В урядових кабінетах вважають, що існуюча пенсійна система перебуває на межі колапсу, адже на одного пенсіонера фактично припадає один працівник, який сплачує відповідні внески. Такий стан речей у пенсійній системі зумовив брак ресурсів навіть на виплату тих мізерних пенсій, які сплачують сьогодні. Саме дефіцит ресурсів унеможливив і проведення пенсійної реформи торік. Цей же дефіцит коштів Пенсійного фонду не дає можливості проводити осучаснення пенсій сьогоднішнім пенсіонерам, адже законом встановлено, що осучаснення пенсій проводиться лише у разі наявності коштів, які в Пенсійному фонду сьогодні відсутні. До речі, останнє осучаснення пенсій проводилося ще у 2012 році за параметрами 2007 року. 

Щось рахую, рахую, але ніяк не вираховується ота «осучаснена» пенсія...

Саме це зумовило необхідність невідкладного проведення пенсійного реформи, інакше, як стверджують у Мінсоцполітики, через декілька років взагалі не буде чим виплачувати пенсії. В умовах, за яких українські пенсіонери опинились на межі виживання, метою пенсійної реформи є відновлення соціальної справедливості пенсійного забезпечення та диференціації пенсії у прямій залежності від тривалості стажу та рівня заробітку людини. Проте розроблений в урядових кабінетах законопроект про пенсійну реформу чомусь досі ховають, хоча представники Міжнародного валютного фонду вже його бачили і навіть нібито підтримали. Отже, що відомо про плани реформаторів?

Для тих, хто вже на пенсії

1. Планується провести осучаснення пенсій
Підставою для цього стали додаткові в 2017 році власні надходження Пенсійного фонду на 11 мільярдів гривень понад план. «Заробити» вдалося за рахунок підвищення в цьому році мінімальної зарплати до 3200 грн. на місяць, що, відповідно, збільшило відрахування до Пенсійного фонду.
Осучаснення пенсій планується проводити без огляду на статус та місце роботи за формулою:
Розмір пенсії = Сз X Ікз X Кс, де Сз — розмір середньої заробітної плати в Україні за три роки перед зверненням по призначення пенсії.
У разі реалізації заходів з осучаснення пенсій наявним пенсіонерам, кому пенсію вже призначено — використовуватиметься показник середньої заробітної плати, який використовується для призначення пенсії в 2017 році — показник за три роки — 2014, 2015 та 2016 роки (за ці три роки середня зарплата в Україні становила 4288,21 грн.);
Ікз — індивідуальний коефіцієнт заробітної плати (співвідношення розміру отримуваної зарплати стосовно середньої зарплати, з якої сплачувалися внески — цю інформацію кожен може отримати у будь-якому відділенні Пенсійного фонду).
Розрахунок здійснюється по кожному місяцю. Дізнатися конкретні цифри кожен застрахований може у своєму відділенні Пенсійного фонду;
Кс — коефіцієнт страхового стажу, який визначається як множник тривалості років стажу роботи особи на величину оцінки одного року страхового стажу. Сьогодні величина оцінки одного року страхового стажу дорівнює 1,35, а з 1 січня 2018 року становитиме 1, при цьому в результаті зміни коефіцієнта жодних змін розміру пенсій у бік зменшення не відбудеться. Таким чином, тим, кому призначено (буде призначено) пенсію до 2018 року, якщо не підвищуватиметься середня заробітна плата, пощастить більше, оскільки коефіцієнт страхового стажу може суттєво вплинути на розмір пенсії.
Отже, нові (2018 року) пенсіонери отримуватимуть пенсії менші, ніж ті, які її оформлять до початку наступного року.
Проте деякі заяви чиновників змушують задуматися. Наприклад, на одній з нещодавніх прес-конференцій міністр соціальної політики Андрій Рева заявив про неприпустимість подальшого існування привілейованих каст у пенсійній системі та пояснив важливість застосування прозорих і єдиних для усіх правил при нарахуванні пенсій. «Донедавна пенсії призначалися за п’ятнадцятьма різними законами, таким чином існували різні розрахунки пенсійного забезпечення. Наприклад, держслужбовець із 20 роками стажу держслужби отримував пенсію у розмірі 90% від останнього заробітку, а всі інші громадяни лише 40% від зарплати. Тобто за однакового розміру стажу та однакового рівня заробітку пенсії для окремих категорій відрізнялися більш як удвічі», — заявляв міністр. Саме тому, уявляється, що «єдині правила розрахунку та осучаснення пенсій», які планують впровадити, а також терміни виходу на пенсію будуть порушувати ст. 22 Конституції України, яка встановлює правило про те, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Отже, пропозиції урядовців щодо осучаснення пенсій скоріше не відчують деякі категорії громадян, яким уже призначили пенсії. Наприклад, це стосуватиметься державних службовців, які не мали великих заробітків, але завдяки спеціальній системі нарахування (60 — 90 % від заробітку) отримали відносно нормальні (на той час) пенсії.
2. Осучаснення пенсій в автоматичному режимі
Якщо ухвалять пенсійну реформу, то осучаснення пенсій в майбутньому буде провадитися в автоматичному режимі. Тобто уряд буде зобов’язаний щорічно здійснювати осучаснення пенсій з прив’язкою до рівня зростання середньої заробітної плати та рівня інфляції. Така новела є позитивною. Проте з урахуванням попередньої поведінки влади є сумнів щодо існування цього в довготривалій перспективі. Адже дефіцит бюджету Пенсійного фонду України — чималий, демографічна ситуація в Україні не найкраща та й економіка дуже повільно виходить із кризи. Є й інші як внутрішні, так і зовнішні чинники впливу на ці процеси.
3. Скасувати оподаткування пенсій, тим хто працює
Уряд проголосив, що ініціюватиме скасування оподаткування пенсій працюючим пенсіонерам із жовтня цього року. Та поки що незрозуміло, чи це стосуватиметься військового збору, який сьогодні справляється з пенсіонерів одночасно з податком на доходи громадян. Нагадаємо, що у 2015 році той само уряд, ініціювавши внесення змін до податкового законодавства, всупереч ст. 8 Закону України «Про пенсійне забезпечення», запровадив оподаткування пенсій, які перевищують три розміри мінімальної заробітної плати, для всіх працюючих пенсіонерів. Доречно було б нагадати і про те, що в Конституційному Суді України з 2015 року справу про неконституційність цього оподаткування розглядають досі.

