Так званий форстоллінг дозволяє окремим тютюновим компаніям накопичувати залишки напередодні чергових підвищень акцизів і у такий спосіб «економити» сотні мільйонів гривень податків. Про це заявляє керівник Українського центру контролю над тютюном Андрій Скіпальський.
Український уряд, взявши на себе зобов’язання відповідно до Угоди про асоціацію з ЄС, почав підвищувати ставки акцизів на тютюнові вироби швидкими темпами. Так, у 2016-му та 2017 роках ставка зростала по 40% щорічно, у 2018-му — на 30%.
Утім, законодавча прогалина, яка існувала до 2017-го, дозволяла тютюновим компаніям напередодні нового року (до підвищення ставок акцизу) накопичувати запаси готової продукції зі сплаченим акцизом за старими ставками. При цьому законодавчих обмежень щодо таких запасів не передбачалось взагалі.
За таких дій у першому кварталі нового року надходження до бюджету від акцизу на сигарети традиційно падають у рази, адже на ринку здебільшого реалізовується товар, який був вироблений у попередньому році і податки з якого були сплачені за нижчими ставками.
— Ми знаємо, що ухилення від податків у такий спосіб існує. За нашими підрахунками, ймовірні втрати від такого ухилення становлять сотні мільйонів гривень, — заявив Андрій Скіпальський.
Утім, Комітет Верховної Ради з питань податкової політики ще в 2016 р. зробив спробу вирішити це питання шляхом обмеження запасів готової продукції тютюновими компаніями перед підняттям ставок акцизу. Така практика є в ряді європейських країн.
Тож з 2017 року почала діяти норма, за якою тютюнові компанії мають право купувати акцизні марки у 4-му кварталі у кількості, що не перевищує 15% від середньомісячного обсягу. Проте оскільки таке обмеження застосовується тільки в четвертому кварталі, а середньомісячний обсяг розраховується на базі трьох попередніх місяців, тютюнові компанії можуть легко обійти такі обмеження шляхом збільшення виробництва вже влітку.
— Ціни на сигарети не підвищуються різко з початку року, оскільки тютюнові компанії накопичили значні запаси продукції, з якої сплачено акциз за ставками 2017 року. Корпорації намагатимуться стримувати зростання цін і вести корпоративні цінові війни. Вони працювали два чи три місяці на склад: виробили стільки, що їм вистачить до березня 2018 р. продавати по старих цінах. Так завжди було і, на жаль, поки що не запроваджено обмежувальних заходів, — заявив Андрій Скіпальський.
Експерт висловив сподівання на те, що уряд або профільний комітет Верховної Ради виявлять готовність активно взятись за це питання та запровадити більш дієвий механізм для уникнення легальної мінімізації акцизу виробниками тютюнових виробів.
— Поки що всі дискусії у минулі роки були винятково навколо того, як піднімати ставки і на скільки. Коли ми вже маємо 7-річний план, сподіваюся, дискусія буде переведена і в таке русло також, — заявив Андрій Скіпальський.

Андрій КРАВЧЕНКО.