Розмова з начальником Служби автомобільних доріг у Закарпатській області Михайлом ПОПОВИЧЕМ

Начальник Служби автомобільних доріг у Закарпатській області Михайло Попович
показує на карті ті дороги, які будуть ремонтуватися в регіоні нинішнього року.

— Михайле Михайловичу, завершився 2017-й рік. Якщо підбити підсумки, то яку маємо картину?
— Дуже оптимістичною. Насамперед тому, що, порівняно з трьома попередніми роками, фінансування зросло в рази. Припинилася плинність кадрів, бо знову-таки — збільшилися зарплати. Збудовано три новітні потужні асфальтобетонні заводи. У область прийшли потужні фірми з сучасним оснащенням. Зокрема, фірма ПБС виграла тендер на 1,6 млрд. грн. на ремонт автошляху Мукачево —Рогатин і спорудила новітній завод у Хусті. «Технобудцентр» також виграла 420-мільйонний тендер на оновлення дороги Київ — Чоп. Турецька організація «ОНУР» виграла тендер теж на 420 мільйонів гривень на ремонт дороги Нижні Ворота — Воловець — Міжгір’я і два тендери — 560 млн грн — і оновить дорогу Львів — Самбір — Ужгород. До того ж збудувала надсучасний завод у Волівці. Австрійська фірма «Бігунова Україна» звела надпотужний завод у Берегові.
Отже, 2017-й — став базовим і вже нинішнього року працюватимемо — скажу відверто — з великим ентузіазмом. І результат буде!
— Тож у роботу дорожньої галузі привнесено новий струмінь?
— Так. Головне — споруджено надсучасні асфальтобетонні заводи, потужності яких здатні постачати якісний матеріал у необхідній кількості для будівництва нових магістралей.
Закарпатська — найдемократичніша область щодо проведення тендерів. Їх об’єктивно виграють ті фірми, які на це заслуговують. І тому в область зайшли надпотужні фірми з усієї України і з-за кордону. Все проводиться через систему ProZorro.
— Можна, отже, твердо сподіватися, що наступним кроком має бути приплив інвестицій у дорожню галузь регіону?
— Справді, сподіваємося — і ми вже виготовили передпроектну документацію — на прихід п'ятдесяти мільйонів євро, які пообіцяла угорська сторона. Готові інвестпроекти на проведення дорожніх робіт на відрізку з Мукачева до Берегова, з Берегова до Вилка та будівництво об’їзної міста Берегове. Ці автошляхи  будуватимуться за названий кредит.
Нині лише — січень, початок року. Ділові пропозиції, будемо надіятися, вже в дорозі... Ми готові діяти.
— Уперше за історію існування області дорожня галузь привабила турків, румунів, австрійців. Що це дає на практиці?
— Дає змогу ремонтувати і будувати надсучасні дороги за європейською технологією — якісно й на тривалі нормативні терміни. Чого дотепер бракувало.
— Минулий був першим роком, коли в області сповна запрацював так званий митний експеримент — половина понадпланових надходжень із Закарпатської митниці спрямовувалася на ремонт доріг...
— Це дало відчутний результат. Ці кошти з митниці надходили на адресу облдержадміністрації, за які вона має змогу ремонтувати дороги. Гроші спрямовувалися на ті ділянки автодоріг, де полотно було вкрай зношене. Тож, торік оновлено п’ять кілометрів дороги в Іршавському районі — село Довге і Заріччя (там уже не можна було проїхати), у Виноградівському — чотири кілометри у селі Великі Ком’яти. Тепер там, як іще подекуди, сучасні дороги, на яких до минулого ремонт не проводився 25, а то і сорок років!..
— На автомагістралі державного значення Київ — Чоп через сльоту, плюсову температуру протягом двох зимових місяців і високе транспортне навантаження, починають «позіхати» ями...
— На жаль, вони будуть виникати після кожного дощу і ямкового ремонту. Цією ділянкою слід було вже двічі пройтися капітальним ремонтом — як її оновили македонці в 2003-му році, то ми лише ямковість усували... Але надія є: на 2018-й держава планує виділити 170 млн. грн. і оновити як слід двадцять кілометрів із 137, які пролягають територією Закарпаття від Чопа до межі із Львівщиною. Заплановано насамперед відремонтувати відрізки від села Розівка в бік Дубрівки в Ужгородському районі, а також Латірський і Абранський перевали...
— Нинішній стане роком конкретних реформ: у Службі автомобільних доріг залишилася лише мережа доріг державного значення. Іншими буде опікуватися ОДА. Що це, на вашу думку, змінить?
— Найперше, зросте фінансування в десятки разів. По-друге, якщо нашій Службі підпорядковувалося 3348 км, то тепер буде 923 км доріг державного значення. Інша частина перейде під егіду облдержадміністрації.
— Ви нещодавно захищали в «Укравтодорі» план ремонту та розбудови доріг у 2018-му. Що буде робитися конкретно і де?
— Основну увагу зосередимо на артерії міжнародного значення Київ — Чоп. Триватиме ремонт дороги Мукачево — Рогатин — Івано-Франківськ, а також автодороги міжнародного значення М-25 Чоп — Велика Добронь. Будуть оновлюватися автошляхи Львів — Самбір —Ужгород, Нижні Ворота-Воловець — Міжгір’я, Берегово — Вилок — Велика Копаня.
— Наскільки, Михайле Михайловичу, покращиться стан доріг у новому році?
— Усі названі мною вище і заплановані для ремонту ділянки автотрас у межах Закарпатської області вже стануть сучасними високоякісними дорогами.

Вів інтерв’ю Василь НИТКА.
Фото автора.

Закарпатська область.

А тим часом в облдержадміністрації зазначають, що

...на Закарпатті почнуть капітальний ремонт 46 автодоріг обласного значення
Бо ж починаючи з 2018 року, ремонт та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення (які включають міжнародні, національні і територіальні автомобільні дороги) будуть фінансуватися Службою автомобільних доріг України. Натомість обласні та районні автодороги фінансуватимуться обласною державною адміністрацією, міські, селищні та сільські автомобільні дороги — відповідно міськими, селищними і сільськими радами (в окремих випадках допомогу на ремонт може надавати районний або обласний бюджети), а дороги в межах об’єднаних територіальних громад (ОТГ) мають бути прийняті на баланс ОТГ і ними ж фінансуватися.
— Невелика частина обласних і районних доріг буде фінансуватися з Державного фонду регіонального розвитку за умови співфінансування з місцевих бюджетів, — наголошує голова ОДА Геннадій Москаль.