На контролі «Голосу України»: ремонт доріг

 

Восени уряд ретельно перевірить, як ремонтують українські дороги. Зробити це пообіцяв на засіданні Кабміну 22 липня Прем’єр-міністр Володимир Гройсман. Перевірятимуть усе: від тендерних процедур до оплати проведених робіт. Якщо виявлять порушення, прем’єр обіцяє кримінальну відповідальність.

 

Одна з причин провального стану доріг — незадовільне фінансування дорожньої галузі в останні три роки й по регіону, і в цілому по Україні, стверджують фахівці. З 2016-го ж ситуація має кардинально змінитись. Підставою для цього є хоча б те, що запланований на цей рік обсяг фінансування в 3,5 разу перевищує минулорічний. Він зріс, відповідно, зі 127 до 436 млн. грн.


«Ми довго не мали фінансування на проведення поточних і середніх ремонтів, і ось, нарешті, в цьому році ми його отримали, — пояснює начальник Служби автомобільних доріг (САД) у Кіровоградській області Сергій Поліщук. — Враховуючи загальний стан доріг і по Україні в цілому, і по Кіровоградщині зокрема, дуже важливо правильно визначитись — де і з чого починати». Ремонти стартували ще в травні, проте активна фаза розпочалася лише зараз, погоджуються дорожники.


Загалом розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 березня 2016 року №176-р за рахунок коштів загального фонду Державного бюджету України на дорогах області передбачено здійснити роботи на суму 308,1 млн. грн. Із них 225,6 млн. грн. передбачено на поточний середній ремонт ділянок доріг М-12 Стрий—Тернопіль—Кропивницький—Знам’янка (довжина 10,5 км) та Знам’янка—Луганськ—Ізварине (довжина 32,7 км) разом із ремонтом шляхопроводу в Олександрії на 41 кілометрі цієї автодороги.


Понад 82 млн. грн. передбачено на експлуатаційне утримання доріг.


Звичайно, певне зволікання з проведенням робіт викликане необхідністю проведення конкурсних торгів на їх виконання. САД в області було оголошено торги по п’яти об’єктах, на яких, відповідно до згаданого розпорядження, заплановано виконати роботи в нинішньому році.


Тим часом роботи з поточного середнього ремонту, принаймні — на автодорогах М-04 та М-12 — і справді активізувалися. Зокрема — на автошляху М-12 Стрий—Тернопіль—Кропивницький—Знам’янка (км 578+928 — км 589+445), де його виконують працівники ТОВ «Дор-Строй». Вартість об’єкта, відповідно до постанови КМУ №176-р, майже 28 мільйонів гривень, які виділяються з державного бюджету. Ще 5,2 км дороги М-12 планують відремонтувати капітально за залучені раніше під державні гарантії кредитні 127 млн. грн. За рахунок яких, можливо, також буде завершено будівництво автошляху в обхід Знам’янки завдовжки 6,4 км. Крім цього планується виконати на 48,4 млн. грн. роботи з поточного середнього ремонту. Щоправда, реалізація цієї частини грандіозних проектів можлива у разі залучення на умовах співфінансування коштів місцевих бюджетів (не менше 10 %). Відповідно до доручення голови Кіровоградської облдержадміністрації Сергія Кузьменка наразі це питання опрацьовується разом із райдержадміністраціями та міськвиконкомами.


Вартість проекту на М-04 Знам’янка—Луганськ—Ізварине (км 6+760 — км 18+356) — 66 млн. грн., які також мають виділятися з державного бюджету. Тут є ділянки суцільного руйнування, тож на них застосують технологію ресайклінгу (повторного циклу, в технології дорожніх робіт — ремонт і часткова заміна асфальтового покриття автомобільних доріг шляхом зняття або зачищення пошкоджених частин дорожнього покриття, термомеханічної або механічної переробки знятого матеріалу з додаванням додаткових сумішей для відновлення його властивостей та заміни ним старого дорожнього покриття. — Авт.). Роботи вже виконано майже на 17000 м кв.


Що зроблено?


З початку року (станом на 19 липня) на дорогах загального користування Кіровоградської області виконано робіт на суму понад 85 млн. грн. Вони велися в усіх напрямках, а найбільшу увагу приділили основним транспортним артеріям області — трасам міжнародного, національного та регіонального значення, звітують дорожники. Повідомляють — вирішили здійснювати ремонт за маршрутним принципом і обіцяють поступово, кілометр за кілометром, відремонтувати мережу доріг якнайшвидше.