Якщо плануєте вийти на заслужений відпочинок

Вік і страховий стаж
Заявленою пенсійною реформою планується встановлення єдиних правил для усіх: розмір пенсії залежатиме виключно від тривалості страхового стажу та розміру сплачених внесків. При цьому право на вихід у 60 років матимуть лише ті, хто має мінімальний страховий стаж для призначення пенсії за віком (жінки — 30, чоловіки — 35 років). До страхового стажу зарахують трудовий стаж до 1 липня 2000 року на підставі записів трудової книжки, а далі — на підставі інформації з системи персоніфікованого обліку загальнообов’язкового пенсійного страхування. Сьогодні для нарахування пенсії потрібно мати не менше 15 років страхового стражу. З 2018 року (якщо реформу санкціонують народні депутати) мінімальний стаж буде 25 років, з щорічним (кожні 12 місяців) його збільшенням на один рік. У 2023-му році він досягне 30 років, а    2028-го — 35 років. Хто не матиме мінімального страхового стажу на день досягнення пенсійного віку (60 років), той зможе оформити пенсію не раніше як у 63-му віці, для тих, хто матиме стаж від 15 до максимально необхідного стажу у році виходу на пенсію, та у 65 років — хто матиме менше 15 років стажу. Проте поки що залишається загадкою, чи встановлює законопроект про пенсійну реформу механізм зменшення віку для виходу на пенсію особам, страховий стаж яких впливатиме на перехід з однієї групи претендентів на пенсію до іншої. Наприклад, тоді, коли при досягненні 60 років у людини стаж буде 14 років, а через рік (в 61-річному віці) стане 15, то чи матиме вона право на пенсію в 63 роки, чи вона залишиться в своїй групі і вийде на пенсію в 65 років? 
Не додають оптимізму і висловлювання, що громадяни України, які працюють неповний робочий день, отримуватимуть меншу пенсію, оскільки формула нарахування пенсії ґрунтуватиметься на зроблених внесках до Пенсійного фонду. Утім поки що про механізм такого нарахування не повідомлялося. Можливо, все проясниться, коли законопроект зареєструють у Верховній Раді України, і він стане доступний загалу.
Влада планує продовжити політику стимулювання пізнішого виходу на пенсію. Пропонується залишити чинну систему доплати за більш пізній вихід на пенсію після досягнення 60-річного віку — 0,5 % від нарахованої пенсії за кожен додатково відпрацьований місяць (6 % за рік), У випадку виходу на пенсію з відстрочкою понад 5 років така доплата становитиме вже 0,75 % (9 % за рік).

