Податківці й митники рідко бувають героями глянцевих історій. Ці професії у жодній із країн не супроводжуються всенародною любов’ю. Громадяни важко розлучаються з грішми, навіть розуміючи, що платити необхідно, бо від цього залежить добробут держави та їх самих. Тому основними завданнями, які ставлять перед собою працівники фіскальної служби, є завоювання поваги і довіри. А також максимальне спрощення життя платникам податків.

Голова Державної фіскальної служби України Роман Насіров (на знімку), який часто і спрямовано піддається критиці від зацікавлених осіб, переконаний, що головне у реформуванні служби — перейти точку неповернення до старих корупційних схем. Тоді зміни стануть невідворотними. Незважаючи на часті випади проти нього, він настійливо впроваджує свою стратегію реформ у життя, і, як свідчить сказане ним нижче, це йому непогано вдається.

— Романе Михайловичу, що для вас є найголовнішим і невідкладним на шляху змін у ДФС?

— Звичайно, системні реформи, які ми розпочали з червня 2015 року. Вони були узгоджені з МВФ та ухвалені урядом. Це фактично дорожня карта у стратегії реформування ДФС на два роки. Йдеться про кардинальне покращення сервісів та боротьбу з корупцією, а також про реформування й оптимізацію нашої структури.

Уже зроблені кроки привели до позитивних зрушень: запроваджено низку електронних сервісів, істотно спрощено процедури, зменшено кількість контактів наших службовців із платниками, що зекономило їм час. Ми швидко почали впроваджувати кадрову реформу, запустили Антикорупційну програму, спираючись на міжнародні угоди та меморандуми щодо співпраці й обміну інформацією. Нами були напрацьовані зміни до податкового й митного законодавства. Вони непрості, але системні й невідворотні. І саме це дало змогу забезпечити стабільну роботу служби. Отримані результати доводять необхідність продовження розпочатих реформ.

— Що на практиці спростило роботу вашим клієнтам?

— Насамперед це запровадження електронних сервісів ДФС. Вдалося скоротити з 2 днів до 2 годин взяття на облік платників податків в органах ДФС та з 1 дня до 1 години облік їхніх рахунків у фінустановах. Договір про визнання електронних документів відтепер забезпечує право подавати податкові документи до будь-якого органу ДФС. Ще нами забезпечено новий електронний сервіс «Управління ЕЦП» для керівників, які надають своїм працівникам право цифрового підпису документів, а також на тимчасове виконання їхніх обов’язків та обов’язків бухгалтерів. Сервіс «Електронний кабінет платника» дав змогу оприлюднювати інформацію з реєстрів ДФС, як-то дані про взяття на облік і дані реєстру платників ПДВ, реєстру страхувальників, реєстру платників єдиного податку в режимі он-лайн. Ми впровадили електронне листування з органами ДФС і надали доступ до особистої інформації платників, що максимально спростило роботу бухгалтерів. Тепер забезпечено можливість користування сервісами системи електронного адміністрування ПДВ, що дає змогу перегляду реєстру операцій та трансакцій. Впроваджено систему електронного адміністрування реалізації пального, його обсягів та реєстру сум акцизного податку. До речі, на кінець травня цими послугами скористалися майже півмільйона осіб, переглянуто понад 2,2 мільйона сторінок.

— Ви зачепили болючу для пересічного громадянина тему — контролю за реалізацією пального, ціни на яке на автозаправках не зіставляються з вартістю нафти на світових ринках і, на диво, синхронно підстрибують.

— Це, більшою мірою, питання до Антимонопольного комітету, хоча й з нашого боку це вимагає прискіпливої уваги. Нами ж розроблена СЕАРП — Система електронного адміністрування реалізації пального. У новому розділі СЕАРП можна переглянути проведені операції з його реалізації із застосуванням необхідних фільтрів, а також стан поповнення електронного рахунку. На кінець травня у реєстрі зазначено майже 4 тисячі платників.

В Єдиному реєстрі акцизних накладних їх зареєстровано понад 1 мільйон, впровадження ж системи електронного адміністрування ПДВ дало можливість виключити махінації з податком на додану вартість та збільшити його надходження до бюджету.

Спрощено процедуру оформлення митних декларацій, і тепер 96 % їх кількості оформляється митницями ДФС в електронній формі із застосуванням електронного цифрового підпису. Спрощено саме декларування. Скорочено податкову звітність ПДФО, тепер вона об’єднана зі звітністю по військовому збору. Скорочено кількість сторінок із 4 до 2, кількість податків із 7 до 4 і сам обсяг декларацій до одного аркуша. Істотно скорочено обсяги податкової звітності для платників єдиного податку, для сільгоспвиробників, заповнення декларацій максимально автоматизоване, забезпечена логічна та математична перевірка показників.

