Нещодавно в селі Яноші Берегівського району відбулося засідання Об’єднання прикордонних органів самоврядування. У заході брали участь Берегівський міський голова Золтан Баб’як, голова Берегівської районної ради Йосип Шін, перший заступник голови Закарпатської обласної ради Йосип Борто, Генеральний консул Угорської Республіки в Береговому Ендре Саліпскі, а також представники Офісу реформ у Закарпатській області.

 

Експерт Офісу реформ Олег Лукша доповів про хід децентралізації і реформ у регіоні. Зокрема, він акцентував увагу на перевагах процесу об’єднання сільських територіальних громад та на неприпустимості вихолощення ідей децентралізації і реформи місцевого самоврядування в будь-якому регіоні країни, що може проявлятися в нехтуванні нормами чинних законів та урядової методики. Нині не йдеться про адміністративно-територіальні об’єднання вищого рівня — райони та області.


Що стосується організації влади на місцях, то вже підготовлено зміни до Конституції, але ще немає законодавчо закріплених умов і принципів утворення об’єднань сільських територіальних громад та зміни меж. Увагу присутніх звернули на роль громадянського суспільства в розробці концептуальних основ здійснюваних реформ, контролі за їх перебігом та запобіганні вихолощення їх сутності в об’єднавчих процесах.


— Без утворення неперервної мережі спроможних громад немає жодного сенсу поки що говорити про райони та їх межі, бо більшість ресурсів і повноважень все одно буде переміщено на місцевий рівень. Отже, треба сконцентрувати зусилля саме на утворенні об’єднаних громад. Це основне, — підкреслив Олег Лукша.


Водночас директор Офісу реформ у Закарпатській області Іван Дем’янчук розповів, що активісти угорськомовних сіл Берегівського району спочатку не надто схвально сприйняли головні ідеї децентралізації, реформ місцевого самоврядування та адміністративно-територіального устрою, внаслідок яких мали б утворитися нові об’єднані й спроможні територіальні громади. Активісти та місцеві жителі більше цікавилися можливостями формування районної адміністративно-територіальної одиниці за критерієм проживання угорської національної меншини. «Такий акцент реформування адміністративно-територіального устрою України на рівні району не відображений ні в чинному законодавстві та Конституції, ні в проектах законодавчих актів, які готуються для прийняття Верховною Радою. Навпаки, в Законі «Про об’єднання територіальних громад» ідеться про те, що чинник проживання етнічної спільноти в населених пунктах можна вважати сприятливим для формування саме об’єднаної територіальної громади», — зазначив він.

Закарпатська область.