Купуй, якщо не вистачає

У разі, якщо людині не вистачило стажу, то його можна буде прикупити. Пропонується продавати не більше 5 років (можливо, буде 2 роки — це поки що офіційно не визначено)  стажу і коштуватиме він сьогодні, якщо не буде встановлено інший розмір мінімальної зарплати, 704 грн. за один місяць, а за рік вийде 8448 грн.
Проте, чи користуватиметься попитом ця система (адже доведеться сплатити такі гроші фактично за право отримувати пенсію в мінімальному розмірі, адже головним для хорошої пенсії є офіційна, бажано, висока зарплата і великий стаж), покаже час.
Ті особи, які не матимуть пенсійного стажу і не зможуть купити його для оформлення пенсії, отримуватимуть від держави матеріальну допомогу в розмірі 949 грн.

Вислуга років — ніщо?

Пенсійною реформою передбачено з 1 січня 2018 року скасувати особливі умови виходу на пенсію для усіх громадян, крім військовослужбовців, яким призначатиметься пенсійне забезпечення за вислугу років. Знову ж таки, чиновники в цьому плані роблять різні заяви. Дехто каже, що, крім військовослужбовців, право на достроковий вихід на пенсію матимуть силовики (поліція, СБУ) та ліквідатори наслідків аварії на ЧАЕС. Проте однозначно вчителів, лікарів, шахтарів, льотчиків, спортсменів та інші категорії працюючих, які мали право виходу на пенсії за вислугою років, цього права позбавлять. На мою думку, якщо людина на момент набрання чинності зазначених змін у пенсійному законодавстві отримала право на достроковий вихід на пенсію (заробила необхідний пільговий стаж), то вона матиме право достроково вийти на пенсію тоді, коли цього забажає, оскільки в Україні ще діє конституційне правило: «Закон не має зворотної сили», а тому на них не мають розповсюджуватися обмеження, які вводяться пенсійною реформою. До того ж не забуваймо і про ст. 22 Конституції України, про яку вже згадувалося в цьому матеріалі.

 

Сергій ДЕМСЬКИЙ.
Фотоетюд Андрія НЕСТЕРЕНКА.

 

ДОВІДКОВО

Дефіцит Пенсійного фонду у 2016 році становив 145 мільярдів гривень (або шість відсотків ВВП).  2017 року він сягнув 141 млрд. грн., власне,  для порівняння, на оборону держава витрачає 134 млрд. грн.

 

ЦИФРА

Майже 20 тисяч пенсіонерів отримують пенсію більш як 10 740 грн. на місяць (максимально можливий сьогодні розмір виплати пенсії).

 

ФАКТ

В Україні налічується 12 мільйонів пенсіонерів. При цьому з 26 млн. осіб працездатного віку офіційно зайнятими вважаються 16 мільйонів І навіть із них соціальний внесок сплачують усього 10,5 мільйона.

 

ФАКТ

Рівень тінізації заробітних плат, за інформацією Мінсоцполітики, становить 35%, майже вісім мільйонів громадян отримують зарплату в конвертах. 

 

ДОCЛІВНО

Міністр соціальної політики Андрій РЕВА: 
«За нинішніх умов я вважаю, що пенсія, яка б забезпечила нормальне життя, повинна бути на сьогодні в Україні не менше чотирьох тисяч. 

 

ТИМ ЧАСОМ

Міністр соціальної політики Андрій Рева допустив введення різних рівнів мінімальної зарплати залежно від кваліфікації працівника «Можливо, нам доведеться подумати про те, щоб рівень мінімальної заробітної плати зробити диференційованим: для некваліфікованих робітників, для кваліфікованих працівників і, наприклад, для керівників підприємств», — сказав міністр.