Державне підприємство «Укрпошта» має бути прибутковим і конкурентоспроможним, переконаний його керівник Ігор Ткачук

За прогнозами, за підсумками 2015 року Українське державне підприємство поштового зв’язку «Укрпошта» отримає прибуток майже 50 млн. грн., найвищий за останні 15 років. Це — лише одне з досягнень команди Ігоря Ткачука, який упродовж року виконує обов’язки генерального директора підприємства. Серед інших результатів — розширення мережі відділень, пришвидшення доставки відправлень, а також впровадження низки антикорупційних та енергоощадних заходів. Експерти відзначають: нарешті «Укрпошту» очолив фахівець своєї справи, людина, здатна системно і наполегливо розвивати галузь.

Під час інтерв’ю «Голосу України» Ігор Ткачук (на знімку) говорив не лише про результати роботи, а й з болем констатував: сьогодні, на жаль, мало хто розуміє роль національного поштового оператора у забезпеченні незалежності держави та наданні комплексу соціальних послуг громадянам.

— Ігоре Віталійовичу, чи вдалося очолюваному вами підприємству упродовж року досягти поставлених завдань?
— Хочу чітко наголосити: «Укрпошта» може і зобов’язана бути прибутковим і стовідсотково конкурентоспроможним на ринку поштових послуг підприємством.
Статус національного оператора поштового зв’язку передбачає виконання підприємством низки соціальних функцій та зобов’язань. Лише «Укрпошта» гарантує нашим громадянам отримання універсальних послуг поштового зв’язку, до яких належить пересилання поштових карток, листів, бандеролей та посилок без оголошеної цінності масою до 10 кг за соціальними тарифами. Відправлення для незрячих — секограми, ми взагалі пересилаємо безоплатно. Також «Укрпошта» має виключне право та несе відповідальність за випуск високохудожніх поштових марок і блоків, які, виконуючи свою основну функцію знаків поштової оплати, презентують Україну на міжнародному рівні. Крім того, «Укрпошта», будучи членом Всесвітнього поштового союзу (ВПС), гідно представляє нашу країну на міжнародному рівні, що підтверджується нагородами цієї організації та обранням представників «Укрпошти» до керівних органів ВПС. Ми постійно беремо участь у засіданнях його робочих груп.
Можу впевнено сказати, що «Укрпошта» посідає гідне місце серед країн Європи за критеріями доставки і роботи поштових відділень. І це не ми так оцінюємо власну роботу, це — об’єктивна оцінка міжнародних фахівців.
Цього року в Україні ми запустили нову послугу «Прискорена пошта». За результатами бета-тестування, ми вже маємо тисячі задоволених клієнтів, кількість яких постійно зростає, адже цей продукт забезпечує швидку доставку документів та посилок. Судіть самі, доставка в межах міста — того самого дня, за умови, що відправлення передано до 12-ї години. При відправці після 12-ї — доставлять не пізніше наступного дня. Між обласними центрами — це один-два дні, залежно від відстані. Також зараз проводимо обрахунки щодо спорудження сучасного логістично-сортувального центру, який дасть змогу швидко обробляти відправлення. Намагання наших конкурентів представити у ЗМІ «Укрпошту» як неповоротке підприємство, що не здатне вчасно реагувати на виклики часу, — є наклепом. Наприклад, коли треба було виконати завдання уряду і терміново допомогти Міністерству соціальної політики в оформленні субсидій, нам знадобився місяць для того, щоб розробити методику оформлення і надання допомоги, провести навчання наших працівників і виконати цю масштабну роботу. Завдяки цьому 800 тисяч сімей оформили субсидії через пошту.
Ми заплатили понад мільярд гривень до державного бюджету різних податків і зборів. У нас працюють 76 тисяч працівників — і всі вони своєчасно отримують зарплату.
— Часи змінюються, і запити клієнтів — також. А як змінюється пошта?
— Згоден, не варто забувати, що потреби клієнтів зростають досить швидко. Раніше доставка листа за тиждень була нормою, нині ж люди хочуть уранці відправити, а ввечері — щоб було отримане, тобто за один день. Отже «Укрпошта» теж повинна змінюватися швидко. Тому постійно вдосконалюємося. Можу навести багато прикладів, як ми кардинально змінюємо логістику і тим самим пришвидшуємо доставку і в той же час заощаджуємо на паливі.
Підсумки нашої роботи засвідчують: працюємо для клієнта. Цього року зменшили термін доставки періодичних видань і пошти між деякими обласними центрами на одну добу. Крім того, є й інші позитивні досягнення. Наприклад, для того, щоб клієнтам інтернет-магазинів було зручніше отримувати замовлені товари, «Укрпошта» дає змогу використовувати зручну послугу «Консигнація». Це значно спрощує процес приймання та пересилання міжнародних відправлень. Договори консигнації «Укрпошта» підписала з поштою Німеччини, Чехії, Словацької Республіки та Естонії. Сьогодні розвиток послуги відбувається на високому рівні — українці вже отримали 270 тис. відправлень з Естонії. Зараз «Укрпошта» працює над підписанням договору про обмін вхідними та вихідними згрупованими відправленнями з поштою Казахстану, Литви та Латвії. Це забезпечить швидку доставку товарів, замовлених в інтернет-магазинах.