А поки що на автошляху М-04 Знам’янка—Луганськ—Ізварине виконано робіт на суму 5328,5 тис. грн., у т. ч. ліквідовано 33386 м кв. деформацій дороги; на М-12 Стрий—Тернопіль—Кропивницький—Знам’янка (дорога на Умань) — на 11171,5 тис. грн., 28439 м кв.; на М-13 Кропивницький—Платонове (дорога на Кишинів) — на 2829,7 тис. грн., 8758 м кв.; на М-22 Полтава—Олександрія (дорога на Кременчук) — на 2731,6 тис. грн., 12814 м кв.; на Н-01 Київ—Знам’янка (дорога через Цибулеве та Водяне) — на 1738 тис. грн., 3743 м кв.; на Н-08 Бориспіль—Дніпропетровськ—Запоріжжя — на 1835 тис. грн., 5097 м кв.; на Н-14 Олександрівка—Кропивницький—Миколаїв (дорога через Бобринець) — на 4729 тис. грн., 16076 м кв.; на Н-23 Кропивницький—Кривий Ріг—Запоріжжя (дорога на Кривий Ріг) — на 6077 тис. грн., 18993 м кв.; на Р-10 Канів—Чигирин—Кременчук (дорога через Світловодськ) — на 826,6 тис. грн., 2701 м кв.; на Р-71 Одеса—Ананьїв—Піщана—Хащувате—Колодисте—Рижовка — виконано роботи на 329,5 тис. грн., в т. ч. ліквідовано 372 м кв. деформацій дорожнього покриття.


Загалом з початку року ліквідовано 289296 м кв. деформацій покриття, встановлено 605 дорожніх знаків та 926 сигнальних стовпчиків, проведено ремонт 649 погонних метрів огородження, 600 погонних метрів штучного освітлення та 1 світлофорного об’єкта. Завдяки виконанню заходів, спрямованих на зниження аварійності, знято з обліку одне місце концентрації ДТП на 11-му кілометрі автодороги М-13 Кропивницький—Платонове.


За звітами облавтодору


З 29 липня по 4 серпня включно на Кіровоградщині паралельно з поточним середнім ремонтом тривала ліквідація ямковості. На замовлення Служби автомобільних доріг підрядні організації ДП «Кіровоградський облавтодор» полагодили 6 357 м кв. дорожнього покриття. Працювали на мережі державних доріг: М-04 (Знам’янка—Луганськ—Ізварине), М-12 (Стрий—Тернопіль—Кропивницький—Знам’янка), М-13 (Кропивницький—Платонове), М-22 (Полтава—Олександрія), Н-01 (Київ—Знам’янка), Н-08 (Бориспіль—Дніпропетровськ—Запоріжжя), Н-14 (Олександрівка—Кропивницький—Миколаїв), Південний обхід міста Кропивницького, Н-23 (Кропивницький—Кривий Ріг—Запоріжжя), Р-06 (Ульяновка—Миколаїв), Р-10 (Київ—Чигирин—Кременчук), Р-71 (Одеса—Іванівка—Ананьїв—Піщана—Хащувате—Колодисте—Рижковка /М-05/).


Крім запланованих об’єктів дорожники збираються активно працювати на під’їзних шляхах до обласного центру, аргументуючи свою якісну роботу тим, що восени Кіровоградщина знову прийматиме гостей з усієї України та з-за кордону на міжнародній виставці Агро-Експо-2016.


Загалом же з початку року вже ліквідували 186 182 м кв. ямковості, тріщин, колійності та напливів, інформує прес-служба САД у Кіровоградській області.


Дорожники й справді активізувались та на окремих ділянках, як на недосвідчений обивательський погляд, ведуть роботи досить якісно та швидко. Але ж якість має бути перевірена часом та складними погодними умовами. І саме тут наші шляхи «чомусь» не витримують. Тож справедливо виникає запитання — а як перевірятимуть товщину та об’єм «закатаного» в ямковий ремонт асфальту? Невже діставатимуть?


