Спрощення податкових та митних процедур із приведенням їх до норм євростандартів, що є основною складовою реформ, які впроваджує Державна фіскальна служба України, між тим не усуває низку ризиків, серед яких чи не головним є корупція. Її спричиняє ряд чинників: існуючі стереотипи, доступ працівників до вирішення конкретних питань на місці, що у Службі називають людським фактором, а також найнижчий рівень заробітних плат серед силових структур та недосконалість як законодавства, так і деяких нормативних актів, що створює передумови для корупційних дій. Тому локалізації корупційних чинників у ДФС відведено важливу роль. Про боротьбу з корупцією у цій бюджетоформуючій структурі розмовляємо з начальником Головного управління внутрішньої безпеки ДФС України Юрієм ШЕРЕМЕТОМ.

 

Юрій Шеремет, начальник Головного управління внутрішньої безпеки ДФС України.

 

— Корупція, попри всю важливість боротьби з нею, стала брендом останнього часу. ЗМІ наввипередки інформують про затримання чергового корупціонера-хабарника. Наші е-декларації шокували світ, а євроінтеграція України напряму залежить від подолання корупції. Цікаво, який відсоток нечистих на руку митників та податківців виявляє ваша внутрішня безпека порівняно з іншими компетентними органами?

— Підрозділи внутрішньої безпеки ДФС, незважаючи на високу конкуренцію, адже нині у державі створено такі спеціальні органи для боротьби з корупцією, як НАЗК, НАБУ, Антикорупційна прокуратура, працюють суттєво ефективніше. Хочу сказати, що ми в 2016 році виявили 89% злочинів у сфері службової діяльності серед співробітників ДФС, а інші правоохоронні органи — лише 11%. Чому у пресі ми фігуруємо нечасто, пояснюється просто: згідно з Кримінальним процесуальним кодексом України, підрозділи ВБ ДФС не мають права розслідувати такі злочини, і це, на мою думку, є певною недосконалістю чинного законодавства. Адже для отримання повних доказів вини митника або податківця необхідно бути обізнаним у специфічних питаннях податкового та митного законодавства, якими краще за всіх володіють саме наші співробітники. Найяскравіше це характеризують такі цифри: у 2015 році частка кримінальних проваджень ГУВБ в загальній кількості становила 85% (537), а в 2016 — вже 89% (506). Таке зростання при зменшенні загальної кількості проваджень, до речі, свідчить про ефективність нашої роботи. У 2015 році, завдяки нашим спільним зусиллям з органами досудового розслідування, співробітникам ДФС оголошено 85 підозр у вчиненні корупційних злочинів. Наступного, 2016 року, — вже 189, тобто вдвічі більше. Цього нам вдалося досягнути завдяки копіткій роботі саме наших підрозділів зі збору доказів для слідчих прокуратури. Але якщо б ми мали право самостійно розслідувати корупційні злочини, вчинені співробітниками ДФС, ефективність притягнення до кримінальної відповідальності конкретних осіб зросла би дуже суттєво.

— На корупційних справах у ваших лавах створюється негативний образ усієї Служби, на якому піаряться ваші недруги та окремі політики. Що найбільше б’є по авторитету ДФС у суспільстві?

— Функціонування корупційних схем, направлених на ухилення від сплати податкових та митних платежів, є основною загрозою діяльності Державної фіскальної служби України. Корупція в ДФС — це прямі втрати бюджету, тому наше керівництво вважає боротьбу з нею вкрай важливою. З іншого боку, дуже важко ефективно виконувати свою роботу, коли суспільство асоціює її з корупцією, вимаганням грошей, організацією злочинних схем. Це підриває нашу ділову репутацію. Тому ми в буквальному сенсі полюємо на хабарників у наших лавах. Підрозділам внутрішньої безпеки вказано сконцентруватися на виявленні службовців ДФС, які сприяють діяльності злочинних угруповань економічної спрямованості.

