Цьогоріч Опішня поєднала українську спільноту зі світовими мистецькими тенденціями. Вперше в нашій державі відбувся Український бієнале художньої кераміки імені Василя Кричевського. Національна мистецька подія в галузі художньої кераміки, яка надалі відбуватиметься щодва роки, має на меті представлення й підтримку творчості сучасних мистців України та інших країн, визначення кращих творів у галузі художньої кераміки.

Володар Першої премії бієнале — Олександр Мірошниченко (Харків).

Бієнале започатковано Національним музеєм-заповідником українського гончарства з нагоди 100-річчя заснування Української академії мистецтв та на пошанування одного з її засновників і першообраного ректора, найхаризматичнішої постаті українського мистецтва першої половини ХХ століття — Василя Григоровича Кричевського (1873—1952). Митець справив визначальний вплив на розвиток гончарного промислу в Опішні, підтримував, популяризував і колекціонував творчість місцевих гончарів, утверджував містечко як один із найвидатніших центрів народної художньої культури українців.
Цьогоріч бієнале презентував 103 твори 61 художника-кераміста. Українську художню кераміку представили митці Вінниччини, Івано-Франківщини, Закарпаття, Київщини, Кіровоградщини, Львівщини, Полтавщини, Рівненщини, Тернопільщини, Харківщини та Черкащини. Уже в перший рік проведення проект національного масштабу перетнув кордони й залучив до участі керамістів Білорусі, Польщі та Бразилії.
22 вересня 2017 року відбулися вернісаж та церемонія нагородження переможців. На урочистості завітали художники-керамісти, члени журі, учасники Національного наукового філософсько-керамологічного симпозіуму «Естетика буття. Діалоги епох і культур», гості.
Бронзову нагороду бієнале отримав Анатолій Шкурпела (Опішня, Полтавщина) за свічник «Відродження», срібну журі присудило Ірині Марко (Львів) за композицію «Півонії». Золоту нагороду здобула «Композиція без назви» художника-кераміста Олександра Мірошниченка (Харків). Володарем Гран-прі бієнале стала Ольга Безпалків (Львів) за композицію «Хитка рівновага». Про ідею переможного твору автор сказала: «Ця робота є своєрідним пам’ятником для переживань нашого сьогодення».
Організатори бієнале підготували для митців-учасників численні відзнаки та дипломи. Нагородження переможців відбулося за участю правнука Василя Кричевського — Василя Лінде-Дункана та голови правління Благодійного фонду «ДАР» (Україна) Валентини Подгорної.
Бієнале 2017 року презентував відомі й нові імена митців кераміки. Це безпрецедентна подія у світовому мистецтві, яка розширила сучасні уявлення про художні властивості глини, демонструючи модерні творчі ідеї, віртуозне опанування нових технологій. За рішенням організаторів експонування творів учасників триватиме до лютого 2018 року.
«Бієнале в Опішні — коштовний вінець, що прикрашає гроно мистецьких заходів музею-заповідника. Бієнале доводить, що кераміка — мистецтво з безмежним образно-пластичним, тематичним діапазоном», — зазначила член журі, мистецтвознавець, науковий співробітник відділу декоративного мистецтва Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені Максима Рильського НАН України, президент Української секції Міжнародної асоціації арт-критиків АІСА під егідою ЮНЕСКО Зоя Чегусова.

Жанна РІЗНИЧЕНКО,
інформаційна служба Національного музею-заповідника українського гончарства.
Фото Тараса ПОШИВАЙЛА.