Про це йшлося під час наради, що відбулася під керівництвом голови консультативної ради при Генпрокуратурі України Віталія Повха.


Зазначимо, що Верховна Рада вже ухвалила у першому читанні проект закону «Про видобування та реалізацію бурштину», тож є сподівання, що прийняття його в цілому дозволить знизити криміногенну обстановку в поліських районах Житомирської, Рівненської і Волинської областей, сприятиме розробці прозорого механізму регулювання діяльності з видобутку та реалізації «сонячного каменю».


Вважаю, що закріплення цього питання у законодавстві сприятиме розвитку Рівненщини за рахунок легального і прозорого механізму використання надр. На мою думку, лише держава має здійснювати закупівлю та реалізацію бурштину та виробів з нього. Однак якщо реалістично оцінювати ситуацію, то в першу чергу треба створити умови для праці місцевим жителям. Законодавство має бути лояльним до поліщуків, які виживають завдяки дарам лісів.


Тож під час наради ознайомив з пропозиціями до проекту закону «Про видобуток та реалізацію бурштину», які не враховані у цьому документі:


По-перше. У статті 7 проекту виключити з частини 1 слова «а також іноземні особи та громадяни». У частині 1 ст. 7 проекту зазначено, що «користувачами бурштиноносних надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземні юридичні особи та громадяни». Відповідно до статті 13 Конституції земля, її надра, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об’єктами права власності українського народу.


По-друге. Необхідно чітко законодавчо врегулювати питання реалізації бурштину, зокрема, через бурштинову біржу (ст. 37—40). Моя думка — на початкових етапах закупівлю бурштину треба проводити під контролем відповідних державних органів. У проекті пропонується запровадити «бурштинову біржу» та врегулювати її діяльність. Однак стаття 14 Закону України «Про державне регулювання видобутку, виробництва і використання дорогоцінних металів і дорогоцінного каміння та контроль за операціями з ними» не передбачає реалізації бурштину через біржу.


По-третє. Потрібно посилити встановлену частиною 2 ст. 240 Кримінального кодексу України кримінальну відповідальність. Звертаю вашу увагу на відсутність відповідальності за реалізацію видобутого бурштину в обхід законного способу, що теж потребує врегулювання.


По-четверте. Пропоную встановити, що площа земельної ділянки для старательської артілі має становити 0,5—1 га. Наступна ж ділянка може бути виділена тільки після рекультивації користувачем попередньої, або рекультивація проводиться комунальним підприємством за рахунок частини отриманих коштів.
Очікуємо, що пропозиції, подані учасниками наради, буде враховано у проекті закону «Про видобування та реалізацію бурштину».


Валентин КРОКА, голова постійної комісії з питань місцевого самоврядування, розвитку територій та європейської інтеграції Рівненської обласної ради, голова Консультативної ради при прокуратурі Рівненської області.