Аварійність на вулицях і автошляхах завдає нашій державі не меншої шкоди, ніж бойові дії російсько-терористичних найманців на сході. Сьогодні статистика щодоби фіксує в середньому 80 ДТП, у яких 8—10 осіб гинуть і понад 80 одержують травми, що часто-густо призводять до втрати працездатності. За підрахунками фахівців, економіка України щорічно від ДТП втрачає приблизно 5 млрд. доларів. Водночас влада планує найближчим часом ліквідувати Державтоінспекцію — єдину державну структуру, яка переймається проблемами безпеки на автошляхах країни. Ставка робиться на патрульну поліцію. Міркуваннями з цього приводу редакція попросила поділитися голову Громадської колегії незалежних експертів при Департаменті ДАІ МВС України Олександра Фоменка (на знімку).

 

 

— Створення патрульної поліції — це справді важливий крок у реформуванні правоохоронних органів. Проте «авральна» підготовка поліцейських та організація їхньої роботи мають, як на мене, «політичний відтінок».

Упевнений, що цій «швидкоспеченій» службі не вдасться навести лад у сфері безпеки дорожнього руху. Ось конкретні приклади. Функціонування подібної служби в 2005—2007 роках призвело до того, що кількість загиблих у ДТП протягом тільки одного року зросла з 6 тисяч до майже 10 тисяч осіб, а травмованих — з 38 тисяч до 78. А ось торік аварійність значно збільшилася й у Хмельницькому, де проводили експеримент, пов’язаний зі створенням патрульної служби. Цьогоріч у липні-серпні, коли в столиці нашої держави вже діяла патрульна поліція, кількість ДТП і потерпілих у них зросла на 30%.


— Олександре Яковичу, в чому, на ваш погляд, причини такого невтішного становища?


— Причин декілька. Патрульна поліція в основному фіксує факти скоєння ДТП, але не контролює дотримання водіями і пішоходами Правил дорожнього руху (за винятком окремих фактів затримання напідпитку, скажімо, депутата, генерала, олігарха, міліціонера тощо). Безумовно, як і все населення країни, підтримую принцип рівності перед законом усіх, без винятків, але цього замало. Очевидно, що, рухаючись у транспортному потоці на поліцейському автомобілі з увімкненими маячками, неможливо виявляти масові правопорушення, зокрема аварійно небезпечні. Неодноразово спостерігав, коли на багатосмугових вулицях Києва за наявності патрульного автомобіля чимало водіїв мчали зі швидкістю понад 100 км на годину. Та й що може виявити патрульний поліцейський, перебуваючи в службовому автомобілі, який рухається зі швидкістю 50—80 км на годину? Зрозуміло, що патрулювання на значно менших швидкостях ефективніше. Але ще краще, коли профілактику правопорушень здійснювати на автомобілях звичайного кольору і, безумовно, без будь-яких маячків. Якось у Женеві став свідком, коли двоє водіїв одночасно зупинились на смузі, виділеній для маршрутного транспорту. Вже буквально за лічені секунди з транспортного потоку відокремились ще два автомобілі без будь-яких розпізнавальних знаків, з яких вийшли працівники дорожньої жандармерії. Вони без зайвих пояснень виписали постанови на штраф і змусили порушників звільнити цю смугу.


— Але ж проблискові маячки також вмикають з метою профілактики правопорушень?


— Теоретично так, але статистика аварійності свідчить, що наші водії і пішоходи такі застороги не сприймають. До речі, є в цьому методі й негативні моменти. Скажімо, при появі автомобіля з увімкненими маячками синього кольору, згідно з правилами, мають дати йому дорогу і забезпечити безперешкодний рух. Але як це зробити, коли «патрулька» їде зі швидкістю меншою, ніж транспортний потік? Правилами передбачено також, що в разі зупинки поліцейського автомобіля з будь-якої причини інші водії мають зменшити швидкість до 40 км на годину. Пішоходи, побачивши автомобіль з такими маячками, повинні утримуватися від переходу проїзної частини або негайно залишити її. Однак учасники дорожнього руху здебільшого не реагують на маячки, що вже призвело до багатьох ДТП за участі патрульних автомобілів. Ініціатори такого способу патрулювання не подбали про внесення відповідних змін у Правила дорожнього руху.


— Але щось потрібно терміново робити...


— Народна мудрість гласить: сім разів відміряй, раз відріж. На жаль, ініціатори створення патрульної поліції не переймалися питанням, що слід зробити, аби запобігти негативним наслідкам. Звичайно, громадськість звертала увагу можновладців на ці обставини, але ніхто на перестороги не відреагував.


Мені досить тривожно від заяв про ліквідацію ДАІ. Адже щезне служба, на яку покладено забезпечення безпеки дорожнього руху. І це при тому, що в Україні, на відміну від інших країн, відсутня належна державна система з розв’язання цієї проблеми. До речі, члени Загальнонаціонального форуму з безпеки дорожнього руху разом з іншими громадськими фахівцями ще в кінці минулого року підготували проект нової редакції Закону України «Про дорожній рух та його безпеку». Тут передбачено не тільки усунення вказаних вище недоліків, а й створення державної системи забезпечення безпеки дорожнього руху. Однак і досі його навіть не зареєстрували.


Згідно з рекомендаціями Генеральної Асамблеї ООН та за досвідом багатьох країн, з метою належного забезпечення безпеки дорожнього руху слід створити національний орган, спроможний координувати заходи всіх урядових і неурядових організацій. Крім того, необхідно створити Державний науково-дослідний інститут з проблем безпеки дорожнього руху. До речі, існуючий Центр безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем МВС у 1992—2005 роках мав статус науково-дослідного і потребує лише повернення цього статусу.


— Олександре Яковичу, чимало розмов нині щодо запровадження системи автоматичної фіксації порушень.


— Систему автоматичної фіксації порушень ПДР необхідно було впровадити ще до ліквідації дорожньо-патрульної служби і створення патрульної поліції. Наразі справді тривають лише розмови про те, якою має бути ця система, звідки взяти кошти на придбання камер та налагодити її роботу. Шкода, що змарновано багато часу, адже, скажімо, у Франції навіть за наявності належного фінансування подібне впроваджували три роки. До речі, за вказаний час витрачені кошти повернули з «прибутком» за рахунок штрафів за правопорушення, зафіксовані в автоматичному режимі.


Як на мене, то патрульна поліція не винна у викладених негараздах, адже вона працює так, як їй наказують згори. А ось ініціатори «реформування» ДАІ мають зробити належні висновки і негайно докласти усіх зусиль для виправлення ситуації.


Вів розмову Віктор Гай.