Наведу кілька прикладів. У серпні 2016 року викрито діяльність злочинної групи з числа працівників ГУ ДФС у Київській області, які, обіймаючи керівні посади, систематично вчиняли здирництво та побори з суб’єктів господарювання, а також прикривали діяльність комерційних підприємств, що проводили незаконні фінансові оборудки.

У рамках кримінального провадження проведено обшуки в робочих кабінетах посадовців та за місцями їх проживання. За результатами обшуків вилучено низку доказів, що дозволяють довести причетність чиновників до корупційних дій, а також грошові кошти, отримані в результаті протиправних дій, — готівку на загальну суму понад 4,5 мільйона гривень.

На Харківщині затримано на гарячому керівника одного з управлінь ГУ ДФС у Харківській області, який вимагав від суб’єкта господарської діяльності хабар у сумі 500 тисяч гривень.

Указані кошти посадовець намагався отримати шляхом створення перешкод у господарській діяльності та погрозами щодо виключення суб’єкта господарської діяльності з реєстру підприємств, які займаються реалізацією.

У Києві у липні минулого року затримано на гарячому — під час передачі грошових коштів — керівника відділу центрального апарату ДФС, який вимагав від свого колеги, керівника регіонального підрозділу ДФС, кошти в сумі 10 тисяч доларів США за приховування інформації щодо можливих порушень у підпорядкованому підрозділі. У Сумській області викрито діяльність злочинної групи з п’яти осіб, які, вступивши у злочинну змову з двома працівниками Сумської митниці, протягом тривалого часу здійснювали оформлення імпорту транспортних засобів за заниженою вартістю та за підробленими документами. Сума завданих бюджету збитків становила понад вісім мільйонів гривень. Ще такий випадок. Ми встановили, що працівники Закарпатської митниці проводили митне оформлення транспортних засобів із товарами «фотопапір для кольорових фотографій» та «черепиця дахова», при цьому в указаних транспортних засобах на територію України переміщувалися споживчі товари різного асортименту, а також побутова техніка, що було підтверджено за результатами перевірки. Внаслідок неправомірних дій працівників митниці державному бюджету України завдано збитків на суму понад 21 мільйон гривень. Це лише кілька прикладів, але хочу сказати, що ми виявляємо не тільки посадових осіб органів ДФС, які вчинили корупційні правопорушення, але й тих, хто штовхає їх до цього. Багато людей намагається вирішити свої питання у податкових чи митних органах за допомогою хабара, добровільно пропонуючи винагороду, і це теж важливий зріз нашої роботи. Радий, що ми отримуємо дедалі більше сигналів про таке від наших працівників. Це свідчить про загальне оздоровлення переважної частини колективу. І таких прикладів чимало.

— Яка сфера у ДФС є більш корумпованою: митниці чи податкові інспекції?

— У минулому 2016 році стосовно працівників митниць усіма правоохоронними органами розпочато 222 провадження, стосовно податківців — 340. Це із розрахунку на 1 тисячу митників дорівнює 22 і в 2 рази перевищує подібний показник серед податківців — 11. Те ж і з одержанням неправомірної вигоди: стосовно працівників митниць ДФС за статтею 368 КК України розпочато 55 кримінальних проваджень, а це також майже вдвічі більше з розрахунку на 1 тисячу співробітників, аніж стосовно працівників податкової сфери, де розпочато 82 провадження. Отож митна сфера більш вразлива щодо корупційних ризиків, і ми цей факт врахували. Так, упродовж 2016 року за матеріалами підрозділів внутрішньої безпеки розпочато 189 кримінальних проваджень стосовно працівників митної сфери. До суду з обвинувальним актом спрямовано 39 кримінальних проваджень, що майже в чотири рази перевищує показники 2015 року (11), 11 службових осіб судом вже визнано винними у скоєнні злочинів. Окрім цього, у поточному році за матеріалами підрозділів внутрішньої безпеки розпочато шість кримінальних проваджень стосовно осіб, які підбурювали посадових осіб митниць ДФС до корупційних дій. Причому інформацію про це ми отримали саме від співробітників митниць.