— У наближеності до клієнта «Укрпошті» немає рівних. Адже національний поштовий оператор має найбільш розгалужену мережу відділень. У тому числі — у найвіддаленіших населених пунктах. Що зроблено для збереження та оновлення цієї мережі?
— Працюємо над автоматизацією робочих місць. Цього року ми придбали тисячу комп’ютерних обладнань. Загалом на 2015—2016 роки заплановано автоматизувати 3,5 тисячі робочих місць у відділеннях поштового зв’язку з найбільшим навантаженням. Тобто в автоматизованих операційних вікнах пришвидшиться робота і обробка відправлень, отже зменшаться черги. Закуповуємо велосипеди, автомобілі. Кількість наших точок присутності зростає. За цей рік відремонтовано 374 об’єкти поштового зв’язку по всій Україні, що удвічі більше, ніж торік. У тому числі відновлюються поштові відділення в Луганській і Донецькій областях.
Для більшої зручності користування послугами «Укрпошти» в 2015 році відкриті острівні відділення поштового зв’язку у торгово-розважальних комплексах Києва.
З 1 травня в кожному обласному центрі працює одне відділення поштового зв’язку з цілодобовим або подовженим режимом роботи (крім Донецької та Луганської областей). З серпня 1007 міських відділень поштового зв’язку працюють без обідньої перерви.
Вперше взяли на роботу на посаду людину з обмеженими можливостями для того, щоб контролювати нас та нашу роботу в усьому, що стосується умов доступності поштових відділень для людей із особливими потребами. Це наша ініціатива і ми вже це робимо, координуючи свою роботу з громадськими організаціями в обласних центрах.
— Так склалося, що протягом останніх п’яти-шести років посада керівника державного поштового оператора була пов’язана з низкою корупційних та політичних скандалів. «Голос України» неодноразово розповідав про схеми, за якими попередні очільники галузі втілювали власні бізнесові інтереси та доводили підприємство до банкрутства. Що зроблено для усунення корупційної складової в роботі підприємства?
— Є чимало прикладів дій і заходів, які здійснюємо на нашому підприємстві. До правоохоронних органів вже направлено майже 40 повідомлень про злочини та порушення, які ми виявили. Також працюємо над економією коштів. Сьогодні «Укрпошта» закуповує найдешевше паливо в галузі. Наприклад, загальна вартість акцептованих пропозицій, за якими було укладено договори з постачальниками палива, порівняно з очікуваною вартістю менша на 38 млн. грн. — у першому півріччі, в другому — менша на 4 млн.
Затверджено програму безпеки та антикорупційну програму на підприємстві. Для того, щоб забезпечити безпеку наших відділень та працівників, посилити контроль — щоб унеможливити корупцію, укладання сумнівних угод. Щоб не вийшло як наприкінці минулого року, коли за попереднього генерального директора перерахували 40 млн. грн. до «Дельта банку» і 56 млн. грн. — до «Златобанку». Тобто 96 млн. грн. були перераховані в банки, які, на жаль, збанкрутіли. З великими боями вдалося повернути лише 33 млн. грн. з рахунку підприємства у «Дельта банку».
Проте результати такого наведення ладу всередині підприємства не цікавлять нікого «нагорі».
— «Укрпошта» як державне підприємство отримує якусь допомогу?
— На жаль, лише навпаки. Останнім часом нашій роботі створюють перешкоду за перешкодою. Приміром, зменшили відсоток за доставку пенсій на територіях проведення АТО. Ощадбанк підняв свій відсоток, а нам, відповідно, зменшили. Але ж у нас люди ризикують, коли розносять гроші у прифронтовій зоні! Порівняти банк, де співробітники їздять на бронемашинах, — і наших листонош, які ходять пішки. Свого часу, коли головою Луганської обласної державної адміністрації був Геннадій Москаль, він виділяв супровід військових — два-три автомобілі, — щоб допомагали розвозити пенсії. Але це виняток, а не правило.
Наступна завада — Пенсійним фондом України розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання удосконалення управління державними фінансами», якою пропонується обмежити на 2016 рік розмір оплати послуг, пов’язаних із виплатою та доставкою пенсій та грошової допомоги населенню сумою пенсійних виплат, розрахованих станом на 31 грудня 2015 року, а призначених після цієї дати — в розмірі на дату призначення.
Обмеження розміру оплати послуг національного оператора з виплати та доставки пенсій обмежує прямі витрати на надання цієї послуги, що поставить під загрозу можливість додаткових виплат пенсій відповідно до законодавства та негативно вплине на фінансовий стан підприємства. Як наслідок, УДППЗ «Укрпошта» не матиме можливості забезпечити відповідний рівень оплати праці працівників поштового зв’язку, середня заробітна плата яких майже вдвічі нижча, ніж в Україні по народному господарству, що може призвести до скорочення чисельності працюючих.
