Менш як за два місяці перед мешканцями українських багатоповерхівок постане зовсім не риторичне питання: а що ж робити далі? Всі ж бо чули про зміни, які принесе 1 липня цього року Закон «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку». Та далеко не всі розуміють, як саме ці зміни вплинуть на співгромадян. Відповідно до нормативно-правового акту жителі багатоповерхівок змушені обрати один з механізмів управління багатоквартирним будинком: самостійно залучити або отримати управителя за конкурсом муніципалітету, чи керувати всіма грошовими потоками та отримуваними послугами, створивши об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ).

На думку експертів Громадянської мережі ОПОРА, ОСББ — єдиний дієвий механізм, що дозволяє якісно змінити рівень життя мешканців багатоквартирних будинків на краще, повністю контролювати витрати за комунальні послуги та позбутися корупції. Якщо ви вже вирішили створити ОСББ та не знаєте як правильно побудувати його роботу — пропонуємо добірку порад від успішного керівника чотирьох об’єднань та водночас начальника управління житлової політики Департаменту житлової, комунальної політики та благоустрою Івано-Франківська Геннадія Пономаренка.

Грамотна організація — гарантія успіху

На думку пана Геннадія, щоб налагодити роботу, потрібно перших два-три місяці працювати з максимальною продуктивністю. Почати варто з банку. Якщо доведеться бігати з паперами або стояти в черзі, це займе майже три години, іноді — увесь день. Набагато комфортніше користуватися інтернет-банкінгом (клієнт-банком), оформити ключі в податковій службі, РЕМі та заповнювати всі звіти вдома за допомогою готової програми. Для нарахувань варто розробити Excel-файл, щоб не рахувати з олівцем і калькулятором оплату по кожному помешканню. Одна маленька формула вирішує питання з пільгами, субсидіями тощо.
Потрібно укласти грамотну угоду з аварійними службами. Не варто привчати людей, що є телефон голови ОСББ, на який можна дзвонити щодо будь-яких проблем. Для цього слід у першій квитанції надрукувати телефони електрика, сантехніка чи організації, що обслуговуватиме жителів. «Кожен має займатися своєю справою. Якщо трапився прорив у мережі, нехай прийде спеціаліст, огляне, а якщо є якісь проблеми — тоді треба телефонувати голові», — радить Геннадій Олександрович.
Якщо ви не готові самостійно вирішувати проблеми з електрикою або каналізацією, то є щонайменше три організації, які можуть укласти з вами угоду на обслуговування. Нині в Івано-Франківську середня вартість аварійного обслуговування становить 8—9 копійок за кв. м, тобто будинок на 70 квартир та 2900 кв. м платитиме 230—240 грн. на місяць. Отже, якщо хтось із ваших мешканців побачив пошкодження — повинен зателефонувати в аварійну.
«В одному з моїх ОСББ (новобудові) майже всі жителі молодого віку, тому 40 квартирам я надсилаю квитанції за оплату комунальних послуг та будь-які оголошення електронною поштою, — ділиться власним досвідом Геннадій Пономаренко. — Дуже зручно запроваджувати такі заходи. Також ми маємо закриту групу в мережі Фейсбук, де розміщуємо фото й відео до та після виконаних ремонтних робіт, необхідну додаткову інформацію».
Не варто забувати, що ОСББ — це неприбуткова організація, тому важливо використовувати максимально всі доступні методи залучення інвестицій. Наприклад, Івано-Франківський Департамент житлової, комунальної політики та благоустрою готовий супроводжувати мешканців на всіх етапах створення ОСББ, надавати фахові та практичні поради.

Подолати страх перед невідомим

Перестороги можуть бути різні. Якщо голова ОСББ не знає, з чого почати та як організувати роботу, — потрібно не боятися звертатися по кваліфіковану допомогу. Успішні об’єднання на власному прикладі можуть пояснити всі механізми функціонування, розповісти про потенційні труднощі та найважливіші аспекти. «Гірша ситуація з тими мешканцями, які хочуть нашвидкуруч щось «зліпити». Насправді вони просто не готові і їм навіть не варто починати, адже потім буде лише всезагальне розчарування та звинувачення. У таких випадках краще звертатися до управителя», — вважає Геннадій Олександрович.

Щастя не в грошах, а в правильних послугах

Новоствореному ОСББ варто декілька місяців пожити за старою схемою нарахувань, аби зрозуміти, яку суму необхідно зібрати для оплати комунальних послуг. Далі визначити, скільки повинно надходити коштів, скільки фактично є, кількість боржників та лише потім корегувати тариф.
Іноді громадяни вважають, що, створивши ОСББ, вони одразу платитимуть менше. Це не завжди так, але вони точно знатимуть, за що платять. Не варто використовувати всі послуги одразу. Точкові деталі також формують тариф, адже хтось, наприклад, страждає від коливань напруги, які також включають до платіжок як додаткові витрати. Такі дрібниці згодом створюють заборгованість та великі проблеми.
«Під час формування тарифу слід керуватися правилом: не в грошах щастя, а в правильних послугах», — переконаний Геннадій Пономаренко.

Олеся ДЗЬОБА, регіональний прес-секретар Громадянської мережі ОПОРА.

ПРЯМА МОВА

Віце-прем’єр-міністр — міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Геннадій ЗУБКО:
«Закон України «Про особливості здійснення права власності в багатоквартирних будинках» надає мешканцям право вибору організації з обслуговування власного житла. Крім того, він дає змогу співвласникам доручити управителю залучити кошти на утеплення будинку. Вони зможуть взяти кредити на енергоефективні заходи, здійснити термомодернізацію будинку. Співвласники матимуть змогу стежити за використанням коштів: контролювати, яку саме систему утеплення встановити, її вартість і реальну вартість матеріалів. А головне, вони зможуть контролювати якість виконаних робіт.
Сьогодні Мінрегіоном вже підготовлено проект Порядку проведення конкурсу з надання послуги з управління багатоквартирним будинком та проект типового договору, за якими кожен будинок окремо визначатиме собі того чи іншого управителя.
Для громадян немає значення, чи це буде колишній ЖЕК, чи управляюча компанія, яка працює у вашому місті й управляє вже кількома будинками або кількома мікрорайонами. Це питання вибору. В умовах конкурсу конкретно зазначена вартість надання послуг, вартість адміністративних послуг, а головне — якість послуг. У разі незадоволення якістю наданих послуг, співвласники багатоквартирних будинків зможуть розірвати договір із управляючою компанією та оголосити новий конкурс».

 

 

Пікетування Кабінету Міністрів головами ОСББ і ЖБК.

Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.