В умовах кризи підприємства країни скорочують виробничі обсяги, зазнають збитків, переходять на режим виживання, працюють у скороченому режимі, а то й зовсім зникають із виробничої карти країни. Але є й інші приклади, які доводять, що за вмілого керівництва навіть у кризу можна не тільки залишатися на плаву, а і йти вперед, впроваджувати інноваційні технології, виходити на міжнародні ринки. До таких підприємств в Одеській області, безумовно, можна віднести ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство» (УДП), штаб-квартира якого розташована в Ізмаїлі.
З 16 лютого по 27 березня цього року на Українському Дунайському пароплавстві проводилася службова перевірка Міністерства інфраструктури, на час якої керівника підприємства Дмитра Баринова було відсторонено від виконання своїх обов'язків. Не будемо детально розбиратися у причинах такої перевірки, не виключено, що саме показники пароплавства, які зростають, стали приводом. Перевірку Дмитро Баринов пройшов і після її закінчення повернувся на свою посаду.

Чому старі судна стають «золотими»

2014 року УДП уперше за останні роки вийшло в «плюс», заробивши за підсумками року 8,1 млн. грн. чистого прибутку. А загальний обсяг вантажоперевезень флотом в оперуванні УДП становить 2,2 млн. тонн, що на 8% більше, ніж у 2013 році. 
За оперативними даними підприємства, в першому кварталі 2015 року очікується обсяг вантажоперевезення флотом УДП на 10% більше, ніж за аналогічний період 2015 року. У чому ж запорука успіху колись збиткового підприємства, яке кризовий рік закінчує із прибутком?
Тяжкими гирями на підприємстві висіли судна старого, як його називають — відстійного флоту, який недоцільно експлуатувати через його незадовільний технічний стан. Судна перебували в холодному відстої 3-5 і більше років, колосальних коштів на їхнє відновлення немає, та й їх утримання «з'їдає» чимало. З 2012 року проводиться активне списання таких суден, позбавляючи пароплавство від баласту, що не дає розвиватися. Проте, навіть для тих суден, що залишилися у відстої, за 2014 рік потрібно було майже 20 млн. грн. на їхнє утримання і забезпечення безаварійної стоянки підмінними командами.
Друга складова успіху — перехід УДП із категорії збиткових до прибуткових підприємств обумовлений підвищенням ефективності роботи флоту й оптимізацією структури пароплавства та чисельності персоналу.
Незважаючи на позитивні показники, 2014 рік для підприємства не був ні безхмарним, ні простим. Основу вантажоперевезень УДП традиційно становила залізорудна сировина. Але УДП втратило традиційний вантажопотік котунів Полтавського ГЗК на меткомбінат у Фестальпіне, Лінц (Австрія). На допомогу підприємству прийшло Міністерство інфраструктури — спільними зусиллями з УДП і портом Ізмаїл були надані безпрецедентні знижки на вантажно-розвантажувальні роботи при переробці котунів Полтавського ГЗК за умови, що цей вантаж буде перевозитися флотом УДП. У грудні 2014 року перевезення через порт Ізмаїл відновилися, але Національний перевізник № 1 дотепер не одержав для перевезення жодної тонни українського вантажу. Перевезення здійснюються іноземними компаніями. Крім того, металургійне виробництво на Дунаї скорочується загалом: закрився комбінат «Креміковци», м. Лом (Болгарія), комбінати «АрселорМіттал» у Галаце (Румунія) «Железара» у Смедерево (Сербія) працюють не на повну потужність і вкрай нестабільно.
У таких умовах керівництво підприємства змушене було переглядати структуру вантажів і шукати заміну залізорудній сировині. Приміром, були залучені вантажопотоки мінеральних добрив на Сербію. В умовах відсутності експорту підприємство почало активно й успішно шукати та залучати вантажі з портів країн Нижнього та Середнього Дунаю в Австрію, звідки є напрацьовані вантажопотоки вниз по Дунаю. Також в 2014 році пароплавство перевезло рекордну кількість зерна і сільгосппродукції — 845 тис. тонн, що становить 38% річного обсягу перевезень. В основному це були зернові вантажі з Угорщини, Сербії та Болгарії на румунський морський порт Констанца.
Однією з основних складових успішної роботи глава підприємства керівник УДП Дмитро Баринов вважає висококваліфіковані кадри та робить усе, щоб не допустити їхнього відпливу. Зарплату плавскладу вже доведено до рівня вище за середню по Дунаю. Середньомісячну заробітну плату одного штатного працівника берегових підрозділів УДП збільшено порівняно з 2013 роком на 40%, і вона становить 3633 грн. Заборгованостей із зарплати перед Пенсійним фондом і бюджетом у підприємства немає.

