Після підвищення мінімальної зарплати на Сумщині стали різко зростати борги роботодавців перед найманими працівниками. Показово, що найбільше їх на економічно активних підприємствах. Дві третини загальнообласного боргу із зарплати припадає на найбільше підприємство регіону — Сумське машинобудівне науково-виробниче об’єднання. Там сьогодні працює майже 6200 осіб.

 

На знімку: Олексій Цимбал під час апаратної наради в Сумській облдержадміністрації.


Фото надане автором.

Консультації не вщухають


За словами генерального директора об’єднання Олексія Цимбала, борг із зарплати наблизився до 5-місячної позначки. Буквально кілька днів тому на підприємстві розрахувались із людьми лише за минулорічний грудень, і у найближчому майбутньому пришвидшення темпів погашення заборгованості не проглядається.


Ситуацію на найбільшому підприємстві регіону розглянули на апаратній нараді в облдержадміністрації. Перед цим, повідомив перший заступник голови ОДА Олександр Марченко, відбулись консультації в самому машинобудівному об’єднанні. У них взяли участь представники влади, адміністрації підприємства та профспілок, котрі представляють інтереси найманих працівників. Під час цієї зустрічі сторони домовились до 15 травня повністю закрити грудень. Якби цього зробити не вдалось, без соціального збурення в Сумах не минулося б, бо ситуація в машинобудівному об’єднанні так чи інакше зачіпає інтереси десятків тисяч сумчан.


Хто винен і що робити


На ці найважливіші запитання на нараді в облдержадміністрації спробував відповісти керівник сумських машинобудівників Олексій Цимбал. Він повідомив, що раніше до 70 відсотків замовлень підприємство одержувало з Росії, але тепер ці контакти зведені практично до нуля. Нині Сумське машинобудівне науково-виробниче об’єднання має економічні відносини із підприємствами Ірану, Узбекистану та Казахстану. Переважно воно спеціалізується на виготовленні обладнання для нафтогазовидобувного комплексу.


— Однак на замовлення з Туркменістану та Азербайджану сьогодні особливо розраховувати не доводиться, бо ці держави також переживають кризу, і ділова активність у їхніх нафтогазовидобувних галузях впала, — зазначив О. Цимбал.


Левова частка обладнання, що виготовляється в Сумському машинобудівному об’єднанні, використовується в нафтогазовому комплексі, тому звуження ринків у Туркменістані та Азербайджані також вплинуло на фінансову стабільність підприємства. Сумчани сподівалися прорватися на внутрішній український ринок, виграли кілька тендерів на реконструкцію вітчизняної ГТС, але результати тих тендерів скасували, і машинобудівники втратили можливість заробити кілька мільярдів гривень. Власне, саме це й «підкосило» їх найбільше. За словами О. Цимбала, була розроблена програма реконструкції газотранспортної системи України, розрахована до 2022 року, і щорічний обсяг держзамовлень на виконання цих робіт міг становити від 70 до 150 млн. доларів. Зрозуміло, що значна частина цих коштів дісталася б сумчанам, бо в Україні не так уже й багато компаній, здатних скласти їм серйозну конкуренцію. Однак хтось у Києві вирішив, що реконструкція вітчизняної ГТС не має перспективи через російський «Північний потік». Інакше, ніж добровільна здача в полон агресивному сусіду, таку позицію назвати важко.


Надія житиме до липня

26 квітня через хронічні затримки зарплати кілька сотень сумських машинобудівників та членів їхніх сімей вийшли на мітинг протесту. На якийсь час вони перекрили дорогу біля центральної прохідної об’єднання. О. Цимбал вважає, що до організації акції могли бути причетні конкуренти. У травні до Сум прибули потенційні замовники з Узбекистану, і їх довелось наполегливо переконувати в тому, що підприємство й надалі залишатиметься надійним і стабільним партнером. Що мітинг 26 квітня був кимось інспірований і зашкодив машинобудівному об’єднанню, вважає і перший заступник голови Сумської обласної ради Анатолій Річкаль.


— Жодна з профспілкових організацій, що діють на підприємстві, не взяла на себе відповідальності за розклеювання листівок із закликом прийти на мітинг, — запевнив А. Річкаль.


Хоч би як там було, саме після мітингу та активізації протестних настроїв, що спонукало до рішучих дій і обласну владу, в об’єднанні виплатили зарплату за минулорічний грудень. Гроші для цього «вибивали» в Києві за безпосередньою участю голови облдержадміністрації Миколи Клочка. Машинобудівникам перерахували частину ПДВ та пеню за прострочення цього боргу. Але надалі, каже О. Цимбал, буде дуже добре, якщо борги із зарплати на підприємстві хоча б не збільшуватимуться. «Прорив» із можливістю їх поступового погашення з’явиться лише в липні, коли підприємство почне одержувати гроші від замовників з Ірану. Залишається також надія на контракт із партнерами з Узбекистану. Папери підпишуть за умови, що візитери з цієї держави, коли приїздили до Сум, повірили у стабільність місцевого машинобудівного об’єднання.

Сумська область.