Сильні морози, потім відлига й цілодобові проливні дощі і знову похолодання, яке змінила мокреча, — дуже пошкодили дорожнє покриття на автошляхах Закарпаття. Хоча протягом минулого року в області чи не вперше за останні роки дороги були відремонтовані як до всіх контрольно-пропускних пунктів на кордонах із сусідніми країними Євросоюзу, так і до туристичних родзинок (до озера Синевир, Долини нарцисів) і практично в усіх районах — навіть до найвіддаленіших гірських сіл. Люди були задоволені — нарешті влада почала діяти. Проте нинішня зима, яка навряд чи вже завершила серію погодних вибриків, — картину змінила до невпізнаваності. Як виходити з цієї складної ситуації — про це розмова кореспондента «Голосу України» з начальником Служби автомобільних доріг у Закарпатській області Михайлом ПОПОВИЧЕМ (на знімку).

 

 

— Нинішня зима видалася такою морозною, якої не пригадуємо щонайменше два десятки років, — розпочинає нашу бесіду Михайло Попович. — Морози — і переважно сильні — настали з 1 грудня і тривали до 1 лютого. Тобто весь зимовий тримісячний календарний цикл. До того ж — цілодобово. Сніг сипав довготривало тричі або й більше разів — снігопади прямо паралізовували дорожній рух. У горах сніговий покрив сягав від 70 сантиметрів до 1,2 метра. І це не могло не мати негативний вплив. Якщо за попередні п’ять років ми заготовляли на зимовий період 3,5 тисячі тонн соляної суміші, то тепер уже в грудні — практично за місяць — використали таку кількість. Потім сіль докуплялася у два етапи. Ми змушені були додатково докупити ще 2,5 тисячі тонн!


— Але ж потім різко настала відлига...


— Так. Одночасно з нею розпочалося відтаювання, а згодом — інші проблеми: цілодобові дощі, снігові лавини, нарешті небаченої сили льодохід... Як наслідок — миттєве утворення на автодорогах значної ямковості. Великі замерзлі вали, сильні мінусові температури і раптовий дощ, підвищення температури — усе це спровокувало снігові лавини — їх зафіксовано більше двох десятків лише за січень!.. Найбільше — у Тячівському й Рахівському районах. Ці лавинні перешкоди насувалися на дорогу державного значення М 09 Мукачеве—Івано-Франківськ — Рогатин —Львів; на місцеві автодороги: Міжгір’я — Колочава — Буштине, Колочава — Усть-Чорна — Калини — Бедевля; Рахів — Богдан — Луги, Нересниця  — Тарасівка, Нересниця — Широкий Луг — Пригідь. Відтаюванням був спровокований льодохід. На річках товщина криги становила від 40 до 80 сантиметрів. Підпори води, сппровоковані льодоходом, спричинили переливання на таких ділянках дороги: Пасіка Свалявського району, Київ — Чоп — Голубине також Свалявського району, Шаланки Виноградівського... Немало шкоди наробила річка Латориця — особливо біля Тисянки. Великого клопоту завдавали малі потічки. Хочу особливо наголосити і винести подяку всім дорожникам, котрі працювали у цілодобовому режимі під час перелічених негод. Не можна обійти й того неприємного, але реального становища галузі: техніка стара, через низькі зарплати — серйозний кадровий голод, нема кому працювати (нерідко доводиться привозити робітників і спеціалістів з іншого району — це затримка робіт і додаткові витрати), люди їдуть за кордон. Це загальновідомий факт.


— І всім уже надопекли ями на дорогах...


— Ямковість утворилася практично всюди. Для її ліквідації потрібен час і сприятлива погода. Але нинішні погодні умови і далі сприяють утворенню ямковості на автодорогах. Дороги зношені. Очікувані ліміти на дрібні ремонти і експлуатаційне утримання теж не додають оптимізму. Адже вартість робіт зросла фактично у півтора рази! Бо здорожчали енерногоносії, здорожчав бітум, удвічі зросла мінімальна зарплата. А ліміти залишилися на рівні минулого року. Через ці чинники зможемо виконати робіт у два рази менше, ніж торік. І це, не хочу бути злим пророком, виллється у серйозну проблему.


Нині ми змушені активізувати роботу з ліквідації ямковості, але забезпечити зараз технологію неможливо. Тому проводиться аварійний, тобто тимчасовий ремонт.


Обсяги — великі. Водночас ми налаштовані оптимістично — плануємо для цих цілей запускати в Мукачеві асфальтний завод. А поки що великі вибоїни стараємося засипати щебеневими сумішами. Тому просимо водіїїв з розумінням поставитися до цієї неординарної ситуації, яку — тільки-но дозволить погода — виправимо якнайскоріше. Адже весна приносить не лише тепло і хороший настрій, а й охоту працювати зранку до ночі.


— Але такий ваш оптимізм, Михайле Михайловичу, має бути підсилений ще одним чинником — фінансовим...


— Правильно! Без нього ніяк. Тож, хочу сказати, що нарешті надійшли кошти за зимове утримання доріг у січні-лютому. Це дає змогу виплатити зарплатню працівникам облавтодору і Служби доріг за грудень і частково за січень, а решту спрямувати на ремонт асфальтно-бетонних заводів і закупівлю бітуму та щебеневої продукції для виготовлення асфальто-бетону. Заводи плануємо запустити при настанні сприятливих погодних умов. Сподіваємося, зима нарешті відступить і з першого березня запустимо ці підприємства.


— І з чого розпочнете?


— Плануємо спочатку запустити два заводи — у Мукачевому і Тересві — й провести ямковий ремонт на міжнародних автодорогах і на найбільш важливих напрямках, де інтенсивність руху найбільша.


Вів інтерв’ю Василь НИТКА.


Закарпатська область.


Фото автора.

Тим часом

Залатають вибоїни методом «холодного асфальту»


У Сумах готуються до ремонту доріг. Міський голова Олександр Лисенко каже, що обласний центр ще ніколи не виходив із зими з таким жахливим станом асфальтового покриття, як нинішнього сезону. Разом із тим на ділянках, де було виконано капітальний ремонт, дороги руйнування не зазнали. Комунальне підприємство міськради «Шляхрембуд» та Управління капітального будівництва міськвиконкому одержали завдання виявити найбільш проблемні місця на дорогах і вже найближчим часом залатати вибоїни методом «холодного асфальту».


* * *


На Сумщині запровадили «мораторій» на рух важких автомобілів. У період із 1 березня по 15 квітня пропускатимуть лише транспорт, у якого навантаження на вісь не перевищує 5 — 7 тонн. Нововведення пов’язане із надмірним зволоженням верхнього шару ґрунту, через що під великим вантажем дорожнє полотно «просідає» і руйнується.


Голова облдержадміністрації Микола Клочко підкреслює, що іншого виходу немає. Дороги зазвичай руйнують автомобілі, які перевозять за один раз десятки тонн урожаю чи будматеріалів, але коли обласна влада звертається до власників цих підприємств із пропозицією допомогти з ремонтом доріг, вони «не чують».


Тож на Сумщині створюють комісію, яка контролюватиме виконання рішення з обмеження транспортного руху. Зокрема, звертатиметься увага на кількість та розмір штрафів, накладених на порушників.


Володимир ЧЕРНОВ.


Сумська область.