— Чи не найбільш прискіплива увага політиків і бізнесу, інтереси якого вони намагаються забезпечувати, прикута до митниць. Хтось насправді вважає, що зміни не такі швидкі, а хтось переслідує свої політичні та економічні інтереси. Розкажіть про реформи, які відбуваються там.

— Перше, що ми зробили, це істотно скоротили час оформлення митної декларації. Оформлення експортної декларації триває 1 годину, на імпорт відведено 2 години 14 хвилин. Декларація без додаткового контролю оформлюється за 15 хвилин, а попередні декларації — в автоматичному режимі. Це при нормі Митного кодексу у 4 години.

Запущено механізм прийняття попереднього рішення з визначенням митної вартості товарів за стандартами ЄС, які використовуються у пілотному режимі.

Також нами запроваджено, і це важливо, систему електронної черги, Систему аналізу та управління ризиками АСАУР, яка об’єднує всі митниці. Вона постійно вдосконалюється нашими ІТ-спеціалістами, котрі, без перебільшення, є одними із найпрофесійніших у світі. Цю систему високо оцінили у Гамбурзі. Наших спеціалістів запросили консультувати фахівців із Німеччини з питань удосконалення системи ризиків. У нас затверджено новий порядок аналізу ризиків, який надав можливість ДФС створювати таргетинг-групи і в центральному апараті, і на кожній митниці. АСАУР щомісяця забезпечує автоматизовану оцінку ризиків за майже 200 тисячами митних декларацій, 290 тисячами комерційних переміщень та 1 мільйоном 260 тисячами комерційних переміщень пасажирських транспортних засобів.

— Попри це митник не став позитивним персонажем для загалу. Що робиться, щоб зламати стереотипи?

— У результаті скорочення штату з майже 59 тисяч співробітників залишилося трохи більше 43 тисяч. Тобто за півроку штат зменшено на 15 тисяч осіб і план скорочення виконано майже на 100 %, і це за даними Нацради. Хоча, треба наголосити: порівняно з іншими країнами Європи наше штатне забезпечення істотно менше, і якщо у податковій сфері ми можемо робити більші навантаження на електронні сервіси, то на наших пунктах пропуску майже на 30% менше митників, ніж на прикордонних. А це черги, гірший сервіс, погіршення стандартів розмитнення. Тому ми націлені на «оптимізацію через електронізацію», задекларовану урядом, і намагаємося максимально прибрати бюрократію.

Але важливим чинником тут є і заробітна плата. Наш працівник ДФС в середньому отримує 3—4 тисячі гривень. Як працювати нашим хлопцям на кордоні з Польщею, знаючи, що їхні колеги за той само обсяг роботи за 100 метрів отримують у 10 разів більше? Це тоді, як нещодавно, наприклад, на Закарпатті затримали мікроавтобус із дипломатичним номерами, завантажений цигарками на 600 мільйонів гривень.

— Водночас вами вже запущена Антикорупційна програма, спрямована на запобігання та протидію корупції у ваших структурах. У чому вона полягає?

— Новацією нашої власної Антикорупційної програми є залучення до боротьби з корупцією всього керівного складу органів ДФС. Кожен керівник будь-якого рівня з трьох напрямів діяльності — податкового, митного та правоохоронного (податкова міліція) — відповідає за стан боротьби з корупцією у своєму підрозділі. У разі скоєння службовими особами корупційного порушення заходи дисциплінарного впливу застосовуються і до них, і до їх безпосередніх керівників, які не вжили превентивних дій. Це тримає людей у тонусі.

До слова, Антикорупційну програму ми створювали у співробітництві з міжнародними експертами, і вона вже показала свою ефективність. За 4 місяці 2016 року за матеріалами підрозділу нашої внутрішньої безпеки розпочато 195 кримінальних проваджень, встановлено 32 випадки хабарництва, 92 — зловживання владою, до суду надіслано 34 кримінальних провадження, 7 осіб уже засуджено за скоєння злочину, на 11 осіб складено протоколи за правопорушення, пов’язані з корупцією. Суд визнав їх винними. Отож, процес пішов.

Підрозділами внутрішньої безпеки проведено 1 170 службових перевірок та розслідувань, у 467 випадках керівникам територіальних органів спрямовано подання щодо усунення причин. До дисциплінарної відповідальності притягнуто 196 службовців, звільнено — 79. На антикорупційний сервіс «Пульс» надійшло 103 повідомлення про зловживання, із них нами підтверджено 20. Також перевірено 442 скарги від фізичних та юридичних осіб, ужито заходи по 93 із них.

