Президенту України ПОРОШЕНКУ П.О.


Прем’єр-міністру України ЯЦЕНЮКУ А.П.


Секретарю РНБОУ ТУРЧИНОВУ О.В.

 

Шановний Петре Олексійовичу!


Шановний Арсенію Петровичу!


Шановний Олександре Валентиновичу!


Звертаюся до Вас з питання надзвичайної державної ваги. Забезпечення енергетичної безпеки на основі сталого функціонування і розвитку паливно-енергетичного комплексу відповідно до Закону України «Про основи національної безпеки України» є одним з основних напрямів державної політики з питань національної безпеки України.


Звертаю Вашу увагу, що аналіз процесів та тенденцій у паливно-енергетичному комплексі за останній рік свідчить про наближення енергетичної системи України до межі колапсу, що може призвести до катастрофічної ситуації як в самій енергетичній галузі, так і в економіці загалом.


Я переконаний, що Вам відомі ключові проблеми енергетичної галузі станом на липень 2015 року, в узагальненому вигляді вони такі:


— провал підготовки теплової генерації до проходження осінньо-зимового періоду 2015/2016 років, передусім в частині забезпечення накопичення вугілля на складах та виконання ремонтної програми;


— знищення власного виробника теплової електроенергії, зокрема банкрутство теплової генерації та руйнування вугільної галузі;


— непрозорі та корупційні підходи до управління енергетичною галуззю з боку регулятора (НКРЕКП) і Міністерства енергетики та вугільної промисловості України;
— збільшення енергозалежності країни від Росії;


— монопольний та корупційний вплив на регулюючі та державні органи управління енергосистемою України (Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, НКРЕКП, «Укренерго», ДП «Енергоринок») представників, пов’язаних з інтересами російського громадянина та олігарха К. Григоришина.


1. Провал підготовки теплової генерації до проходження осінньо-зимового періоду (ОЗП) 2015/2016.


Унаслідок провалу програми підготовки до ОЗП відбувається значне скорочення генеруючих потужностейі ТЕС через відсутність вугілля та стихійне скорочення ремонтної кампанії, необхідної для підготовки блоків до проходження зими.


Відсутність палива. Запаси вугілля на складах ТЕС становлять третину від рівня, необхідного для проходження ОЗП основною енергосистемою України (10 ТЕС без зони АТО (Старобешівської і Зуївської ТЕС) та Бурштинського і Луганського островів). За рік (липень 2015-го до липня 2014-го) запаси вугілля на ТЕС основної енергосистеми зменшились на 1,5 млн. тонн, або в 3,2 разу. Забезпечення мінімального накопичення вимагає поставки не менш як 65 тис. тонн на добу (спалювання і накопичення), тоді як поточний рівень забезпечує лише 55% від потреби за щодобового дефіциту в 20 тис. тонн.


Скорочення планових ремонтів. Обсяг ремонтної кампанії  порівняно з минулим роком скорочено вдвічі через відсутність коштів (на плановому ремонті 2,3 ГВт потужностей проти 4,5 ГВт минулого року). Нині технічний стан теплової генерації незадовільний і не забезпечить проходження ОЗП.


Скорочення генеруючих потужностей. У зв’язку з відсутністю палива в енергосистемі України стали недоступні 5,4 ГВт (35% потужностей).


Із прогнозованого загального дефіциту потужностей у 5,2 ГВт, пов’язаного з нестачею вугілля, виходом з ладу потужностей через непроведені ремонти блоків та можливою аварійною зупинкою 1-го блока АЕС, 1 ГВт може бути перекритий імпортом з Росії, тоді як непере-критим залишиться дефіцит у 4,2 ГВт. Такий дефіцит потужностей є еквівалентом 45% споживання електроенергії промисловістю України або середньостатистичного споживання 5—6 агропромислових областей.


Таким чином, з урахуванням відсутності палива, руйнувань ЛЕП і непроведених планових ремонтів до зими будуть готові лише трохи більш як 50% потужностей ТЕС, що загрожує подальшим масовим відключенням споживачів в осінньо-зимовий період.


2. Знищення власного виробника теплової електроенергії.


Банкрутство теплової генерації. Міністерство енергетики та вугільної промисловості України і НКРЕКП штучно занижували тариф теплової генерації, що призвело до глибокої фінансової кризи ГК ТЕС. Теплові станції зупиняються через збиткову діяльність, недостатність фінансових ресурсів, неможливість забезпечення паливом. Так, зокрема, Зміївська ТЕС зупинена з 23 травня, Слов’янська ТЕС — з 4 липня, а Придніпровська ТЕС планується до зупинки з 1 серпня 2015 року.


