Знаний полтавський художник Юрій Самойленко (на знімку) нещодавно відзначив своє 70-річчя. З цієї нагоди ювіляр отримав чимало привітань від друзів, колег, учнів, поціновувачів мистецтва. Водночас творчим підсумком пройденого шляху стала персональна виставка його робіт. Улаштували її в духовно-культурному центрі імені Паїсія Величковського, що діє при Свято-Успенському кафедральному соборі УПЦ Київського патріархату, зовсім не випадково.

Адже земляки знають пана Юрія не лише як талановитого митця. Він упродовж багатьох років очолює обласну організацію Національної спілки художників України й водночас викладає на кафедрі образотворчого мистецтва педагогічного університету. Ще в 90-х роках став одним із фундаторів крайового осередку Православного братства апостола Андрія Первозваного та, власне, громади УПЦ Київського патріархату на Полтавщині. Разом із однодумцями долучився й до руху за відбудову на знаковій для українців Івановій горі згаданого собору, який знищили войовничі безбожники у 1934-му.
У виплеканих ним іконах, вітражах, гобеленах, живописних композиціях сакральна тематика є такою ж органічною, як і патріотичні націєтворчі мотиви. Ці два крила стали міцним підґрунтям його мистецького храму й своєрідним стартовим майданчиком для злету до неабияких вершин у малярстві та декоративному мистецтві. Ювілейній виставці художник дав назву «Небозвід». Чому? «Та тому, що, вважаю, нам усім треба частіше дивитися на небо й розуміти: звідти все почалося й там, на небі, все повинно завершуватися», — зазначив Юрій Самойленко.
Мистецтвознавці відзначають глибоку символіку його творів. При цьому навіть ті з них, де зображені лики святих, далекі від потойбіччя, життєстверджуючі, максимально олюднені і за відчуттями, і за манерою художнього письма. Зрештою, всі ознаки святості митець побачив не лише в біблійних героях, а й у фольклорних (на кшталт козака Мамая) та реальних людях, які впродовж століть тримають небозвід над Україною. До речі, готуючи згадану виставку, художник відмовився від традиційних табличок-підписів під власними творами. На його переконання, кожен її відвідувач у своєму сприйнятті образів мав сам дописувати ту чи іншу картину.

Василь НЕЇЖМАК.
Фото автора.

Полтава.