Ми домовилися з німецьким фондом GІZ щодо здійснення контролю за діяльністю служби. Вони досліджуватимуть рівень задоволеності платників податків роботою ДФС, зокрема й регіональних підрозділів.

— Проте основні ваші показники боротьби з корупцією — не в стінах ДФС. Суспільство очікує від вашої служби широкого фронту боротьби з корупційними виявами в економіці в цілому, спільно, зрозуміло, з іншими правоохоронними органами.

— Тоді зупинюся на цифрах. За період 2015—2016 року митницями ДФС складено 26 тисяч протоколів про порушення митних правил на суму понад 2,4 мільярда гривень. Податковою міліцією вилучено з незаконного обігу підакцизної продукції на суму 302,9 мільйона гривень. Уже з початку року виявлено та припинено діяльність 43 конвертаційних центрів з оборотом 17,7 мільярда гривень, а це в тому числі і ті кошти, які спрямовувалися на фінансування бандугруповань фейкових республік.

У рамках операції «Акциз-2016» уже виявлено і ліквідовано 66 підпільних цехів із виготовлення фальсифікованого алкоголю. Це майже на половину більше, ніж за аналогічний період минулого року. Ліквідовано 2 цехи з нелегального виробництва спирту, 12 незаконних виробництв паливно-мастильних матеріалів.

Ще нами оперативно створено спецпідрозділ «Фантом» для організації та здійснення контролю за переміщенням товарів та гуманітарних вантажів через лінію зіткнення у Донецькій та Луганській областях. Згідно із Законом України «Про боротьбу із тероризмом» — це і запобігання фінансуванню тероризму. Тільки минулого тижня «Фантом» не пропустив на окуповану територію 500 тисяч гривень готівки, йдеться про 1,2 мільйона російських рублів.

Гіперважливим завданням ДФС є боротьба з тіньовим бізнесом. Але щоб бізнес повністю вийшов із тіні, я вважаю, потрібно вже цього року впровадити нульову декларацію для абсолютно всіх громадян, статки яких перевищують, наприклад, 1 мільйон гривень. Нульове декларування передбачає розкриття інформації про незаконно нажиті активи. Це хороша пропозиція і шанс легалізуватися. Крім того, ми розробляємо цілу низку законопроектів щодо деофшоризації. Насамперед законопроект стосовно Контрольованих іноземних компаній — КІК. Триває підготовка до підписання міжвідомчої угоди з авторитетними компетентними органами світу про автоматичний обмін фінансовою обліковою інформацією, що стане важливим кроком у боротьбі з розмиванням податкової бази та виведенням прибутків за кордон. Я маю на увазі співробітництво з Multіlateral Competent Authorіty Agreement on Automatіc Exchange of Fіnancіal Account Іnformatіon, що забезпечить нам необхідну комунікацію.

— Розкажіть, будь ласка, чи доходять кошти від перевиконання плану митницями на розвиток регіонів? Я маю на увазі експеримент, спрямований на розвиток інфраструктури регіонів, коли 50 % від суми перевиконання щомісячних планових митних платежів спрямовувалися б у спеціальні фонди відповідних регіональних бюджетів.

— Пілотний проект торкнувся спочатку Одеської, Волинської, Львівської та Чернівецької областей. У січні до нього приєднався Київ. За вересень 2015-го — квітень 2016 року на розвиток інфраструктури, а це реконструкція, поточний ремонт автомобільних доріг державного значення, перераховано понад 1,2 мільярда гривень. За вересень—грудень 2015-го — 546,5 мільйона гривень, за січень—квітень 2016 року — 701,8 мільйона гривень.

Найбільш ефективно спрацювали Київська міська, Волинська та Львівська митниці. За січень—квітень цього року на ремонт доріг було спрямовано відповідно 311,6, 115,7 та 110,7 мільйона гривень. Дороги в Одеській і Чернівецькій областях не у кращому стані, а тому місцеві бюджети там теж дуже розраховують на нашу підтримку.

— Пане Насіров, ви задоволені темпами і глибиною реорганізації ДФС?

— Я задоволений тим, що вже вдалося зробити. Однак реформа розрахована на два роки, тому ми не зупиняємося на досягнутому. Моя задача як керівника — завершити всі розпочаті зміни у службі.

Це, звичайно, відповіді не на всі запитання. У зацікавлених критиків їх, напевно, більше. Але для нас головним було з’ясувати наявність державницьких підходів і стан процесу реформування у ДФС. На ці запитання Роман Насіров відповів аргументовано. Державницький підхід є.

Фото надане прес-службою ДФС.