— Уряд заявляє, що активно бореться з корупцією, і намагається впровадити реформи у фінансовому секторі. У ДФС уже відчувають їх вплив на зменшення рівня корупції?

— У перспективі це дасть результат, але деякі законодавчі ініціативи можуть призвести і до небажаних наслідків, як, наприклад, невизначеність із Податковою міліцією, яку реформують у Фінансову поліцію. Головне управління внутрішньої безпеки складається саме з офіцерів Податкової міліції, і цей міліцейський досвід дає змогу ефективно виявляти корупційні прояви та злочинні економічні схеми, які часто тісно пов’язані між собою. Антикорупційний підрозділ ДФС у результаті згаданої реформи може втратити більшість своїх повноважень, основним із яких є право здійснювати оперативно-розшукову діяльність. Наші іноземні колеги з Міністерства фінансів США, МВФ, міжнародного проекту TWІNNІNG, в якому беруть участь експерти з Німеччини, Польщі та Литви, теж розділяють це занепокоєння. Вони вважають, що

запорукою успішного економічного розвитку України є існування єдиного сильного, незалежного та повнофункціонального антикорупційного підрозділу, який би мав вузьку спеціалізацію у сфері податків, зборів і митних платежів та мав змогу самостійно розслідувати корупційні злочини і проводити оперативно-розшукову діяльність. Боротьба з корупцією в органах ДФС є питанням фінансової безпеки держави.

— Свої реформи ДФС проводить у співпраці з міжнародними експертами. Які напрями спільної роботи вашого управління з міжнародними організаціями?

— Іноземні експерти переважним чином надають нам консультативну допомогу за головними напрямами нашої боротьби з корупцією у структурі ДФС. Ідеться про такі напрями: створення необхідних організаційних та дисциплінарних процедур для запобігання корупційним проявам, залучення до цих антикорупційних заходів усіх без винятку керівників будь-якого рівня, посилення функціональних можливостей та ефективності діяльності підрозділів внутрішньої безпеки щодо виявлення корупційних проявів, забезпечення невідворотності покарання та притягнення винних до відповідальності. За підтримки експертів місії технічної допомоги Міністерства фінансів США, Головним управлінням внутрішньої безпеки розроблені правила етичної поведінки та запобігання корупції в органах ДФС, які наразі затверджені головою ДФС Романом Насіровим. Метою цих правил є впровадження високих етичних стандартів поведінки працівників органів ДФС, добросовісного, чесного та професійного виконання ними функціональних обов’язків, а також надання вичерпної інформації про обов’язки працівників щодо недопущення корупційних правопорушень та сприяння зміцненню суспільної довіри. Ми вивчили досвід Литовської Республіки і розробили низку агітаційних матеріалів для громадян, які проходять процедури податкового та митного контролю, і співробітників ДФС, вони спрямовані на недопущення хабарництва та інформування щодо заходів у разі виявлення подібних проявів. Ці матеріали будуть розміщені в усіх податкових інспекціях на місцях, центрах обслуговування громадян та на митницях. За підтримки наших іноземних колег у 2017 році буде організоване стажування співробітників ГУВБ за кордоном з метою ознайомлення з іноземною практикою з документування корупційних правопорушень та збору доказів.

Хочу нагадати про Антикорупційну програму ДФС на 2015-2017 роки, яку ми ініціювали, а Науково-дослідний інститут фіскальної політики Університету ДФС України розробив до неї теоретичну базу. Ключовим положенням програми є те, що кожен керівник будь-якого рівня в ДФС зобов’язаний аналізувати у своєму структурному підрозділі корупційні загрози й розробляти та вживати заходи з їх усунення або мінімізації.

Важливу роль відведено системі моніторингу та упередження корупційних ризиків, що є практичним посібником з організації антикорупційної роботи серед підлеглих для керівників підрозділів ДФС. Профілактика не менш важлива, ніж оперативна робота.

Сергій СУЛИМА.

Фото надане автором.