Комітет Європейського парламенту з питань громадянських свобод, юстиції і внутрішніх справ ухвалив у понеділок проект резолюції стосовно Польщі.

У документі висловлено підтримку рішення Європейської комісії від 20 грудня 2017 року щодо запуску процедури згідно зі ст. 7 Договору про ЄС у зв’язку із загрозою дотримання принципів правової держави. Його автори наголосили, що причиною такої ситуації стала «резолюція ЄП від 15 листопада 2017 року «Про стан дотримання принципів правової держави та демократії в Польщі», у якій вказується, що «нинішня ситуація у Польщі має чіткі ознаки ризику серйозного порушення цінностей, викладених у ст. 2 «Договору про ЄС».

У тексті прийнятої Комітетом ЄП резолюції висловлюється підтримка рекомендацій Єврокомісії для Польщі, спрямованих на вирішення проблеми, а також міститься заклик до Європейської Ради негайно розпочати кроки, передбачені §1 ст. 7 Договору про ЄС. Натомість у тексті немає жодної згадки про розпочатий урядом Матеуша Моравецького діалог з керівництвом Єврокомісії. У Комітеті ЄП це пояснюють тим, що «йдеться лише про висловлення ставлення ЄП до рішення Єврокомісії щодо застосування ст. 7».

За твердженням польських політологів, таке рішення не стало несподіванкою. Це сталось через слабкий вплив євродепутатів від правлячої в Польщі партії «Право і справедливість» (ПіС) — у цьому Комітеті ЄП вона представлена лише одним депутатом, натомість домінують у комісії представники партій лівого спрямування. Щоправда, на його засідання прийшли євродепутати від ПіС Марек Юрек і Беата Госєвська, які намагались добитись відповіді на питання: «Навіщо ця резолюція?», яка слугуватиме «непотрібному поділу Європи». Вони також звернули увагу голови комітету на те, що, всупереч процедурним вимогам, на сайті не було опубліковано тексту резолюції польською мовою. На це їм відповіли, що з огляду на часові обмеження прийнято рішення поставити проект на голосування без польської версії.

Ухвалення проекту комісією означає, що, найімовірніше, 5 лютого 2018 року це питання голосуватимуть на сесійному засіданні ЄП. Проте це не є рівнозначним започаткуванню першого етапу процедури згідно зі ст. 7 Договору про ЄС, оскільки резолюція є лишень політичною декларацією.

Заступник міністра закордонних справ Польщі з європейських питань Конрад Шиманський переконаний, що ухвалена Комітетом Європейського парламенту з питань громадянських свобод, юстиції і внутрішніх справ резолюція не має жодної цінності: «На мою думку, повторювання однієї і тієї самої речі більше, ніж один раз, не має сенсу. Раніше ми почули позицію багатьох політичних груп у Європарламенті, тож резолюція не вносить жодної нової цінності у дискусію, яка вже відбувається, а також у політичний процес, який останнім часом набув нових вимірів».

Варшава.

Довідково

Ст. 7. Договору про ЄС називається «Встановлення Радою серйозного порушення країною-членом цінностей ЄС» і складається з п’яти пунктів.  Пункт 1 передбачає можливість ухвалення Радою ЄС більшістю, 4/5 членів (22 країни), після отримання згоди Європарламенту, висновку щодо існування чітко вираженого ризику серйозного порушення  країною-членом цінностей, викладених у ст. 2 Договору про ЄС, та рекомендувати цій державі шляхи виправлення ситуації.  В разі невиконання державою вищезгаданих рекомендацій застосовується пункт 2, який передбачає ухвалення висновку щодо існування серйозних і постійних порушень цією державою цінностей, викладених у ст. 2 Договору. Після ухвалення висновку на підставі пункту 2 Рада (кваліфікованою більшістю) може прийняти рішення про застосування «санкцій», тобто тимчасове позбавлення держави-члена деяких прав, із позбавленням представника уряду цієї держави права голосу в Раді включно, що передбачено Пунктом 3.