Хто з нас знає, чи передбачений гарантійний термін на пломбу чи зубний протез? На жаль, таких мало. А ті гарантійні талони, які дають пацієнтам деякі стоматологи, ми сприймаємо скоріше як особисту добру волю лікаря.
Насправді в Україні є обов’язковий для всіх лікарів «Галузевий медико-економічний стандарт надання стоматологічної допомоги...». У ньому регламентовано все: критерії визначення медзакладів, докладний класифікатор процедур, зокрема і кількість часу у хвилинах, який витрачають на їх проведення, вимоги до професійного рівня лікаря-стоматолога (обов’язкові, спеціальні знання), гарантійні терміни збереження пломби з різних матеріалів тощо.
Безперечно, всі нормативи описувати не будемо, але основні орієнтири, котрі допоможуть будь-кому, хто сідає в стоматологічне крісло, назвемо.
Гарантійний термін збереження пломби залежить від використовуваних матеріалів, а також від рівня медзакладу, де її ставлять. Приміром, цементна, у будь-якому разі, має простояти не менш як шість місяців; встановлена у стоматкабінетах пломба з амальгами —шість місяців (у поліклініці — рік); пломбі з використанням композитів та світлополімерного матеріалу приписано утриматися від шести місяців до року залежно від рівня стоматологічного закладу та класу порожнини зуба. Таким чином, якщо пломба не витримала належний термін, пацієнт має право звернутися до лікаря, який її встановлював, і вимагати безплатного відновлення. Варто зазначити, що вказані стандарти діють і у разі, якщо лікар «забув» видати гарантію. Однак фахівець може поручитися і за триваліший, ніж зазначено у стандарті, термін служіння пломби — це є показником якості його роботи.
Якщо пацієнт сумнівається в кваліфікації фахівця, то він має право впевнитися, чи відповідає лікар вимогам стандарту: чи має диплом про закінчення стоматологічного факультету або зуболікувального відділення, відповідний атестат чи сертифікат, документи про закінчення спеціальних курсів і т. ін. У адвокатській практиці відомі випадки, коли лікарі-стоматологи намагаються розширити практику, займаючися протезуванням попри те, що не мають права на це. Один такий «ескулап» узявся за протезування майже всієї порожнини рота клієнта, внаслідок чого той став стоматологічним інвалідом.
Але все це не означає, що, підстрахувавшись гарантійним талоном, пацієнти можуть розслабитися. З метою збереження власного здоров’я та вмісту гаманця необхідно дотримуватися всіх приписаних лікарем рекомендацій.