Про проблеми вітчизняних водіїв транспортних засобів з іноземною реєстрацією «Голос України» писав неодноразово. Варто нагадати, що проблему «актуалізували» самі водії, які останніми роками фактично придбали такі автівки в іноземців і завезли їх до України. Людей зрозуміти можна, адже вартість такого автомобіля в рази нижча, ніж на ринку (і первинному, і вторинному) в Україні. За даними ДФС на 4 серпня, майже 72,3 тисячі машин з іноземною реєстрацією не виїхали з України, а 10,4 тисячі вже порушили терміни перебування в Україні. Такі транспортні засоби в народі отримали назву «авто з бляшанкою», а за користування ними останнім часом контролюючі органи почали штрафувати на чималенькі суми — 300 відсотків необхідних до сплати в законному порядку митних платежів. Наприклад, в одному з рішень Київського апеляційного адміністративного суду штраф за таке порушення становив понад 1,6 мільйона гривень.

 

Нагадаю, що за чинними правилами українець може проїхати через кордон на автомобілі за умови, що він поверне його через п’ять днів, якщо проїжджатиме через той само митний пункт, або через 10 днів — якщо проїжджатиме через інший. Іноземець може ввезти на територію України машину для особистого користування терміном на один рік. Також авто з іноземною реєстрацією можуть використовувати з так званою комерційною метою. У цьому разі користування транспортом на території України дозволяється на час, необхідний для виконання транспортних операцій, тобто може становити і більш як один рік. Проте назвати таке завезення і користування українцями придбанням авто з юридичної точки зору неможливо, оскільки відсутній факт продажу транспортного засобу, а сама техніка за документами продовжує перебувати у власності нерезидента. А це вже створює проблеми, оскільки водії—невласники таких авто у разі ДТП чи інших порушень правил дорожнього руху реально не притягуватимуться до відповідальності і можуть просто зникнути з місця аварії. Втрачають у захисті своїх прав і самі водії таких машин. Наприклад, у разі її викрадення водій не може звернутися до поліції із заявою про розшук, це має зробити офіційний автовласник, а у разі якщо власник не розрахується з банком, де як забезпечення повернення кредиту заклав машину, авто в українського водія можуть відібрати, а ще власник може просто заявити, що транспорт у нього вкрали, і тоді авто потрапить до бази даних викрадених машин, після чого користування цією технікою стане ще проблематичнішим. До того ж втрачає і держава, оскільки використання сірих схем завезення до України транспортних засобів шкодить бюджету, адже держава не отримує платежів від ПДВ, акцизного збору, ввізного мита. Крім цього, здебільшого іноземці намагаються позбутися старих і проблемних в експлуатації автівок, простіше — віддати нам непотріб, металобрухт, який поки що якось пересувається дорогами. Не забувайте і про економічні проблеми, пов’язані з експлуатацією такого транспорту. У майбутньому в Україні виникне проблема з утилізацією цих авто.


Водії, які зібралися вчора під стінами парламенту, вимагають від влади переглянути закон і дозволити їм вільно їздити на машинах з іноземними номерами протягом року за помірну плату. Варто нагадати, що у Верховній Раді зареєстровано законопроекти, якими пропонується дещо поліпшити умови користування автівками з іноземними номерами. Зокрема, одним із них передбачено можливість їздити на машині з іноземними номерами більш як рік з продовженням терміну ще на 60 днів. Власникам таких авто протягом двох місяців потрібно зареєструвати свій транспорт у сервісному центрі МВС, здати іноземні номери на зберігання, а замість них отримати українські.

При виїзді процедуру потрібно виконати у зворотному порядку — власник змінює українські номери на «рідні». Крім легковиків, протягом року перебувати на території країни без розмитнення зможуть також автобуси і вантажівки масою до 3,5 тонни, а ще мотоцикли, мопеди, тобто, по суті, весь транспорт, яким активно користуються пересічні громадяни і бізнесмени. Причому, виїхавши хоча б раз на рік за межі України і в’їхавши назад, водій отримує «індульгенцію» ще на рік.


Проте в історії України вже був період засилля на ринку авто з іноземною реєстрацією (на початку 2000-х років дозволялося перебування на закордонних номерах до двох років). Але така практика не була корисною для держави, і пізніше цю схему прикрили, підрахувавши, що вона завдає бюджету колосальних збитків.


ФАКТ

За порушення термінів ввезення авто з іноземною реєстрацією штрафи становлять: перевищення не більш як 3 доби — 850 гривень, не більш як 10 діб й у разі повторного випадку — 5 100 гривень, перевищення терміну на понад 10 діб — 17 000 гривень.


За комерційне використання такого автомобіля штраф становить 300 відсотків неоплаченої суми митних платежів.


За порушення термінів транзиту штрафи становлять: не більше як на добу — 170 гривень, не більше як на 10 діб — 3 400 гривень, на понад 10 діб — 8 500 гривень.

ТИМ ЧАСОМ

Державна фіскальна служба заявляє, що ввезення автомобілів з іноземною реєстрацією можливе тільки для особистого користування особи, яка ввозить авто. Нерезиденти не можуть передавати в користування завезені до України автомобілі з іноземною реєстрацією. Під час продажу такого автомобіля нерезидент повинен подати декларацію, оплатити податки й збори. Тільки після цього розмитнений автомобіль із дозвільними документами, з проходженням контролю на виконання екологічних норм може бути продано.