У радянські вісімдесяті автору цих рядків випало працювати в складі студентського будзагону в Тюменській області (Будоб’єднання «Мостозагін 36») на спорудженні мостів та плоских багатошарових протибомбових дахів багатоповерхових адміністративних будівель. Там і тоді перевірка якості та кількості шарів, що мали забезпечувати не лише надійну гідро- та термоізоляцію, а ще й захист від бомбових ударів, здійснювалась дуже просто — в будь-якому місці даху контролери вирізували всі шари, скрупульозно заміряли товщину кожного та перевіряли його якісний склад (скільки і якого керамзиту, смоли, руберойду тощо). Якщо не відповідало ГОСТу, змушували переробляти та жорстко карали, нерідко використовуючи при цьому характерне слово «саботаж». Підніміть руку, хто бачив, щоб таке де-небудь коли-небудь хто-небудь робив з українськими дорогами. Хоча — чого на світі не буває?!


Як саме ведеться подекуди боротьба з ямковістю, можна побачити на знімку, зробленому на автошляху М-13 (Кропивницький—Платонове). Не було б нічого дивного, адже ремонти тривають, проте «героїня» світлини перебуває саме на вже відремонтованому відрізку шляху між Кропивницьким та Новоукраїнкою, поміж залатаних ям. То якою вважати таку яму, відремонтованою чи ні? На скільки відсотків? Чи на стільки, на скільки профінансовано? Вона реально є — і це мінус, але в неї вже не влазить повністю колесо автомобіля, як це було раніше, тож його вже не можна тут відірвати — це плюс.


А загалом... «Траса в занедбаному стані: дуже багато ям... В зв’язку з поганою якістю дорожнього покриття трафік на трасі невеликий, інфраструктури практично нема», — продовжує стверджувати інтернет-ресурс «Автострада». Як погану — в балах: 1,5 із 5 — оцінюють дорогу й 154 його відвідувачі.


Про комунальні шляхи 


Загальна довжина доріг комунальної власності у містах та населених пунктах області становить 11366,4 км. На 18 липня цього року на їх ремонт із бюджетів усіх рівнів передбачено загалом майже 574 млн. грн. З місцевих бюджетів на будівництво, реконструкцію та ремонт вулиць і доріг комунальної власності станом на 1 липня ц. р. передбачено майже 120,4 млн. грн. (на 9,2 % більше, ніж минулого). Фактично на дорогах територіальних громад виконано робіт на понад 37 млн. грн. (30,9 % від запланованого фінансуванням).


За рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів соціально-економічного розвитку територій передбачено на капітальний ремонт вулиць і доріг комунальної власності понад 17 млн. грн.

Цього року за рахунок цих коштів покращать дороги та вулиці Знам’янки (на 3,04 млн. грн.), Кропивницького (на 2 млн. грн.), Олександрії (на 8 млн. грн.) та Петрівського району (на 4 млн. грн.).


Згори видніше


«Реформа ПАТ «ДАК «Автомобільні дороги України», створення Державного дорожнього фонду та введення в дію електронних паспортів доріг — основні кроки, які дадуть змогу вивести автодорожню галузь країни на належний рівень», — вважає заступник міністра інфраструктури України Юрій Лавренюк.


Як зазначено на сайті Мінінфраструктури України, проведення ремонтно-будівельних робіт потребують на сьогодні 95% автомобільних шляхів загального користування. Та лише 30% з усіх державних коштів, які щороку виділяються на дорожню сферу, йде на вдосконалення та побудову автомобільних доріг, тоді як 70% витрачаються на погашення кредитних зобов’язань перед іноземними кредиторами, зізнається чиновник. Бо роботи з капітального ремонту та будівництва фінансуються лише за рахунок запозичень, в тому числі від міжнародних фінансових організацій.


Куди ж усе-таки йдуть кошти громадян України (з її 9 млн. приватних автомобілів та 3,165 млн. т бензину і 5,259 млн. т дизпалива, що продаються щорічно) від дорожнього збору та акцизу, продовжує залишатися загадкою. Чи зможе її врешті-решт хтось розгадати? І коли?

Кіровоградська область.

 

Підрядники автодору ведуть поточний середній ремонт та ліквідовують ями на ділянці шляху М-04 Знам’янка—Луганськ—Ізварине. З початку року тут уже усунули понад 56 тис. м кв. деформацій покриття.

 

 

Насмішкою чи жартом сприймаються поки що подекуди на автошляхах такі обмежувальні знаки в заростях будяків. Адже й так їхати тут зі швидкістю понад 50 км/год дозволяють собі хіба що справжні гонщики на величезних джипах.


Фото прес-служби САД у Кіровоградській області та автора.