Великі глибини наших теплоходів

У майбутнє  керівництво та рядові працівники тепер дивляться із упевненістю. Розроблено програму основних напрямків розвитку УДП на 2015—2017 роки. У пріоритеті діяльності підприємства цього року ремонт і модернізація флоту. Планується вивести з відстою низку суден і відремонтувати їх. Одне з головних стратегічних завдань відновлення флоту — будівництво нових річкових несамохідних суховантажних барж. Флот застарів і дуже зносився. Середній вік суден УДП стає критичним: для річкових буксирів і самохідних суден він становить 41 рік, для річкових барж — 26 років. Експлуатаційні витрати старих суден набагато вищі, ніж у сучасних, і вести успішну економічну діяльність із таким флотом украй складно.
Проектом фінплану УДП на 2015 рік передбачено будівництво двох барж типу SLG на Кілійському суднобудівно-судноремонтному заводі, який входить до структур УДП. У 2001-2005 роках 20 барж такого типу вже були побудовані на цьому заводі і успішно працюють донині. Також заплановано розроблення проектної документації з модернізації річкових буксирів шляхом заміни головної силової установки. Крім прямого скорочення експлуатаційних витрат на ремонт, запчастини, паливо, матеріальне постачання, це також дасть змогу збільшити провізну спроможність флоту УДП за рахунок розширення регіону плавання та збільшення габаритів каравану, спростити процедуру отримання документів Регістру.

Туристи з Євросоюзу вибирають «Україну»

Крім транспортного флоту, у розпорядженні УДП є чотири круїзні пасажирські теплоходи та два прогулянкові судна. Пасажирські судна УДП протягом десятиліть роблять круїзи Пассау—Відень — Будапешт—Пассау, Пассау—Вилкове—Пассау з європейськими туристами, переважно з німцями. Попри дуже високу конкуренцію в цьому сегменті, а на Дунаї працює близько 230 пасажирських теплоходів туроператорів Німеччини, Франції, Нідерландів, Австрії й інших країн, пасажирські судна УДП упевнено користуються попитом. На весь сезон 2015 року зафрахтовані теплоходи «Україна» і «Молдавія», а по «Волзі» і «Дніпру» ще ведуться переговори. Пасажирський флот також потребує реконструкції. Нині фахівці пароплавства готують розрахунки економічних прогнозних показників для прийняття рішення щодо подальшої стратегії пароплавства в частині розвитку пасажирських перевезень по Дунаю.

Одеська область.
Власним кореспондентом «Голосу України» в Одеській області призначено Кирила В'ячеславовича Воронкова. З ним можна зв'язатися — по телефону (096) 4527177 або E-maіl — kіrіman@ukr. net 

КОМПЕТЕНТНА ДУМКА

Дмитро Баринов, голова правління ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство»:
«Ринок дунайських перевезень достатньо стабільний з точки зору існуючих вантажних і пасажиропотоків. Вантажопотоки традиційні, нічого нового з'явитися не може. Кожний судновласник прагне зберегти та втримати те, що вже напрацьовано. УДП працює з постійними партнерами-фрахтівниками протягом багатьох років, що свідчить про заслужену репутацію, зароблену роками. Ринок дуже залежний від гідронавігаційної обстановки на Дунаї — рівнів води та прохідних глибин. Як результат — дуже жорстка конкуренція між судновласниками, у періоди спаду — відчайдушний демпінг. У таких умовах вижити може тільки найсильніший. УДП виживає за рахунок професіоналізму, традицій і репутації, заробленої кількома поколіннями фахівців пароплавства. Всі на Дунаї знають, що УДП — це надійно. За попередніми даними, обсяг перевезення вантажів флотом Українського Дунайського пароплавства в першому кварталі 2015 року буде на 10% вище, ніж у минулому».

ІЗ ДОСЬЄ «ГОЛОСУ УКРАЇНИ»

«Українське Дунайське пароплавство» засновано 1944 року і тепер є однією з найбільших судноплавних компаній як в Україні, так і у всьому Дунайському басейні. Компанія здійснює 25% транспортної продукції на просторі 2400 км від гирла ріки Дунай до порту Кельхайм, Німеччина. Флот УДП нараховує майже 600 одиниць. На підприємстві працює понад 3500 людей. 2001 року наказом Міністерства транспорту України № 729 від 29.10.2001 року ВАТ «Українське Дунайське пароплавство» одержало статус національного перевізника України № 1».