Комітет Верховної Ради України з питань запобігання та протидії корупції, заслухавши на своєму засіданні інформацію про ринок авіаперевезень та безпеки польотів в Україні, дійшов висновку що спроби монополізації ринку авіаперевезень є неприпустимими, а конкуренція має бути здорова.
Це питання було вирішено заслухати на засіданні комітету після звернення в січні працівників галузі про спроби монополізації авіаринку. На думку членів комітету проблема може загрожувати підписанню і подальшій ратифікації Угоди з ЄС «Про спільний авіаційний простір».
Голова асоціації підприємств авіаційної галузі України Микола Марченко заявив про халатне, на його погляд, ставлення до безпеки польотів та монополізацію авіаринку однією авіакомпанією — «Міжнародними авіалініями України» (МАУ). Він стверджував, що певні міжнародні стандарти безпеки авіапольотів не дотримуються. В Україні також досі відсутня державна програма безпеки польотів, діють «морально застарілі» правила безпеки польотів ще від 2005 року. «Головне, щоб людина, яка купує квиток на літак, не купувала квиток на свою смерть», — наголосив М. Марченко. Доповідач також стверджував про «системні порушення» Повітряного кодексу та міжнародних угод про повітряне сполучення з іншими країнами, зокрема, з Іраном та Іорданією, і звинуватив Державіаслужбу в лобіюванні інтересів МАУ.
Заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер повідомив, що міністерство ініціювало створення комісії, яка перевірятиме діяльність Державіаслужби. Очікується, що комісія розпочне свою роботу наступного тижня.
Голова Державної авіаційної служби Денис Антонюк зазначав, що ситуація з безпекою польотів в Україні навпаки поліпшилась на 20 відсотків. І запевнив, що він готовий представити комісії та всім зацікавленим статистику за минулий 2014 рік щодо кількості авіаінцидентів. За його словами, у 2014 році сталося 64 авіаінциденти, тоді як у 203-му їх було 102.
Під час обговорення народні депутати наголошували на потребі зробити прозорим процес формування тарифів на авіаперевезення, дати змогу пасажирам вибирати авіакомпанії і знати, хто є їх справжнім власником. Борислав Береза, реагуючи на те, що з українського ринку йде авіакомпанія Wіzz Aіr, в якої були дешеві авіаквитки, заявив, що в деяких компаній на українському ринку з’являється «невластива монополія», що може негативно позначитися на загальній ситуації на ринку: нові інвестори, нові авіаперевізники не прийдуть в Україну, а авіаперельоти будуть економічно невигідні для пасажирів.
Дмитро Добродомов (БПП) розповів, що квиток на літак «Львів—Київ» авіакомпанії МАУ коштує 3 650 гривень, тоді як квиток на літак «Варшава—Прага» можна придбати за 11 євро. А позафракційний депутат Борислав Береза додав, що квиток на трансконтинентальний рейс «Таллінн—Манчестер» можна придбати за 19 євро «день у день»: зранку купуєш — надвечір вилітаєш.
Представники МАУ обурилися, що їх спеціально не запросили виступити, і взяли слово самі. Голова наглядової ради ПАТ «Міжнародні авіалінії України» Арон Майберх заявив, що саме засідання Антикорупційного комітету на тему авіаперевезень є... «корупційним». Він стверджував, що про безпеку польотів в Україні може доповідати лише голова Державіаслужби, а не хтось інший. І що МАУ — це 50 відсотків усіх перевезень у Борисполі, кожен другий рейс — це роботодавець для понад п’яти тисяч осіб, найбільший інвестор в авіагалузь.
На це голова комітету Єгор Соболєв відповів, що комітет в обов’язковому порядку запрошує на свої засідання представників уряду та відомств, відповідальних за галузь. А для решти засідання комітету є відкритим.
Депутат Віктор Бондар (ДГ «Відродження») висловив думку, що конкуренція — це зручність для пасажирів і що розвинуті країни світу намагаються підтримувати власні авіакомпанії. На його погляд, авіаперевезення в Україні зменшилися через війну, і якщо «задушимо» ключову українську авіакомпанію — МАУ, то виграють зарубіжні авіакомпанії, передусім російський «Авіафлот» та турецькі авіалінії, які переберуть на себе всі ключові перельоти.
Депутати також поцікавилися, як держава втратила свою частку в МАУ. А. Майберх відповів, що держава її «не втратила, а продала у 2009 році, коли авіакомпанія була включена у план приватизації, і її акціонери мають право на пріоритетну купівлю акцій компанії.
За підсумками обговорення комітет вирішив направити листа до Прем’єр-міністра та міністра інфраструктури щодо діяльності галузі із пропозицією подати план виходу з кризи і подолання проблем монополізації галузі, а також продовжити обговорення теми на засіданні комітету після висновків комісії Державіаслужби.