У столиці великі проблеми з комунальними платежами. Як повідомляв «Голос України», городяни змушені штурмувати відділення «Ощадбанку», «ПриватБанку», районні відділення Центру комунального сервісу, оскільки на пошті тепер не приймають квитанції. Влада столиці пояснила, що співробітникам «Ощадбанку» доводиться фактично цілодобово працювати (а киянам стояти в чергах) і в деяких районах міста ситуація останніми днями дуже напружена. Мешканців попросили з розумінням поставитися до того, що відбувається, але забули уточнити, коли з таким само розумінням почнуть ставитися до проблем людей. Нагадаємо: місту не вдалося домовитися з «Укрпоштою» про поновлення співпраці, тому що вона запросила у Головного інформаційно-обчислювального центру (ГІОЦ) плату за обробку платежів уже не 0,5 відсотка, як торік, а 1,5. ГІОЦ не в змозі заплатити такі гроші. Найімовірніше, компроміс не буде знайдено і наступного місяця. Водночас квитанції за світло, тепло, гарячу воду й газ поштові відділення приймають, хоча про це городян не стали широко інформувати.

Цими днями в центрах обслуговування клієнтів «Київенерго» дуже багато відвідувачів з платіжками за опалення. О 10-й годині ранку черга була вже понад 280 осіб. Людям, особливо літнім, складно розібратися в нарахуваннях, боргах і переплатах, відображених у квитанціях.

Крім цих незручностей, на киян звалилася ще одна біда — ЖЕКи почали піднімати вартість своїх послуг й виставили в платіжках за грудень уже нові суми. Як пояснили, наприклад, у підприємстві «Житло-сервіс», у зв’язку з підвищенням вартості електроенергії, яка використовується для місць загального користування в парадних, підкачування води, енергопостачання ліфтів, підвищенням вартості вивезення сміття, технічного обслуговування ліфтів, вартості видаткових матеріалів, а також підвищенням рівня мінімальної зарплати в житловій конторі з 888 грн. до 3200 грн. «Житло-сервіс» змушений відповідно до розпорядження Київської міськдержадміністрації від 2 грудня 2016 року № 1216 підвищити тарифи на обслуговування своїх будинків у середньому в півтора разу. «Голос України» уже писав, що нині собівартість обслуговування ЖЕКами будинків у Києві становить від 5 до 7 гривень з квадрантного метра площі квартири. А оскільки розпорядження міської адміністрації вже набуло чинності, фахівці КМДА запевняють, що підвищення квартплати  у ЖЕКах неминуче відбудеться найближчим часом.

Головним болем для мешканців міста стали й платіжки за опалення за грудень. Суми в них виявилися дещо більшими, ніж очікували люди. Декого квитанції просто шокували. Так сталося з мешканкою будинку на вулиці Кирилівській, 15, яка отримала рахунок до оплати майже на 8 тисяч гривень за квартиру площею 88 квадратних метрів. Завдяки соціальним мережам вдалося швидко розворушити «Київенерго», фахівці якого провели перевірку. За словами комерційного директора ПАТ «Київенерго» Євгена Бушми, з’ясувалося, що в будинку аномально високе споживання теплової енергії — згідно з показниками лічильників воно на 40 відсотків більше порівняно з тою опалювальною площею, яку декларують мешканці й ЖЕК. Ситуація виникла через грубі порушення правил теплопостачання: обігріваються надбудовані мансарди, підвал, їх використовують конкретні люди, а великі рахунки за опалення приходять тим, хто не має до них стосунку. «Київенерго» поширило рекомендацію для власників квартир у будинках, де є комерційні приміщення й прибудовані самими мешканцями мансарди й балкони, ретельно контролювати обсяги спожитої будинком теплової енергії й у разі виникнення найменших підозр у шахрайстві з боку ЖЕКів, власників чи орендарів комерційних площ інформувати про них через контакт-центр «1588», у письмовій формі або через сторінку у Фейсбуці.

— На жаль, це не єдиний випадок крадіжки теплової енергії, проблеми є у всіх містах країни, — каже Євген Бушма. — Люди прибудовують приміщення, у житлових будинках працюють офіси й магазини, але контроль не ведуть ні житлові контори, ні влада міст, а в енергетиків немає законних прав приходити з ревізіями в приватні володіння. Тому крадіжки набули великого розмаху і потрібно нарешті врегулювати ситуацію на законодавчому рівні. Ми нині проводимо рейд у будинках з аномально високим обсягом споживання тепла порівняно із задекларованою опалювальною площею, щоб виявити джерела несанкціонованого відбору теплоносія.

