«Молодість щаслива тим, що в неї є майбутнє».
М. Гоголь.
Вища правнича освіта — досить престижний напрям професійної кадрової підготовки. Найвагомішою причиною тому, вочевидь, є роль і значення професії юриста у суспільстві та державі, адже знання тих закономірностей, на яких будується державність, загальних засад суспільних зв’язків, тенденцій формування та розвитку соціуму дає змогу не тільки зрозуміти сутність політико-правового буття людини, a й зазирнути у майбутнє, скласти прогноз соціального розвитку, упередити негативні наслідки.
Справді, жити у суспільстві й бути вільним від нього, як помітили ще античні мислителі, неможливо. Людина — істота соціальна, а найтиповіші й найважливіші соціальні зв’язки опосередковуються таким унікальним інструментом загальнолюдського компромісу, як право. Найкраще позитивне право, технічно відпрацьоване, бездоганно зважене і виписане, на жаль, залишиться декларативним, мало того, найкращі уявлення про право можуть навіть бути шкідливими, якщо вони зреалізовані не фахівцями, не правниками, які готові професійно працювати на благо суспільства в ім’я закону, правди та справедливості.
Професійна освіта майбутнього юриста має відображати потреби у професійній юридичній діяльності. Суспільство і від його імені держава мають піклуватися про те, щоб особи, які бажають стати юристами і мають для цього відповідний потенціал, завзятість, хист і наснагу, отримували необхідні для виконання в майбутньому своїх професійних обов’язків знання та навички. З другого боку, багато залежить і від самого студента, майбутнього професіонала. Здобувач юридичної освіти має піклуватися, щоб отримати таку підготовку, яка дасть йому змогу знайти цікаву корисну роботу, застосувати на практиці власний потенціал, прислужитися Україні, її народу. Недарма інструктивні вказівки Міністерства освіти і науки наголошують, що основою підготовки студента є самопідготовка. Саме у такій дихотомії взаємних обов’язків та взаємної відповідальності і формується особистість майбутнього професіонала. Власне, на сучасному етапі розвитку суспільства ми можемо спостерігати зміни у функціональному призначенні професії майбутнього правника.
У формуванні такого юриста велику роль відіграють саме правничі школи — осередки формування професійної особистості, де плекаються і зростають юридичні кадри вищої кваліфікації. Нині спостерігається стійка тенденція до відродження ролі правничих шкіл як осередків вільнодумства, лібералізму, колиски майбутніх лідерів, реформаторів, державних мужів, глибоких мислителів, яскравих особистостей із широким колом гуманітарних знань, енциклопедичною обізнаністю в усіх сферах соціальної дійсності, з нестандартним мисленням, людей, готових прийняти відповідальність за свою державу, за долю свого народу.
Принаймні саме такі підходи і концептуальні напрями визначають реноме Хмельницького інституту регіонального управління та права, який у широкій палітрі організаційних форм забезпечення юридичної освіти в Україні зайняв своє місце з-поміж численних юридичних шкіл, набувши авторитетності та значення не тільки у нашій державі, а й у країнах близького та далекого зарубіжжя. Це прийшло до нашого інституту через високу якість підготовки кваліфікованих фахівців, а також через визнання науковою громадськістю тих зусиль, яких докладає наш заклад для розвитку правничої науки і особливо підтримки молодих учених, розвитку студентської науки.
Не словом, а ділом Хмельницький інститут управління та права вже вкотре підтверджує пріоритетність принципів розвитку молодіжної юридичної науки, відданість ідеалам добра, правди та справедливості. Адже саме молоде покоління правників найадекватніше здатне сприйняти нові тенденції розвитку права, сучасні підходи до розуміння ролі та призначення правової системи на грунті аналізу кращих здобутків попередників із тим, щоб потім втілити здобуті знання та засвоєні ідеали у практичну діяльність із перетворення нашого буття.
Підтримка молодих ініціатив виступає наріжним каменем наукової політики Хмельницького інституту управління та права. Розвиваючи різноманітні форми студентської самоврядності, наукової творчості студентства, в інституті створено студентську раду, студентсько-аспірантське наукове товариство. Активно розвивається робота зі студентством у наукових гуртках різного галузевого спрямування. В інституті опрацьовано власну модель підготовки наукових та науково-педагогічних кадрів, яка пройшла апробацію і перевірена часом: професійна селекція та формування творчого потенціалу майбутнього вченого починаються з молодших курсів, на старших курсах студентство активно залучається до організаційної, науково-дослідної роботи.
Згодом особи, які виявили найкращі здібності до творчого пошуку, ретельність в опануванні премудростей правничої науки, мають змогу готувати дисертаційні дослідження на базі аспірантур відомих правничих наукових центрів — Інституту держави і права ім. В.Корецького НАН України, юридичних факультетів Київського та Львівського національних університетів, у Національній юридичній академії імені Ярослава Мудрого. Здобуваючи високу наукову кваліфікацію і сприймаючи традиції і наукові підходи різних правничих шкіл, наша молодь переносить їх на грунт власної альма-матер, створюючи інститутові високий імідж та престижне реноме в наукових колах.
Віталій ОЛУЙКО, народний депутат України.