Льодовий арктичний повітряний фронт, що накрив Одеську область 29 грудня минулого року, приніс із собою рясний снігопад. Хуртовина бушувала 36 годин, а на територію регіону випало, за оцінками експертів, до 4 мільйонів тонн снігу. Сніговий заряд практично зупинив рух транспорту — великовантажного, легкового, громадського. Припинилося підвезення хліба і продуктів до магазинів. А в сніговому полоні опинилося до трьох тисяч людей.

Де багато господинь, там хата неметена

Епіцентром стихії стала Одеса. Тут ситуація за кілька годин перетворилася із критичної на катастрофічну — десятки тисяч людей опинилися один на один зі сніговими буревіями — вони по кілька годин брели вулицями у пошуках тепла, падали від втоми в замети. Міжквартальні проїзди були завалені снігом, через кучугури якого було неможливо пробратися.

30 грудня в магазинах зник хліб. Понад сто житлових будинків залишилися без електрики. Машини швидкої допомоги не могли приїжджати за екстреними викликами. Припинилося прибирання побутового сміття.

Міська влада, образно кажучи, оговталася і почала боротьбу з наслідками стихії на третій день після припинення снігопаду — тоді на вулицях з’явилося кілька одиниць дорожньої техніки, яка вочевидь не справлялася з ліквідацією снігового шаленства.

Типова сценка прибирання снігу в січні цього року на вулицях Одеси була приблизно такою — Акт 1: По вулиці проїжджає грейдер, змітаючи сніг на тротуар. Акт 2: По тротуару проходять двірники, змітаючи сніг на проїзну частину. Фінал: По дорозі проїжджає снігоприбиральна машина, за нею немає самоскида. Тобто сніг прибирається із проїжджої частини і... знову звалюється туди ж, але з іншого боку, із транспортера снігоприбирача. Зате всі зайняті, борються із кліматичною «несподіванкою».

Про прибирання снігу йдеться у багатьох законах, інструкціях, наказах міністерств і відомств. Воно, до речі, включено в приблизний перелік послуг з утримування будинків, споруд і прибудинкових територій.

Парадоксально, але прибирання снігу, являючись однією з основних завдань дорожніх служб, житлово-комунального господарства, спеціалізованих підприємств, керівників підприємств і відомств, залишається, як у прислів’ї, де багато господинь, там хата неметена. Головними його «винищувачами» (йдеться насамперед про житлові багатоповерхові будинки) є двірники. Відповідно до посадової інструкції взимку вони зобов’язані вчасно очищати тротуари від снігу та криги. А найголовніше — прибирати сніг не на другий чи третій день, а НЕГАЙНО після його випадання. Але все це — на папері. У реальному житті в Одесі за двірником закріплено 5 000 квадратних метрів території. За відсутності у більшості із них лопат для прибирання снігу, скребачки для зрубування криги просто фізично не зможуть виконувати свої обов’язки та перетворюються в статистів.

Щозими в Одесі виникає питання — хто має забезпечувати прибирання снігу з дахів будинків, що в обов’язки двірників не входить. Вирішується воно просто — сніг не прибирають зовсім. Бо відомчі суперечки із цього приводу, як правило, завершуються нічим. А між іншим, і ця операція з видалення снігу має нормативну базу — це обов’язок організації-балансоутримувача будинку (ЖКС, ЖЕКу, ОСББ, житлового кооперативу, відомства, яке утримує будинок). Вони зобов’язано звільнити дахи від снігу.

Зима — чиновник торжествує

Після кожного снігопаду чиновники районних адміністрацій Одеси стають частими гістьми в офісах і установах, будинку яких фасадами виходять на вулиці. Вони категоричні у своїх вимогах негайного очищення території, що прилягає до будинку, від снігу. Комусь вимоги чиновників видадуться невиправдано жорсткими. Насправді, чиновники мають рацію.

У договорі, який укладається кожною організацією на обслуговування прибудинкової території, чітко вказуються її обов’язки. Якщо територія, що прилягає до офісу підприємства, на відстані 20 м не прибрана від сміття або снігу, і ця відстань чітко передбачена умовами договору чи Правилами, то згідно з пунктом 1 частини 1 статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення уповноважені особи, у тому числі і органів внутрішніх справ мають право складати протоколи про адміністративні правопорушення і карати грошима винних керівників підприємств.

І ще кілька слів про чиновників. Прибирання снігу в Одесі ще тільки набирало обертів, а міська рада вже повідомила, що для ліквідації наслідків стихії (йдеться про 700 000 тонн снігу, що випав в Одесі) необхідно 21 мільйон гривень. Цифра викликала здивування у жителів Одеси. Зокрема, підприємець Вадим Чорний вважає, що вона явно завищена і економічно необгрунтована. Він зіслався на свої розрахунки:

ТОЧКА ЗОРУ

Площа Одеси становить близько 240 кв. км. Якби випало 700 тисяч тонн снігу, це було б 3000 тонн на кв. км., або 3 кг. на кв. м. Свіжий сніг має щільність близько 100кг./куб. м. При заявлених міськрадою цифрах, шар снігу становив би усього 3 см. Абсурдна й інша крайність: раніше чиновники заявляли про товщину снігового покриву в 50 см. Реально, очевидно, було близько 12-15 см. На 40,000 рейсів у міській раді зібралися витратити 21 млн. грн., або по 500 грн. за рейс. Таких гуманних цін у світі бюджетних закупівель не існує, вони набагато вищі.

Звичайно, більша частина снігу осіла на дахах, у парках, внутрішньоквартальних проїздах і інших місцях, звідки міська влада нічого вивозити не збиралася. В Одесі майже 600 км доріг — у самому фантастичному варіанті, потрібно вивезти сніг з 20%. В основному, це чотирирядні дороги шириною 14 м, разом 1,7 кв. км. За цифрами міської ради, це близько 5000 тонн — а ніяк не 700 тисяч. Двадцятитонними вантажівками одеських підприємств «Ростдорстрой», «Союз» і «Екоград», завантажуючи по 10 тонн, можна було вивезти за 500 рейсів. Запустивши силами трьох компаній 30 машин, треба було б зробити всього 17 рейсів кожною машиною. Тобто, 5-6 днів роботи з мінімальними ресурсами.

У реальності, звичайно, сніг мало де вивозять, тож роздуми про це залишаються чисто теоретичними.

Фотоетюд В’ячеслава ТЕНЯКОВА.