Газета «Голос України» вже розповідала про чудові моделі давніх вітрильників В’ячеслава Козака. Майстерність луганчанина змусила дивуватися суддів престижних чемпіонатів, з яких В’ячеслав завжди повертався із золотими та срібними медалями переможця. Цього разу майстер знову здивував своїм мистецтвом. Перший, кому він показав свою нову роботу, був власний кореспондент «Голосу України» в Луганській області.

Ця мініатюрна модель одного із трьох кораблів Христофора Колумба, що брали участь у його першій експедиції до берегів Америки. Маючи завдовжки майже 80 мм, завширшки 30 мм та заввишки 92 мм, модель складається з більш як 1500 деталей. Самих лише цвяхів-штифтів по лівому та правому бортах, якими кріпиться обшивка, понад 850 штук! Можна сказати, що в корпункті газети відбулася перша презентація цієї іспанської каравели «Санта-Клара», відтвореної через багато століть у сухопутному Луганську.

***

— Техніка виготовлення такої мініатюрної роботи мені здається особливо складною.

— Ви маєте рацію. Складність передовсім у тому, що деталі, з яких складається модель, неможливо зафіксувати в руці. Роль фіксатора замість руки виконують затискачі різних конструкцій. А вони, як і всі посередники, вносять свої корективи в роботу, і не завжди позитивні. Один необережний рух — і деталь зіпсована. Приміром, на моделі майже 60 снастових блоків, кожний з яких — має довжину 2,5 мм, ширину 1,5 мм і висоту 1,3 мм. Спробуйте в ньому просвердлити два взаємоперпендикулярних отвори діаметром 0,3 мм. Напруження неймовірне! Часом 4—5-й блок виявляється браком, дуже часто ламається свердло. Особливо важко було виготовити цвяхи. В XV столітті цвяхи робили винятково з міді, тому я також виготовляв їх з цього металу. Вітрила зроблено з найтоншого китайського батисту, а снасті сплетено з натуральних ниток уручну. Модель покрито мастикою, виготовленою з масел та продуктів бджільництва. Це свого роду натуральний художньо-естетичний і декоративно-ужитковий продукт.

— А чому ви вирішили зробити модель саме «Санта-Клари»?

— У цієї каравели цікава історія. Її ще називають «Нінья», що в перекладі з іспанського означає «Дитинка». Це було улюблене судно Колумба — єдине, з тих, що брали участь у його перших експедиціях, яке потім, у 1499 році, плавало до острова Гаїті вже самостійно. Воно — символ епохи суднобудування кінця XV століття. Сьогодні це культова модель, котру мріють побудувати моделісти всього світу. На північному сході України я перший, хто зробив таку модель.

— Чи виставлятимете ви її на міжнародний конкурс судномоделістів?

— Це моя мета. Влітку 2003 року в одному з найбільших морських музеїв Європи у Гданську я хочу її показати на міжнародному конкурсі, де зберуться відомі майстри з усього світу. І цього разу сподіваюся на перемогу.

Луганська область.