таких оракулів. Та попри все, питання напрошується щоразу, коли лунає по радіо або з’являється на екрані чергова рекламна заставка. Чи поважаємо ми себе як нація і чи поважають нас по той бік екрану? Адже, як відомо, реклама не лише рушій торгівлі, вона ще і показник рівня розвитку нації.

Хоча необхідно відзначити, що з розумовим розвитком у нас усе гаразд. Хіба не викликає захоплення таке. Статтею 21 Закону України «Про рекламу» встановлено заборону на рекламу алкогольних напоїв на телебаченні. А от рекламувати торгову марку, під якою випускаються алкогольні напої, ніхто не забороняв. Усе дуже просто. Пряма вказівка на алкогольний напій прикрита рекламою торгової марки. При цьому на екрані з’являються коробки, в яких неважко зрозуміти що. І лунає розповідь про те, що ми завжди разом у найважчі хвилини. І вже ніхто не сумнівається, що тост і чарочка гарна парочка. А потім нам нагадують (правда, вже по радіо) Василя Симоненка:

«— Ти знаєш, що ти — людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Анонімне лікування алкогольної залежності».

Як то кажуть, без коментарів. Тому хочеться запитати у виробників алкогольної продукції та телерадіомовних компаній: чи замислюєтеся ви над майбутнім нації в конкурентній боротьбі за місце на ринку та за збільшення прибутків?

Єдине, що тішить у цій ситуації — небайдужість окремих народних депутатів. Нині на розгляді у Верховній Раді одразу декілька законопроектів, які мають на меті не залишити шляхів для обходу статті 21 Закону України «Про рекламу». В одному з них найчіткіше виписано коло заборони реклами горілчаних виробів на телебачення і радіо — «це алкогольні напої, в тому числі й слабоалкогольні, а також торговельні марки, під якими випускаються дані вироби та напої». Головним аргументом усіх депутатів, які пропонують зміни до Закону «Про рекламу», є турбота про здоров’я нації та негативний вплив на підліткову аудиторію реклами алкогольних напоїв та тютюнових виробів, навіть опосередкованої.

Очевидно, що прийняття таких змін надзвичайно важливе, враховуючи кількість реклами, яка прямо чи опосередковано має стосунок до алкоголю. Звичайно, можна не погоджуватися із забороною торгової марки, під якою випускають алкогольні напої, особливо, якщо під цією торговою маркою виходять не лише горілчані вироби. Але, як показує практика, якщо встановити винятки, то дуже скоро ми знову повернемося до сьогоднішньої ситуації, хіба що дещо видозміненої. Справа за малим — підтримка кращого із законопроектів депутатами.