— Є думка, що «Укрпошту» можуть приватизувати. Навіщо приватизувати те, що і так приносить прибуток державі?
— Очевидно, ініціатори приватизації прагнуть спочатку довести до банкрутства національного поштового оператора, а потім — виставити на продаж. Спроба забрати у нас доставку пенсій і передати її банкам — це частина схеми навмисного банкрутства. У структурі доходів «Укрпошти» доставка пенсій становить майже 28 відсотків. Щойно у нас заберуть пенсії, підприємство одразу стане збитковим. Тоді поставлять питання: а навіщо державі тягнути збиткове підприємство? До речі, замовна інформаційна кампанія проти «Укрпошти», що ми нібито збиткові й нібито не можемо ефективно працювати — це складова згаданої схеми.
У більшості країн світу соціальні виплати та пенсії отримують через пошту. Яким шляхом і як це робиться — це вже інше питання. Десь є поштові банки, десь держава платить за доставку пенсій, десь громадяни за власний кошт платять за доставку пенсії додому. Але це нормальна практика. Виплата пенсій через пошту не є практикою виключно української пошти. На жаль, чимало дилетантів, які прагнуть викривлено представити цю ситуацію.
«Укрпошта» має велику кількість майна в центрах міст — і це актив чималої вартості. Очевидно, саме він є найпривабливішим для «бізнесменів». Але варто розуміти: жодні соціальні функції не змусять бізнесмена працювати безплатно і безприбутково. Підприємці не розуміють, що таке люди в селі, коли село вмирає, де немає ані шкіл, ані дитсадків, — залишається тільки сільська рада і поштове відділення. І перше, що зробить приватний бізнес, — закриє неприбуткові відділення.
Є й інші думки: мовляв, навіщо «Укрпошті» 34 тисячі листонош, треба скоротити штати вдвічі, втричі. А люди, мовляв, хочуть отримати відправлення чи пенсію — нехай самі дістаються до відділення. У частині приватних компаній ця бізнес-схема, можливо, і працює, але чомусь у всіх країнах світу є призначений поштовий оператор, який має надавати універсальні поштові послуги і відповідно до яких пошта має бути представлена в кожному куточку країни і надавати певний перелік послуг. Дуже багато фірм і компаній прагнуть працювати в обласному центрі. Навіщо їм їхати в село, яке знаходиться, скажімо, в Карпатах, у горах, де відстань між будинками складає кілометри? І нести в те село лише один лист, за доставку якого заплачено 2 грн. 40 коп., і дві газети — хто це буде робити? Яка приватна структура?
Треба розуміти й таку проблему, як безпека держави. Коли давали згоду на приватизацію «Укртелекому», то забули, що там є спеціальний зв’язок. Як із ним бути? У приватної структури опинилися державні лінії зв’язку. Питання з поштою — таке саме. А офіційна кореспонденція, яка доставляється між урядовими організаціями та установами, між державними підприємствами? Функції, які ми виконуємо, гарантії, які ми даємо при доставці? Про це ж не кажуть. А що, як керівник цієї структури буде громадянин Російської Федерації? Або це будуть власники, які працювали тривалий час на Росію і мають там контакти із спецслужбами? Чи будуть вони дбати про безпеку держави і державного підприємства в Україні?
— Наскільки важливий людський фактор для успішної роботи підприємства?
— Ми вже довели, що можемо працювати і змінюватися, можемо створювати робочі місця, купувати за нормальними цінами автотранспорт та будь-яке обладнання. Можемо своєчасно виплачувати зарплату. Але це невеликі гроші. Головне завдання — щоб наші люди отримували гідну платню. Цього року ми видали премію по 1000 гривень двом тисячам кращих листонош, які оформляли субсидії. Запровадили також рейтингові оцінювання роботи обласних дирекцій. За рейтингом першого кварталу премію отримали всі працівники Харківської дирекції, а це 5 тисяч людей. Другий і третій квартали -першою була Донецька дирекція — три тисячі поштовиків. Ні рік, ні два тому такого не було.
Нині йдеться про те, щоб створити преміальний фонд — приміром, у розмірі 20 мільйонів гривень, — з якого ми щомісяця зможемо видавати премії працівникам виробничого персоналу, які найкраще працюють на нашому підприємстві. За найохайніше відділення, за найкраще обслуговування клієнтів, за кількість передплати, за інші показники. Але щоб люди змогли отримати цю премію і усвідомлювали, за що вони її отримують.
Перша мета моя, як керівника, — якісна робота з клієнтами і гідна заробітна плата працівників. І ми зможемо втілити цю мету в життя. І не «колись», а наступного року.
— Дякую за розмову і бажаю здійснення планів!

Розмову вела Ліна КУЩ.

 

 

Київське поштове відділення № 189.

Фото надано прес-службою УДППЗ «Укрпошта».