Збитки теплової генерації, за прогнозним балансом 2015 року, досягнуть рівня двомісячної товарної продукції. За п’ять місяців 2015-го збитки з виробництва електроенергії становили 3,3 млрд. гривень, а фінансовий стан компаній теплової генерації став критичним. Зокрема, станом на 01.07.2015 року борг ДП «Енергоринок» перед тепловою генерацією зріс до 8,3 млрд. гривень.
Збитки вугільної галузі. Політика регулятора щодо штучного встановлення ціни на вугілля нижче собівартості і нижче ринкової вартості призводить до збитків і скорочення видобутку всієї вугільної галузі України. Теплова генерація і вугільна галузь несуть збитки у зв’язку з вимогою регулятора продавати вугілля за заниженою ціною 1100 грн./т, що не відповідає ні собівартості — від 1500 до 1990 грн./т, ні ринковому рівню — 1600—1800 грн./т.


Збитки вугільного сектору становлять: приватні шахти — 3,9 млрд. гривень, державні шахти — 1,7 млрд. гривень. Зростання заборгованості ГК ТЕС перед виробниками вугілля: приватні шахти — 3,5 млрд. гривень, державні шахти — 0,2 млрд. гривень. Скорочення інвестицій у вугільний сектор призвело до падіння видобутку (1-ше півріччя 2015-го до 1-го півріччя 2014-го): приватні шахти — 34%, державні шахти — 72%.


Продовжується цінова дискримінація вітчизняного виробника вугілля по відношенню до імпортного вугілля з Росії — 1546 грн./т, ПАР — 1736 грн./т, Австралії — 1568 грн./т (за курсу 22,4 грн./долар станом на 30.06.2015 року).


Колапс вугільної галузі. Негативна динаміка видобутку вугілля в першу чергу пов’язана зі значним зростанням собівартості виробництва, в тому числі через девальвацію гривні, інфляцію та наслідки військових дій, і водночас з навмисно руйнівною ціновою політикою НКРЕКП і Міністерства енергетики та вугільної промисловості України.


Падіння рівня видобутку енергетичного вугілля в Україні (1-ше півріччя 2015/1-ше півріччя 2014) становило 45%, при цьому: марки Г/ДГ — 8,8%, марки А/Т — 87,2%. Найбільші втрати за обсягами видобутого вугілля зазнав державний сектор: зниження видобутку енергетичного вугілля шахтами Міненерговугілля становило 72,3%, ДТЕК — 34,4%, інших приватних компаній — 27,8%.


3. Непрозоре та корупційне управління енергетичною галуззю.


Ручне управління галуззю. Здійснюється дискримінаційний розподіл коштів енергоринку та субсидування завдано збитків за рахунок державного бюджету. Так, регулятором було прийнято низку рішень на користь держкомпанії «Центр-енерго» шляхом додаткових платежів у розмірі 357 млн.  гривень на шкоду решті теплової генерації. Як результат, за п’ять місяців 2015-го тариф «Центренерго» становив 85,6 коп./кВтг, а в інших учасників теплової генерації — 79,6 коп./кВтг.


Водночас здійснюються поставки дотаційного вугілля на «Центренерго» з державних вугільних підприємств за ціною 1100 грн./т, за офіційної собівартості видобутку вугілля 1985 грн./т. Формування ціни вугілля на такому рівні стало можливим за рахунок субсидування коштами з держбюджету — 400 млн. гривень.


Крім того, підтримується і заохочується реалізація посередницьких схем при закупівлі вугілля на «Центренерго» із зони АТО (шахта Кисельова та ін.).


Реалізація корупційних схем. Здійснюється безпрецедентна підтримка реалізації сумнівних схем в інтересах російського олігарха К. Григоришина, що можна розглядати як приховані привілеї російському капіталу.
Так, тариф «Укренерго» був збільшений у понад 1,5 разу, фінансуючи закупівлю трансформаторів, які не критичні для проходження ОЗП. Держава погодила збільшення інвестиційної програми «Укренерго» з метою придбання трансформаторів, які в Україні виробляє лише завод «Запоріжтрансформатор» К. Григоришина. При цьому на світовому ринку є маса пропозицій з цінами 10—13 тис. $/МВА, а «Укренерго» закупило за 25 тис. $/МВА. Інвестиційна програма збільшена до 6,9 млрд. гривень (1,4 млрд. гривень за рахунок прибутку на капітальні інвестиції (за рахунок тарифу) та 0,8 млрд. — за рахунок кредитів).


Здійснюються цілеспрямована дезінформація і обман уряду і громадськості щодо доцільності такого безпрецедентного збільшення інвестпрограми за повної відсутності об’єктивних причин, аналізу та технічного обґрунтування масової заміни трансформаторів. Планується збільшення й довгострокової інвестпрограми «Енергоатома» та «Укренерго».


4. Збільшення енергозалежності країни від Росії.


Грою на Росію та реалізацією корупційних схем в інтересах російського олігарха 


К. Григоришина є й імпорт російських енергоресурсів та підтримка російських геополітичних інтересів на шкоду українській генерації:


а) імпорт електроенергії з Росії здійснювався за тарифом 81,1 коп./кВтг, а реальний тариф для українських ГК ТЕС з урахуванням фактичного рівня оплати 81,9% був нижчий за імпортний на 20%. Тож збитки теплової генерації від імпорту електроенергії становили 270 млн. гривень. Спроби організувати імпорт електроенергії з Росії в інтересах К. Григоришина здійснювалися через офшорну кампанію Perlіsіo.


