9 вересня 2015 року набрала чинності постанова уряду за № 636, якою було внесено зміни до чинних постанов № 505 та № 509, що врегульовують порядок обліку внутрішньо переміщених осіб та виплату їм адресної допомоги.

Насамперед було замінено формулювання «особи, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, районів проведення антитерористичної операції та населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення» на термін «внутрішньо переміщені особи». Такі зміни дали змогу узгодити акти уряду з нормами Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб».

Подбали про малолітніх та неповнолітніх

Прийнятими змінами уряд розширив можливості отримання довідки про взяття на облік малолітніх, неповнолітніх дітей, які переміщуються з території проведення АТО без супроводу батьків. Якщо раніше подавати заяву про взяття на облік могли їхні опікуни, піклувальники, законні представники, то нині це може робити також служба у справах дітей районної, районної у м. Києві держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті ради, що розташована за місцем виявлення дитини.

Зміни в заяві

Заява про взяття на облік тепер доповнюється інформацією про декларацію особи про її непричетність до скоєння злочинів або співучасті у злочинах. Цілком логічно, що коли особа і причетна до скоєння злочину, добровільно вона навряд чи у цьому зізнається під час заповнення такої заяви, що свідчить про формальність цього пункту.
Тепер заявник не зазначатиме в заяві інформацію про наявність у будь-кого з членів сім’ї у володінні житлового приміщення, розташованого в регіонах інших, ніж тимчасово окупована територія. 
Цікаво, що у постанові № 505 не виключена норма про те, що наявність такого житла є перешкодою у призначенні грошової допомоги внутрішньо переміщеній особі. Це означає, що органи соцзахисту самостійно перевірятимуть інформацію щодо наявності житла в переселенців.
Разом із заявою про взяття на облік внутрішньо переміщена особа тепер пред’являтиме: документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або тимчасове посвідчення, яке підтверджує особу громадянина України; за наявності — документ, що підтверджує факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення (документ, що підтверджує громадянство України, посвідчує особу чи її спеціальний статус, із відміткою про реєстрацію місця проживання, військовий квиток з відомостями щодо проходження військової служби, трудова книжка із записами про здійснення трудової діяльності, документ, що підтверджує право власності на нерухоме майно); у разі потреби — свідоцтво про народження дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.
Також постановою було добавлено підставу відмови у видачі довідки про взяття на облік, якщо істотно змінились обставини, що спричинили внутрішнє переміщення. Використання фрази «істотно змінились» свідчить про наявність людського фактора при оцінюванні зовнішніх обставин, що є негативним явищем у правотворчій практиці.
Дивно, що хоч наведені зміни набули чинності, відповідальне міністерство не затвердило форми заяви про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб із врахуванням останньої редакції постанови.

Авто — не перешкода

Чимало громадян виїжджали із зони проведення АТО не рятуючи все своє майно, маючи надію повернутись. А тому 
позитивним моментом для переселенців стало скасування перешкоди для отримання грошової допомоги у випадку наявності у переселенців двох або більше транспортних засобів. 
Адже багато з внутрішньо переміщених осіб не мають уявлення, де нині перебувають автомобілі, які залишилися в зоні проведення бойових дій.
Загалом запропоновані зміни врегульовують певні моменти, котрі раніше потребували уваги уряду, проте залишаються питання, котрі все ще необхідно вирішити. Адже категорія внутрішньо переміщених осіб надзвичайно вразлива та потребує захисту.

Наталя ТИТАРЕНКО, юрист.