У травні 2015 року група народних депутатів України заявила про масштабну контрабанду нафтопродуктів на півдні країни. «Голос України» не тільки опублікував заяву депутатів («На півдні країни виявлено системну контрабанду нафтопродуктами», номер за 15.05.2015), а й самостійно вивчив проблему на місцях («Як контрабандна нафта фіскальний камінь точить...» за 26.05.2015 і «У танкері — «перелив», у бюджеті — «недолив» за 16.06.2015). Своїм завданням ми ставили привернення уваги громадськості й контролюючих органів до проблеми, показати, що вона є. У результаті широкого резонансу, у чому є заслуга і «Голосу України», контрабанду нафтопродуктів у тому вигляді, у якому вона була, вдалося побороти. А Державна фіскальна служба в травні минулого року запустила програму «Нафтопродукт-2015», завдання якої — боротьба саме з цією проблемою.

 

У 2015-му активісти одеської сотні «Самооборони Майдану» допомагали зафіксувати факти контрабанди — у портовому пункті «Кілія» Одеської області організували постійний спостережний пункт, а на дорозі, що веде з порту «Очаків» у Миколаївській області, — стаціонарний блокпост. Як зараз розповів нам командир одеської сотні «Самооборони Майдану» Дмитро Гуменюк, через деякий час контрабанда нафтопродуктів в Одеську та Миколаївську області в тому вигляді, в якому вона була, припинилася. Відповідно, відпала й необхідність у блокпості. «Можна сказати, ми виграли цю битву. Баржі з контрабандним паливом перестали приходити й зливати його в бензовози. Тепер нафтові ріки не течуть повз бюджет країни», — зазначив Дмитро Гуменюк.


Проте, хоча ріки контрабандних нафтопродуктів і не течуть, схоже, маленькими струмочками незаконне паливо все-таки продовжує проникати в Одеську область. Так, днями в рамках операцій «Акциз-2016» і «Рубіж-2016» співробітники ДФС України в Одеській області виявили АЗС, яка реалізовувала дизпаливо без необхідних дозвільних документів. Проаналізувавши звітність підприємства, фахівці встановили, що воно не проводило експортно-імпортні операції, тож дизпаливо, можливо, було доставлено в країну контрабандним шляхом. Із незаконного обігу вилучили 10 тонн палива на суму 230 тис. грн.


Усього ж за минулий рік оперативниками в Одеській області з незаконного обігу було вилучено 1812 тонн паливно-мастильних матеріалів на суму більш як 23 млн. грн.


В обласній прокуратурі певні, що на вищому рівні немає ніяких «договорняків», і в контрабандистів немає шансів домовитися з контролюючими органами. А от на нижньому та середньому рівнях корупція й досі є, і зараз робиться наголос на боротьбу саме з нею. «Якщо ми не маємо сил викорінити на нижньому й середньому рівнях корупцію на митниці — в Одесі продовжать «рулити» контрабандисти, тоді нам нема чого тут робити», — вважає прокурор Одеської області Давид Сакварелідзе. «Ми абсолютно готові, прокуратура підтримуватиме всі старання й рухи, щоб вийти на результат», — додав він, розповідаючи про те, що митні корупціонери нижньої та середньої ланки повинні нести відповідальність відповідно до закону.


Погані сусіди


Але не нафтою єдиної живуть одеські «джентльмени удачі». Наш край за всіх часів був операційним полем діяльності контрабандистів усіх мастей. Три найбільші порти країни, а також довгий спільний кордон із розсадником контрабанди — невизнаної ПМР, тільки сприяють розвитку цієї ракової пухлини будь-якої економіки.


Сусідство з невизнаним Придністров’ям — сірою зоною, для якої контрабанда — одне з основних джерел доходу, вносить свої корективи в життя регіону. Від сусідів незаконним шляхом до нас надходять насамперед спирт і тютюн. Майже щодня повідомляється про затримання партії спирту або навіть виявлення спиртопроводу, а сигарети обчислюються мільйонами пачок. Проте дії прикордонників, СБУ, фіскальної служби не можуть стримати запал контрабандистів, які продовжують переправляти в регіон незаконні вантажі. Так, 2015 року з незаконного обігу в Одеській області вилучили 3,5 млн. пачок сигарет і 3081 далів (тобто 30810 літрів) спирту.

