На контролі «Голосу України»: ремонт доріг

 

Хто хоч раз подорожував автомобілем історичними місцями Черкащини — до Чигирина чи Суботова, Холодного Яру чи Сміли, Корсуня-Шевченківського чи Канева — звернув увагу на кричущий контраст між красою тамтешніх краєвидів і розбитими дорогами. Навіть у сусідній Кіровоградській області, зауважували автомандрівники, стан дорожнього покриття значно кращий, ніж на Черкащині. Чому?

 

З цим спробував розібратися народний депутат України Сергій Рудик (округ №198), котрий протягом останніх двох років через депутатські запити наполегливо доводив керівництву уряду нагальну необхідність реконструкції та ремонту автошляхів Шевченкового краю. З цією метою восени минулого року він ініціював виїзне засідання Комітету Верховної Ради України з питань бюджету до п’яти районів області: Корсунь-Шевченківського, Черкаського, Смілянського, Кам’янського, Чигиринського. У квітні нинішнього року парламентарій звернувся з листом до Прем’єр-міністра України В. Гройсмана: «У кожного з нас, йшлося у зверненні, Черкащина асоціюється із колискою національно-патріотичного виховання. Тут народилися національні генії Тарас Шевченко та Богдан Хмельницький, герої визвольної війни українського народу гетьмани Петро Дорошенко та Іван Виговський, гайдамацькі провідники Максим Залізняк та Іван Гонта. На території Черкащини розташовано вісім національних та історико-культурних заповідників, свята Чернеча Гора, всесвітньо відомий дендропарк «Софіївка», легендарне урочище Холодний Яр, котрі притягують до себе сотні тисяч туристів. Проте тривале недофінансування ремонту доріг області, недостатнє фінансове забезпечення розвитку окремих її територій спричинили виникнення цілого комплексу проблем, які потребують негайного вирішення».


Далі Сергій Рудик наводить статистичні дані, котрі неспростовно доводять про залишковий або навіть упереджений принцип фінансування автодоріг у Черкаській області. Наприклад, якщо торік на утримання та ремонт автошляхів у Львівській області було виділено 583 182,7 тис. грн., в Одеській — 222 402,9 тисячі, у Чернівецькій — 197 314,8 тис. грн., то Черкащина отримала лише 109 680,1 тис. грн. «Згідно з розпорядженням Кабміну 
№176-р від 16 березня 2016 року, йдеться далі у листі Сергія Рудика до керівника уряду, при розподілі державних видатків на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування Івано-Франківській області передбачено фінансування поточного ремонту автодоріг в обсязі 461 500,0 тис. грн., Дніпропетровській — 395 813,986 тис. грн. Кіровоградській — 225 574,323 тис. грн., Черкащина ж отримала лише 91 000, 0 тис. грн. Отже, — робить висновок народний депутат, — тенденція збереглася. Коштів, передбачених розпорядженням №176-р для ремонту доріг Черкащини, не вистачить навіть на покриття мінімальної потреби».


Показовим щодо нерівномірності виділених державою коштів на дороги окремих областей є приклад фінансування так званої Обухівської траси. Сергій Рудик наводить його у листі до Прем’єр-міністра. На відрізок автодороги, який знаходиться у межах Київської області — від Києва до Обухова, починаючи з 2013 року було витрачено майже 1 300 000,0 тисяч гривень. Хоч траса ця перебуває, наголошує народний депутат, далеко не в найгіршому стані. Водночас на автодорогу національного значення Н-01 Київ — Знам’янка, яка пролягає через Київську, Черкаську та Кіровоградську області, коштів не вистачає. Зокрема, на аварійний відрізок шляху Сміла — Кам’янка цього року виділено лише 68712,0 тисяч гривень.


Про катастрофічне недофінансування автодорожнього господарства повідомив також на запит «Голосу України» заступник начальника Служби автомобільних доріг у Черкаській області Геннадій Андреєв: «Унаслідок вкрай низького рівня фінансування, яке протягом останніх років коливається у межах 15—20 відсотків від науково обґрунтованої потреби, а також через значне збільшення інтенсивності руху автотранспорту, у тому числі великовагового, утримувати у належному стані автомобільні дороги, побудовані переважно у 80-х, 90-х роках минулого століття, надзвичайно важко. На сьогодні транспортно-експлуатаційний стан переважної частини автодоріг області не відповідає сучасним вимогам, і вони потребують невідкладного проведення поточного середнього та капітального ремонту. Окремі ділянки потребують реконструкції».


