Враховуючи всі наявні в країні корупційні ризики, необхідно відкрити Державне оборонне замовлення, щоб уникнути зловживань та забезпечити рівні конкурентні можливості всім потенційним постачальникам. «Фонд вільна Україна» розробив проект закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо забезпечення відкритості та прозорості державного оборонного замовлення з метою зменшення рівня корупції в оборонній сфері та адаптації і гармонізації національного законодавства до сучасних умов й стандартів безпеки країн НАТО та ЄС».

https://www.slideshare.net/ViktorPlakhuta/170724-uff-secrecy-draft-law

«Хочемо відкрити саму постанову Державного оборонного замовлення. Нині ДОЗ — це таємний план закупівель товарів та послуг для потреб безпеки та оборони. Через те десь 95% усіх закупівель відбувається за неконкурентною процедурою. Тобто замовник (наприклад, МОУ) сам визначає постачальника. Якщо розтаємничити процес, то і державні, і приватні вітчизняні компанії, а також іноземні матимуть доступ до цієї інформації. Сьогодні Держоборонзамовлення приймається на три роки. Отож компанії знатимуть, що збираються закуповувати замовники — Міноборони, Нацгвардія, інші структури, і відповідно плануватимуть свій бізнес, свою участь у тендерах, зможуть зіставляти власні можливості із вимогами до товарів чи послуг та пропонувати всім відомствам сектору безпеки та оборони свої товари та послуги», — сказав у коментарі ІА «ОПК» виконавчий директор «Фонду вільна Україна» Віктор Плахута.


За його словами, також пропонується відкрити таємний реєстр компаній-виконавців ДОЗ та інформацію про контракти. Відповідно громадяни зможуть побачити, хто, що, за яку вартість пропонує ЗСУ та іншим силовим структурам. І перевірити, чи не є та компанія звичайною фірмою-прокладкою, чи має вона власні виробничі потужності, хто її власник тощо. Як запевнив Віктор Плахута, запропонований проект готовий до реєстрації у парламенті та до громадських слухань. Найближчим часом його офіційно надішлють до Верховної Ради України з рекомендацією прийняти цю ініціативу.


Раніше, коментуючи ситуацію навколо тендера, на якому Міноборони обирало постачальника засобів зв’язку для ЗСУ, народний депутат України, член парламентського Комітету з питань нацоборони та безпеки Дмитро Тимчук зазначив: «У нас «просідає» сфера закупівель по окремим напрямам військової техніки та обладнання саме там, де не можна проводити тендери по системі «ProZorro» під приводом військової таємниці. З’ясувалося, у законодавстві існують білі плями щодо цієї теми. А сам сектор без тендерних процедур — широке поле для корупції. У свою чергу парламентарії мають відповісти на запитання, як змінювати законодавство, щоб, з одного боку, зберегти вимогу державної таємниці, а з другого, виконати вимогу прозорості, демократичності таких закупівель за державний кошт».


P. S. Учора, коментуючи підписання Президентом України змін до держбюджету, на своїй сторінці у Фейсбук народний депутат координатор групи «ІС» Дмитро Тимчук констатував: Міноборони не підписує договори із підприємствами «оборонки» і тим самим зриває виконання Держоборонзамовлення на цей рік. Він зазначив, що фінансування ДОЗ було передбачено і до внесення змін у бюджет-2017, проте військове відомство його досі використовувало «із сумнівною ефективністю».