Переважну частину вилученого переправляли саме з Придністров’я.


«Схемам» тут не місце


26 липня минулого року на спільній прес-конференції з керівником ДФС України Романом Насіровим глава Одеської області Міхеїл Саакашвілі пообіцяв, що за 100 днів він повністю поборе контрабанду. «Ми розробили разом план, за яким протягом близько 100 днів майже цілковито зможемо перекрити контрабанду в Одеській області», — зазначив чиновник.


Минуло вже не 100 днів, а більш як півроку. Як же справи з контрабандою, якої давно вже не має бути?


Поговоримо не про дрібних контрабандистів, які переносять через кордон відносно невеликі обсяги товарів, а про тих, хто завозить контрабанду контейнерами. У портах Одеської області контрабанда та корупція тісно пов’язані між собою. Так звані сірі схеми відпрацьовувалися роками й чудово діяли. Втім, на думку деяких учасників процесу, працюють вони й зараз.

 

Деякі активісти упевнені, що незважаючи на зусилля нової команди Міхеїла Саакашвілі, частина схем, як і раніше, продовжують працювати в регіоні, а «махінатори» вирішили перейти оформляти вантажі на інші митниці, використовуючи Одеську область як транзитну територію.


Відомий одеський блогер Аліса Пивоварчик вважає: проблема в тому, що, незважаючи на зміну керівництва, на середньому й нижньому рівні працюють ті самі люди, а деякі з них зав’язані безпосередньо на Київ. «Схеми старі — заниження ваги, заниження ціни, заміна найменувань. Під виглядом зеленого горошку можуть завозити елітні товари. При собівартості контейнера 8 тис. у. о. продавати його можуть удвічі дорожче. Уявіть, скільки грошей при цьому недоодержує держбюджет за рік», — пише блогер.


Один із улюблених способів контрабандистів — заниження митної вартості вантажу. У грудні 2015-го було викрито найяскравіший приклад такої схеми: компанія імпортує партію мотоциклів у чотирьох контейнерах. Декларує за заниженою вартістю один пробний контейнер мотоциклів марки Vіper V150a Street з Китаю, указуючи вартість 72 долара США за одиницю. При цьому ринкова вартість — майже 1000 доларів. Як бачимо, вартість занизили більш як удесятеро, і цим завдали серйозної шкоди бюджету. Звичайно, така схема не працює без своїх людей на митниці.


Оголошуючи війну контрабанді, очільник регіону усвідомлював, що для цього необхідний новий керівник митниці з нульовою толерантністю до корупції й повноваженнями, достатніми для проведення рішучих реформ. Обрана на конкурсі глава Одеської митниці протеже Міхеїла Саакашвілі Юлія Марушевська з перших днів своєї роботи визначила пріоритети — боротьба з контрабандою й корупцією.


«Ще раз заявляємо, що несумлінним фірмам — так званим майданчикам і ямам — не місце в Одесі. Боротьба з контрабандою й незаконним заниженням цін триває разом із очищенням від несумлінних і корумпованих працівників митниці», — заявила Юлія Марушевська.


І частина представників експертного співтовариства відзначає позитивні зрушення в боротьбі з контрабандою. Так, заступник генерального директора Всеукраїнської асоціації експедиторів України Віктор Берестенко з оптимізмом дивиться на реформи на Одеській митниці. «Незважаючи на відсутність досвіду, профільної освіти та інші претензії скептиків, Марушевська зробила й продовжує робити гарні, потрібні й правильні речі, яких до неї в такому обсязі жоден керівник митниці не робив. Потрібно вірити, підтримувати й допомагати», — переконаний Віктор Берестенко.


Усі громадяни й організації, котрі беруть участь у зовнішньоекономічній діяльності (звичайно, крім контрабандистів), чекають нового митного термінала й квітня 2016 року, коли в Одесі повною мірою запрацює обіцяний Юлією Марушевською і Міхеїлом Саакашвілі «Відкритий митний простір» — зона митного оформлення, де не буде місця ледачим чиновникам, старим схемам, хабарам і беззаконню.
Ну а сьогодні говорити про те, що контрабанду як явище в Одеській області викорінили, — передчасно.

Одеська область.