За інформацією фахівців Служби автомобільних доріг у Черкаській області, ураженість ямковістю автошляхів загального користування, які перебувають на балансі організації, становила 2 562 кілометри на площі 947 207 квадратних метрів. Станом на середину серпня цього року дорожникам вдалося ліквідувати понад 270 тисяч квадратних метрів ямковості, або майже 30 відсотків від потреби.


— В області розроблено програму співфінансування ремонту автошляхів загального користування, — поінформував начальник відділу транспорту та зв’язку, заступник начальника управління транспорту, дорожнього господарства та оборонно-промислового комплексу Черкаської ОДА Сергій Синільник. — За рахунок державного, обласного, районного та місцевих бюджетів нині ведуться роботи на шести об’єктах. Зокрема, завершується ремонт найкритичнішого відрізку автотраси Черкаси — Умань, у розпалі роботи на автошляху Сміла — Кам’янка. Працюють дорожники на Лівобережжі області, у Драбівському, Золотоніському, Чорнобаївському районах.


У профільному управлінні облдержадміністрації звернули також увагу на те, що часто відремонтовані відрізки доріг через місяць-другий знову уражені ямковістю. Фахівці доводять, що така ситуація триватиме й далі, якщо на державному рівні не розв’язати проблему великовагових автомобілів. Шляхи, побудовані 30—40 років тому, не призначені для експлуатації цим важким видом автотранспорту. Зараз, після ліквідації Державтоінспекції, порушеннями на дорогах, у тому числі важковантажними автомобілями, нікому займатися. До того ж відсутні технічні засоби для зважування «великоваговиків». Принаймні у центральній, Черкаській області, де навантаження на автошляхи значне, вони відсутні.


Є й інші причини швидкого, після проведеного ремонту, ураження дорожнього покриття ямковістю. Шляховикам через недостатнє фінансування доводиться використовувати не найновіші у галузі дорожнього господарства технології, а також матеріали не найкращої якості. Виходить, як у тій байці класика Глібова про Охрімову свиту. Її власник, щоб полатати поли, відрізає рукави.


Утім, добре відомо й те, що не завжди виділені на ремонт доріг кошти використовуються без зловживань, ефективно і по-господарськи. Чому? Перевірити проектну документацію і кошториси складно. Вартість будівництва чи реконструкції кілометра автошляху може коливатися від 2—3 мільйонів гривень до 5—7. У відповіді на інформаційний запит «Голосу України» заступник начальника Служби автомобільних доріг у Черкаській області Геннадій Андреєв так і написав: «Усередненої вартості одного кілометра дороги державного або місцевого значення встановити неможливо, оскільки ремонти, у свою чергу, поділяються на капітальні та поточні з чітким визначенням обсягів та об’ємів робіт...»


Післямова


В останній день літа, 31 серпня, депутати Черкаської облради терміново, на позачерговому засіданні, ухвалили обласну програму фінансування ремонту доріг державного значення, які проходять територією області.

Поспішність ухвалення пояснюється тим, що з державного бюджету Кабмін виділив для ремонту автошляхів Черкащини 214 мільйонів гривень. Надійдуть кошти відразу після того, як місцеві бюджети зберуть 10 відсотків від виділеної суми, тобто 21,4 мільйона гривень. Після проведення тендерних процедур розпочнеться ремонт доріг. Чому важливі питання життєзабезпечення області відтягнули до осені й чому дорожники мають працювати у сльоту — на це ніхто не може дати відповіді.                               

Черкаська область.

 

Довідково

 

У Черкаській області 1770,7 км автошляхів державного значення. З них — міжнародних — 217,4 км, національних  — 398,5 км, регіональних — 339,7 км, територіальних — 815,1 км. Протяжність автошляхів місцевого значення — 4372,1 км.

 

Автодорога туристичним маршрутом Сміла — Кам’янка — Грушківка — Холодний Яр.


Фото автора.