б) поставки електроенергії до Криму здійснювалися з визнанням юрисдикції Росії відносно Кримського округу. Збитковий транзит та експорт до Криму проводився за обмеженої потужності для внутрішнього споживання.

При цьому валютні та інші ризики несе «Укрінтеренерго».


в) постачання вугілля із зони АТО на «Центренерго»: за 1-ше півріччя 2015 року було завезено із зони АТО 800 тис. тонн вугілля на суму понад 1 млрд. гривень. До того ж постачання здійснювалося через посередницькі компанії (в тому числі шахту Кисельова), які не здійснюють фактичний видобуток вугілля.


5. Монопольний та корупційний вплив на регулюючі та державні органи управління енергосистемою України представників російського громадянина та олігарха К. Григоришина.


За рік відбулась значна зміна керівного складу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, НКРЕКП, «Укренерго» на людей, за попереднім досвідом роботи пов’язаних з бізнес-інтересами К. Григоришина.
До таких високопосадовців належать:


у Міністерстві енергетики та вугільної промисловості України:


міністр енергетики Володимир Демчишин (директор з інвестиційно-банківських послуг «Інвестиційний капітал України» — ІCU з 2008-го по 2014 рік),
начальник управління з питань нафтогазової політики Володимир Куйда (генеральний директор ВАТ «Запоріжтрансформатор», група «Енергетичний стандарт», Сумиобленерго);
у НКРЕКП:


Голова НКРЕКП Дмитро Вовк (віце-президент з корпоративних фінансів «Інвестиційний капітал України» — ІCU),
член НКРЕКП Борис Циганенко (директор ТОВ «Енерджі Консалтинг»);


в Укренерго:


в.о. директора Юрій Касич (голова правління Чернігівобленерго, заст. директора ЛЕО, технічний директор у Вінницяобленерго і Черкасиобленерго),


заст. директора з технічних питань Олександр Коломієць (Чернігівобленерго, Вінницяобленерго),


заст. директора з економіки та фінансів Антон Мягков (ВАТ «Запоріжтрансформатор», Вінницяобленерго),


заст. директора з капітального будівництва Олександр Кравчук (директор з капітального будівництва Чернігівобл-енерго),


начальник департаменту закупівель та договірної роботи Ігор Вінніков (виходець із структур, що належать К. Григоришину),


заст. головного інженера з модернізації та реконструкції Геннадій Чолак (виходець із структур, що належать К. Григоришину), начальник департаменту доступу до міждержавних перетинів Олександр Пєтухов (виходець із структур, що належать К. Григоришину); 

в ДП «Енергоринок»: 

заст. директора з економіки та фінансів Юрій Бойко (голова правління Чернігівобленерго).


Яскравим прикладом відвертої корупції стала ситуація з продажом акцій ПАТ Вінницяобленерго, коли 27.11.2014 року Фонд держмайна України продав 25% акцій ТОВ «Фондовий актив» (належить К. Григоришину) за 112,7 млн. гривень, а 21.01.2015 року «Інвестиційний капітал України» (ІCU) викупив 24,99% акцій у ТОВ «Фондовий актив» лише за 7,7 млн. гривень, тобто за ціною на 105 млн. гривень нижчою за їх реальну вартість. До речі, з групою «Інвестиційний капітал України» (ІCU) пов’язаний не лише міністр енергетики В. Демчишин, а й Голова НБУ В. Гонтарева, яка з 2007 року займала посаду голови ради директорів групи та була її співвласницею.


Парадоксальним фактом є те, що попри збройну агресію Росії проти України сьогодні зазначені вище особи, пов’язані з російським громадянином і олігархом К. Григоришиним, призначені на ключові посади в енергетичній галузі України і мають монопольний та корупційний вплив на прийняття рішень у цій стратегічній сфері.


Енергетична безпека України — одна з головних складових національної безпеки України. Водночас призначення в органи регулювання та управління енергетичною галуззю людей К. Григоришина на тлі російської агресії — це величезна загроза національним інтересам України. Це можна порівняти з тим, як Віктор Янукович призначав громадян Росії міністром оборони України та главою СБУ, що спричинило вкрай руйнівні наслідки для обороноздатності країни. Так само спільна політика міністра енергетики В. Демчишина і К. Григоришина вже призвела до вкрай небезпечного посилення енергетичної залежності України від Росії, що загрожує національній безпеці країни.


З огляду на вищезазначене, фракція Радикальної партії Олега Ляшка у Верховній Раді України звертається до Вас з пропозицією невідкладно ініціювати засідання Ради національної безпеки і оборони України для розгляду усього комплексу порушених у цьому зверненні питань.


Зокрема, вимагаємо прийняття рішення про негайну відставку міністра енергетики В. Демчишина та звільнення енергетичної галузі України від монопольного та корупційного впливу з боку російського громадянина та олігарха К. Григоришина.

 

 


З повагою Олег ЛЯШКО, народний депутат України, голова фракції Радикальної партії.