В останні дні року чимало мешканців краю отримали платіжки від ТОВ «Хмельницькгаз Збут», в яких фігурували цифри у кілька тисяч гривень і які значно перевищували попередні дані. Люди одразу направились до постачальника блакитного палива, аби зрозуміти, чому раптом так змінилася ціна. Тим більше, що офіційного підняття тарифів не було.

 Люди платять і ... опиняються в боржниках

У Хмельницькому центрі обслуговування споживачів було не проштовхнутись. Аби отримати відповіді на свої запитання, люди змушені були по кілька годин очікувати в чергах. При цьому між собою дуже активно обговорювали нові цифри. Однак самостійно розібратись, чому вони з'явилися, так і не змогли.

Чи не найбільші суми стояли у квитанціях мешканців сіл із Хмельницького району, що розташовані навколо обласного центру. Це зрозуміло, адже їм доводиться платити за опалення будинків. Довелось поговорити з кількома відвідувачами, і загалом вимальовувалась типова картинка. У графі рекомендованої суми до сплати стоять цифри від трьох до п'яти тисяч гривень, а то й вищі. У переважній більшості випадків це значно більше, ніж пенсії, які отримують подружжя пенсіонерів — власників будинків. Та головне — практично всі вони мають субсидії і регулярно платять за газ, не допускаючи ані найменших заборгованостей. Як правило, суми не перевищують кілька сотень гривень. «Але ж не тисячі», — не вгамовуються люди.

Довелось почути і зовсім абсурдні історії. Приміром, є такі абоненти, котрі з різних обставин не живуть у своїх квартирах чи будинках. Дехто із них звернувся до «Хмельницькгаз Збуту» із проханням, щоб газопостачання до їхніх помешкань призупинили і не нараховували абонентську плату. Та яким було їх здивування, коли почули, що подібні заяви не будуть братись до уваги, а платіжки... все одно надходитимуть.

Така ситуація з чергами та платіжками склалася не тільки в обласному центрі, а й в усіх інших населених пунктах краю. Користувачі змушені були з’ясовувати свої проблеми в усіх трьох центрах обслуговування споживачів —

Хмельницькому, Славутському і Кам’янець-Подільському. Причому в довгі черги вишикувались ті, хто зумів дістатись туди. А от мешканці віддалених населених пунктів, що не змогли самостійно розібратись, досі перебувають у тривозі і невіданні. Тож що насправді сталось із цінами?

Так газівники «привчають» до порядку

Одразу хочеться заспокоїти: поки що тарифи на газ та опалення залишаються незмінними. Як і порядок нарахування субсидій. Тож щомісячні суми нарахувань за газ мають бути на старому рівні.

Просто у квитанціях з’явилась нова графа — «рекомендований платіж». До речі, подібна вже давно існує в Укртелекомі чи у деяких операторів кабельного зв’язку. Там надавачі послуг пропонують заплатити за них авансом, тобто за місяць наперед. Однак абонент вирішує сам, робити це чи ні.

Подібним шляхом тепер пішли і газівники. Тільки з власною інтерпретацією. І пояснюють, що все це через зміни у житлово-комунальному законодавстві. Зокрема, йдеться про те, що за кожний день несплаченого вчасно платежу має нараховуватись пеня у сумі однієї сотої відсотка від суми боргу. Стосується це всіх комунальних підприємств. Але нові правила мають вступити в дію лише з початком наступного — 2019 року.

Та газівники кажуть, що хочуть допомогти своїм клієнтам користуватись новими правилами і навчити їх платити вчасно, аби потім не витрачались на додаткові штрафи. Суть полягає у тому, що абонент обов’язково повинен щомісяця передати дані своїх засобів обліку. Якщо цього не буде, то в платіжки запишуть свою норму споживання газу і ціну за нього. Що і сталось тепер.

Та, якщо зараз обійшлось лише переляком та довгими чергами в абонентських службах, то потім, з початком дії закону, саме на ці рекомендовані суми нараховуватимуться пеня, а потім і штрафи. Словом, виходить, що платіжну петлю поки що лише наклали на наші шиї, а от затягувати її почнуть згодом. Що з цього вийде? Побачимо. Адже звикли ми до захмарних тарифів. Мовчки проковтнули їх. То чому тепер не звикнути ще й до штрафів та пені? Хоча у голові постійно крутиться запитання: чому все замикається на передачі даних лічильників? Хіба в квитанціях про оплату немає цих даних? Чи, може, комп’ютеризована система обліку не може у цьому розібратись?

До цієї бочки дьогтю є ложка меду — привчатимуть нас до нових правил поступово. Виходячи з цього, у «Хмельницькгаз Збуті» заспокоїли: нова графа носить лише інформаційний характер. Якщо споживач не передасть показники свого лічильника, то йому все одно проведуть рекомендовані нарахування, але... пені не візьмуть і газ не вимкнуть. Поки що.

Зрозуміло, що подібні нововведення мають бути на руку надавачам послуг. Ніхто із них не хоче втрачати жодної гривні. У ТОВ «Хмельницькгаз Збут» також бідкаються: жителі області на кінець року заборгували за спожитий газ 276 мільйонів гривень. І це змушує вдаватись до різних кроків, які примусили б віддати борги.

Та кому має поскаржитися споживач? Які аргументи навести на свою користь і у своє виправдання? Врешті-решт, чому має вірити, що все робиться лише йому «на користь» і виконувати всі ці «комунальні рекомендації»?

Хмельницький.

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.