У столичному Будинку кіно показано нові серії документального фільму Сергія Буковського «Війна. Український рахунок».

Українські сюжети другої світової війни так обросли священними міфами, що навіть кінодокументалістові тут важко знайти неспекулятивну істину, в яку хтось захотів би повірити.
На що не ловиться Буковський
У столичному Будинку кіно показано нові серії документального фільму Сергія Буковського «Війна. Український рахунок».
Українські сюжети другої світової війни так обросли священними міфами, що навіть кінодокументалістові тут важко знайти неспекулятивну істину, в яку хтось захотів би повірити.
Тому навіть деяких друзів Буковського спершу спантеличило, що він узявся за цю тему.
Бо тут треба знати його характер. Перед згаданою прем’єрою Буковський промовив кілька обов’язково-принагідних слів у мікрофон і, не перестаючи говорити, раптом дістав рукою своє коліно — то був жест-спогад солдата чи Воланда, котрого коліно теж містично непокоїло. Водночас то був жест Буковського і тільки, бо при цьому Сергій, а він немалого зросту, примудрився не зігнутися.
Досягнути потрібної точки, не прогинаючись — у цьому весь Буковський. А надто, коли заходить мова про наші священні міфи. Згадаймо його фільм «Червона земля», знятий торік на українських хуторах у джунглях Бразилії. І що? Замість традиційного (і в цій ситуації навіть зрозумілого) мотиву «ой роде наш красний, ти й у джунглях прекрасний», Буковський уперто фіксує щезання Роду, фіксує спокійно, без сентименту, як військовий хірург.
І ось фільм «Війна. Український рахунок», серії від шостої по дев’яту — про ціну визволення Києва до Жовтневих свят, про загибель Ватутіна, дивізію «Галичина», Українську Повстанську Армію. Тобто, повний набір того, про що в Україні кожен знає принаймні дві «правди», точніше, два різні міфи.
Яку з правд вважати істиною? І що тут робити такому негнучкому чоловікові, як Буковський?
Він лишився самим собою — недовірливим до висновків, які здаються надто очевидними. Мабуть, єдине, що для нього перед початком роботи над фільмом не підлягало сумніву — лише те, що ця війна була. І що є люди, котрі її пережили. І він звернувся до цих людей. І вони розповіли. Їхні розповіді вражають. Це те, що ці люди знали завжди — але їх ніколи не просили розповісти саме про це. Бо це не вкладалося в міф.
Зрештою, що таке міф? Те, що ми звикли любити. Або не любити. Приміром, автор цих рядків звик не любити енкаведистів, котрі переодягалися бандерівцями і ніколи не визнавали цього. У фільмі вони визнають, що це правда. І ось я дивлюся на людину, котра Буковському каже: «Да, мы переодевались!» — і не відчуваю звичної нелюбові. Чому? Можливо, тому, що сказано правду. А головне тому, що всі ці люди — бандерівці, енкаведисти, просто солдати й діти солдатів — вони у фільмі Буковського якимось дивним чином ніби сидять за одним сімейним столом, за тим столом, за яким у нормальній родині не згадують, хто в яких арміях служив, бо тут усі свої.
Відтак слова «український рахунок» у назві фільму означають не лише рахунок убитих на тій війні, а ще — і це головне — натяк на традиційно українське зведення рахунків між своїми. Буковський показує, що то теж міф. Злий і непотрібний.
У цьому фільмі є ясність погляду на речі, про які сказано нібито все. Нібито все — бо міф уміє ховатися під незаперечний факт. Скажімо, дивізія «Галичина» — була? Була! Ну то про що говорити? А Буковський каже: чому не поговорити? І знаходить, і показує факти (а не версії), повз які проходять не лише хулителі, а й симпатики нашої історії. І виявляється, що ми нічого не знали про дивізію «Галичина» — лише тому, що вірили фактам.
Або ще. Нібито незаперечним фактом є загибель Ватутіна, котрий був поранений кулею українського повстанця й від тої рани через кілька місяців помер.
Здається, тут заперечити нема чого. Але у Буковського бере слово дочка Ватутіна: рана батька була такою, після якої не те що генерала, а простого солдата ставили на ноги на дев’ятий день. Але генерал помер, бо його не хотіли вилікувати. Чому? Відповідь напрошується сама: комусь було вигідно, щоб герой-визволитель нашого Києва помер від кулі нашого бандерівця — вибирай, що тобі дорожче...
Оцей хитрий вибір — те, на чому нас завжди ловили. Але Буковський на це не ловиться.
Не ловиться він і на захоплено-примусові емоції, на які багата наша історія. Втім, у цьому фільмі (чи не вперше у Буковського) вочевидь є захоплення — але це захоплення не вкотре новою «правильною» Історією, а людьми, котрі цю Історію пережили, як власну долю.
...Прем’єрна кінопубліка специфічна. Вона все бачила, її не візьмеш спецефектами. Так-от, ця публіка сиділа й мовчки ревіла в кашне, а коли увімкнули світло, тихо розбіглася, щоб ніхто не бачив її мокрою.
Нагадаємо, це була прем’єра шостої—дев’ятої серій фільму Буковського. Перші п’ять серій картини «Війна. Український рахунок» показано на телеканалі «1+1» ще весною — ніби як до Дня Перемоги. Але показано після опівночі, коли спить навіть останній ветеран другої світової, тримаючись уві сні за розбите кулею коліно.
Показувати таке хороше кіно в такий поганий час — це гріх, їй-Богу.
На прем’єрі було сказано, що оці нові серії, можливо, покажуть на телеканалі «1+1» до наступного Дня Перемоги, і, мабуть, знову — глупої ночі. Бо, мовляв, це фільм не для масової аудиторії. Ім’я того, хто це сказав, називати не хочеться — бо він чоловік, не лише за українським рахунком, розумний і переконливий. Такий переконливий, що почуваєшся маленьким і думаєш: «От як стану дорослим — буду, як дядя Серьожа Буковський, і незворушно ставитимусь до всього, що говориться надто переконливо!»