Нагадаємо, нещодавно під такою назвою було опубліковано матеріал нашого кореспондента та відповідь голови Волинської облради В. Вітра («Голос України» №185, 06.10.2015 р. та №199, 28.10.2015 р.). Йдеться про бурштинову проблему в регіоні. 

Очільник області, зокрема, зазначив, що більшість депутатського корпусу підтримує ідею створення комунального підприємства «Бурштин Волині», однак відсутність законодавчого акта, який регулює відносини, пов’язані з користуванням надрами з метою видобування бурштину та геологічного вивчення родовищ, забезпеченням охорони навколишнього природного середовища під час проведення робіт та обробкою бурштину на території України, ускладнює створення комунальних підприємств та в подальшому їх діяльність. 
А майже одночасно з’явилася інформація, що місцева громада одного з сіл Волинської області створила товариство та оформила документи для легального видобутку бурштину. Виникає запитання: наскільки законодавчо врегульована дана проблема.    
Частина зацікавлених осіб наполягає на необхідності прийняття спеціального закону про видобуток саме бурштину. Проте це не є обов’язковим, адже діють Кодекс України «Про надра», Порядок надання дозволів на користування надрами та проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами. Встановлено перелік корисних копалин загальнодержавного значення та місцевого. Бурштин віднесено до корисних копалин загальнодержавного значення. Кодекс також визначає і коло користувачів надр — ними можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи. Законодавчо визначено порядок отримання дозволу на добування корисних копалин. Крім цього, окремо врегульовано питання розробки бурштину на невеликих ділянках. Дозвіл без проведення аукціону надається у разі геологічного вивчення, в тому числі, дослідно-промислової розробки та видобування бурштиноносних порід на ділянках проявів бурштину, що не мають промислового значення, розмір яких не перевищує одного гектара.
До того ж згаданий кодекс визначає і компетенцію обласних рад. До неї, зокрема, віднесено надання надр у користування для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення, погодження надання надр у користування з метою геологічного вивчення і розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, а також для цілей, не пов’язаних з видобуванням корисних копалин; припинення права на користування ділянкою надр; здійснення контролю за використанням та охороною надр.
У свою чергу Господарський кодекс України чітко визначає поняття комунальної власності та створення і діяльності комунальних підприємств, тобто підприємств, які створюються органами місцевого самоврядування. І власне, з приводу можливості створення такого підприємства у депутатів облради начебто питань не виникає. Тобто, теоретично його можна створити, отримати дозвіл та здійснювати легальний видобуток бурштину що, можливо б, зменшило шанси нелегального видобутку на цій ділянці. В підсумку — створення комунального підприємства могло б посприяти, крім легалізації видобутку бурштину та створення робочих місць для місцевого населення, ще й покращенню захисту навколишнього середовища. Адже саме «власному» підприємству облрада могла б визначити це як одне з завдань та зробити його пріоритетним, контролювати його виконання, визначати напрямок відновлення тощо. Тим більш, що законопроект «Про видобування та реалізацію бурштину» передбачає створення комунальних підприємств. А тому посилання голови облради на те, що, можливо, закон «Про видобування та реалізацію бурштину», який розглядає Верховна Рада, взагалі передбачатиме, що видобуванням та реалізацією бурштину займатиметься тільки державна структура, і що тоді робити з комунальним підприємством, на наш погляд, не витримує жодної критики.
Надра є виключною власністю Українського народу, а ради є представниками того ж народу і мали б шукати дієвих заходів збереження народної власності, а не чекати, поки приймуть новий закон. Бо потім може виявитися, що немає навіть піску, в який можна сховати голову.