У вересні сто шкіл України розпочали пілотувати реформи освіти. Першокласники-шестилітки навчаються за новим освітнім стандартом. Серед цих шкіл і ЗОШ І—ІІІ ступенів села Раків Ліс Камінь-Каширського району.

На знімку: вчителька Тамара Рудчик задоволена своїми маленькими вихованцями.

Серед чотирьох навчальних закладів Волині, які беруть участь в експерименті, школа у Раковому Лісі — єдина сільська. Її обрали не випадково. Вона одна з найновіших і найсучасніших в області. Збудована в 1998 році після того, як ураган у червні 1997-го зруйнував стару. Зведенням нової опікувався Президент України Леонід Кучма, який побував у місцях, де стихія лютувала найбільше. Школа, яку в області називають президентською, має чудову матеріальну базу, добре підготовлений педагогічний колектив, хороші здобутки з предметних олімпіад. Серед сільських шкіл одинадцятий рік посідає перше місце в районі. Вже понад два десятиліття її очолює досвідчений організатор і педагог Олександр Кузьмич.
— Дуже цікаво втілювати проект нової української школи, — ділиться думками Олександр Павлович. — Окрім того, що самі навчаємося, ми ще й маємо вчити педагогів з Любешівського, Маневицького, Камінь-Каширського районів, які працюватимуть у перших класах. Цікаво, та водночас і важко. З хорошим настроєм працюють учні перших класів. Вони розвантажені, вільно почуваються, із цікавістю сприймають усі ці новинки і досягають кращих результатів, аніж їхні ровесники в інших школах.
— Аби включитися в проект, потрібно було виконати три умови: забезпечити класи необхідними меблями (партами, стінкою з полицями, м’яким куточком для відпочинку), відповідно обладнати робоче місце вчителя, також обов’язково мають бути телевізор, ноутбук і кольоровий принтер, — розповідає директор. — Усе це придбали за допомогою районного відділу освіти, батьки також підключилися. Завдяки їм маємо дошки, оті всі кошички, лоточки, олівці й багато роздаткового матеріалу. Школа теж не залишилася осторонь: у підсобному господарстві тримаємо биків, овечок. Реалізували частину поголів’я і вклали в цю справу свої 12 тисяч гривень. Потрібно дуже багато роздаткових матеріалів, приладів, інших навчальних засобів, без яких не можна провести на високому рівні урок. Тому працюємо над тим, щоб знайти шляхи фінансування і придбати найбільш якісні прилади, все необхідне для забезпечення навчально-виховного процесу. Хочу зустрітися з народним депутатом Іриною Констанкевич, аби вона допомогла нам повністю розв’язати цю проблему.
Разом із директором ми побували в одному з двох експериментальних класів. Згідно з вимогами таких у школі має бути не менше двох. Вчителька з 25-річним стажем Тамара Рудчик задоволена своїми вихованцями. А їх у неї аж 22: чотирнадцять хлопчиків і вісім дівчаток.
— Діти почуваються вільно, постійно доповнюють учителя, працюють разом зі мною, а також у парах і групах, виявляють ініціативу, — ділиться враженнями від перших місяців експерименту. — Намагаюся вислухати кожного учня, дати йому змогу розказати, що сьогодні цікавого було на уроці, як працювали, чого досягли. Працюю над тим, щоб якісно виконувати навчальну програму. Однак учні повинні працювати з учителем не напружено, а із задоволенням. Якщо хтось стомився, може піти до м’якого куточка відпочити, усамітнитися. Або просто вийти з класу посеред уроку. Таке ненав’язливе навчання і виховання має дати хороший результат.
Оцінювання на цьому етапі немає, додає Тамара Рудчик. «Попри те за короткий час діти навчилися висловлюватися, формулювати думки, гарно спілкуватися один з одним, чути товариша, — перелічує вона здобутки малих учасників експерименту. — Раніше на таке менше уваги звертали. А це дуже важливо, оскільки реформа покликана краще підготувати дитину до реального життя, навчити її мислити, конструювати певні ситуації, приймати логічні рішення. 

Максим СОЛОНЕНКО.
Фото автора.

Раків Ліс Камінь-Каширського району Волинської області.