Літаки не літають, і не ходять потяги. Так можна охарактеризувати нинішній стан справ із транспортним сполученням півострова з материковою частиною України. Як же потрапити до Криму і як з нього виїхати?
У цих питаннях, а також в особливостях перетину кордону розбирався кореспондент «Голосу України».


Від грудня минулого року Укрзалізниця припинила залізничне сполучення з Кримом. Дещо раніше до Сімферополя припинили літати літаки, у морські порти під загрозою санкцій перестали заходити морські судна. Немає також прямого автобусного сполучення з материком.


Проте у Крим і з Криму в’їхати і виїхати можна.

 

Як їхати?


Автобуси із Сімферополя, Ялти, Севастополя, Феодосії й Керчі ходять щодня — щоправда, є один нюанс. Адміністративний кордон ці автобуси не перетинають. Вони довозять пасажирів до кордону, далі доведеться пройти пішки певну частину шляху — від 800 метрів до 3 кілометрів залежно від того, через який пункт пропуску ви прямуєте.


А вже на материку зустрічає водій автобуса, якому треба віддати посадковий талон. На центральному автовокзалі в Сімферополі на видному місці немає розкладу графіку руху автобусів. Він є лише в рукописному вигляді у довідковій службі автовокзалу.


З інформації випливає, що зі столиці Криму можна дістатися Києва, Харкова і Дніпропетровська (два рейси на добу). Частіше автобуси ходять до Херсона (чотири рейси), Одеси й Миколаєва (по п’ять рейсів).


До кордону автобуси здійснюють 15 рейсів на добу з 7.05 ранку і до 22.00 вечора. Різниця цін не надто велика. Так, повний квиток до Одеси (з пересадкою на кордоні) коштуватиме від 1028 до 1182 рублів, до Миколаєва — від 746 до 900 руб. До адміністративного кордону — від 224 до 370 руб. Якщо говорити про вартість поїздок до Києва чи Харкова, то ціни на автовокзалі зазначені лише до кордону: від 296 до 370 руб. Далі треба домовлятися з водіями автобусів по той бік кордону.


Де переходити?


На адміністративному кордоні з Кримом розгорнуто три пункти пропуску: «Джанкой» — «Чонгар», «Армянськ» — «Каланчак» і «Перекоп» — «Чаплинка». Скрізь шлях треба долати пішки, за винятком пункту пропуску на Чонгарі. Там до кордону пустили маршрутний автобус. За трохи більш ніж два кілометри шляху доведеться викласти 20 рублів, або 10 гривень.


Здебільшого пасажири дістаються до найближчих залізничних станцій і вже звідти продовжують свій шлях потягом. Найближче до Криму — селище і залізнична станція Новоолексіївка в Генічеськом районі Херсонської області. Звідси можна дістатися до Львова, Харкова, Дніпропетровська, Запоріжжя і Києва.


На адміністративному кордоні з боку Криму приїжджих зустрічають прикордонники в російській військовій формі. Обов’язкова умова — заповнення міграційної карти, а якщо ні, вас не впустять і не випустять з Криму.


Поділено кожен метр вокзалу


Понад 20 мільйонів пасажирів на рік — приблизно такими були показники роботи залізничного транспорту в Криму ще два-три роки тому. Більшу частину становили саме перевезення в інші регіони України. Нині залізничного сполучення немає, і на цьому гарно заробляють таксисти і власники мікроавтобусів. На залізничному вокзалі в Сімферополі так само, як і в Новоолексіївці, Херсоні, поділено буквально кожен квадратний метр.

Якщо хтось із чужої «бригади» зазіхне не на свого пасажира, це загрожує і проколотими шинами, і подряпаною машиною.


Ціна проїзду до кордону, причому і до Армянська, і до Джанкоя, — однакова і становить від 800 до 1 тис. руб., а до Херсона — 2 тис. руб.


Дістатися з Херсона до Сімферополя на таксі коштуватиме 500 грн. з людини, до кордону — 250 грн. Поїздка від станції Новоолексіївка до пункту «Чонгар» — 100 грн. з одного пасажира.


Багато таксистів, як вони самі кажуть, за літній сезон можуть дозволити собі придбати новеньку іномарку. Але на цьому нічого не заробляє держава. Як, сміючись, зізнався один з таксистів, який підвозив автора цих рядків до кордону, функції держави вони взяли на себе, виконуючи за добу по декілька десятків човникових ходок до кордону і назад. До скарбниці, звичайно, від такого бізнесу не надходить жодної копійки.

Крим.

 

Пункт пропуску «Чонгар».


Фото автора.