Днями постала ще одна глобальна проблема, властива здебільшого новобудовам, де мешканці встановлюють теплолічильники у квартирах. Наприклад, частина мешканців будинку на Позняках не передала показники квартирних тепломірів і людям, у яких лічильників немає, нарахували плату за даними загальнобудинкового приладу обліку. Один з рахунків був на понад 9 тисяч гривень, хоча попереднього місяця платіжка була 4,5 тисячі. Звичайно, виник скандал, тривало розслідування, енергетики зробили перерахунок. Але тенденція така: що більше буде індивідуальних тепломірів, то більший ризик для мешканців, у яких таких приладів немає. Ще два роки тому, коли уряд перевів енергетичні компанії на прямі договори зі споживачами, було вироблено правила, які уточнюють закон, і необхідно, щоб Мінрегіонбуд їх нарешті затвердив. Щодо загальної ситуації з виставленими рахунками за опалення, то у квитанціях вказано, що до оплати пропонується сума за понад календарний місяць — за 32—38 днів, тому що до неї увійшли дані за період між зніманням показників наприкінці листопада (вони тривали з 19-го по 26-те число) і за повний місяць у грудні. Уже з січня фахівці зніматимуть показники загальнобудинкових лічильників тепла винятково останнього дня місяця, це пов’язано з коректними розрахунками субсидій для городян.

— Випадки зловживань з боку тепопостачальних організацій, а це не тільки «Київенерго», і факти некоректних нарахувань киянам за опалення перевірятиме житлово-комунальна інспекція, — каже заступник голови столичної міськдержадміністрації Петро Пантелеєв. — Якщо городяни сумніваються в коректності рахунку за тепло, буде проведено розслідування й затребувано обґрунтування нарахувань від постачальників послуги. Звертатися можна за телефоном інспекції 235 36 99 з 9-ї до 18-ї години.

— У п’ятницю нам доручили провести перевірку, а вже до ранку понеділка надійшло 54 заяви, — розповідає начальник житлово-комунальної інспекції Києва Станіслав Москалевський. — Першого дня був потік звернень. Поки ми розмовляємо, оператор на лінії безперервно приймає заявки. Питання дуже серйозне, бо ми бачимо: людям нарахували від 5 до 11 тисяч гривень. Це катастрофічне порушення! Наприклад, мешканцю будинку № 11 по вулиці Градизькій надійшов за грудень рахунок за 4 гігакалорії тепла на суму 5,7 тисячі гривень, а торік за такий само період рахунок був за 1 гігакалорію. Що сталося? Адже квартира не збільшилася в 4 рази... Нині у нас є питання з доступом до інформації: як «Київенерго» чи інші компанії нарахували такі захмарні суми? Ми чули від них пояснення, що вони не за 30 днів нарахували, а за 35—38 днів. А нам надійшла заява про нарахування за опалення за 45 днів. У типовому договорі між виконавцем послуги і споживачем вказано, що розрахунковим періодом є календарний місяць. Якщо в «Київенерго» кажуть, що не встигають зняти показники вчасно і люди з цим погоджуються і платять, то скандалів не виникає. А якщо не погодяться, то що робитимуть постачальники, адже мешканці будуть праві і зможуть оскаржити такі рахунки.

— Що рекомендуєте киянам: чи потрібно платити за величезними рахунками, доки триває розгляд за всіма фактами, чи треба почекати коректних розрахунків? «Київенерго» стверджує, що «катастрофічних» платіжок не так уже й багато й усім проведуть перерахунок...

— Питання складне, — каже Станіслав Москалевський. — От мешканець будинку з вулиці Градизької впевнений, що не спожив 4 гігакалорії. Хіба він оплачуватиме такий рахунок? Найімовірніше, чекатиме перевірки. Нині людям важко просто взяти й викласти кілька тисяч гривень, навіть якщо вони впевнені, що гроші колинебудь повернуться. На жаль, ми бачимо, що втрачено дуже важливий момент: ще два роки тому, коли ухвалювали нові закони, потрібно було передбачити важелі впливу на постачальників послуг, щоб органи місцевої влади не просто пропонували їм усунути порушення, а мали конкретний вплив, наприклад, мали можливість їх серйозно оштрафувати. Необхідно удосконалити чинне законодавство у сфері захисту прав споживачів житлово-комунальних послуг.

— Багато в цьому сезоні надходить скарг на теплопостачальників?

— З початку року вже 1500 звернень, оскільки у цей період були морози. Після перевірок з’ясовується, що половина заяв про холод у квартирах справді пов’язана з неналежною температурою теплоносія, адже тепло втрачалося дорогою. Затоплені водою труби без жодної ізоляції було виявлено на проспекті Правди, вулиці Ужвій, проспекті Науки, у Святошинському районі. Після розв’язання цих проблем у квартирах стає комфортніше. Ще половина скарг пов’язана з переплануваннями у квартирах. Ті, хто виносить батареї на лоджії, облаштовує підлоги з підігрівом, прирікають своїх сусідів на холод у квартирах. Змусити власників теплих підлог повернути опалювальну систему в належний стан дуже складно, навіть якщо компанія, яка керує будинком, подасть на них до суду.

Питання про те, чи потрібно платити за рахунками за опалення, які в городян викликають сумнів, «Голос України» поставив і «Київенерго», на що отримав категоричну відповідь: обов’язково потрібно платити, інакше зірвемо опалювальний сезон — не буде коштів, щоб купувати газ, адже понад 80 відсотків тарифу на тепло становить ціна на блакитне паливо. Крім того, Євген Бушма попередив, що за січень суми в платіжках за центральне опалення очікуються ще вищі, тому що були сильні морози й газу на підігрів пішло більше.

Катерина НОВОСВІТНЯ.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.

Більше фото тут — www.golos.com.ua