Понад 90% українських громадян воліють вживати органічні продукти. Проте лише 5% відсотків із них знає, що це таке та як вони виробляються. Така теза прозвучала на ОРГАНІК МЕДІА БРЕКФЕСТ. Під час заходу організатори анонсували Другий Міжнародний Конгрес «Органічна Україна 2018», котрий відбудеться 15-16 березня в Одесі. Його мета – підвищення фахового рівня виробників органічної продукції, залучення до цього кола нових фермерів, інформування населення про переваги органічного виробництва.

Коли не платили субсидію, фермери припиняли виробництво за чистими технологіями

«Ринок органічної продукції живіший усіх живих», – таким жартом розпочала свій виступ заступник Міністра аграрної політики та продовольства України з питань європейської інтеграції Ольга Трофімцева. -- І потім додала, що цим хотіла сказати, що внутрішній і зовнішній ринки органіки стрімко розвиваються, ця тенденція зберігатиметься у коротко- та середньостроковій перспективі, бо попит зростає швидше, ніж пропозиція, особливо на ринках ЄС, Північної Америки, Близького Сходу, Азії. «Україна вже стала європейським органічним хабом, проте наша мета зробити її світовим», – наголосила заступник міністра. Вона зазначила, що сьогодні перед Мінагрополітикою є декілька важливих завдань: добитися ухвалення нового «органічного» законопроекту №5448, потім втілити його положення у практику виробництва, торгівлі, сертифікації та експорту. Дуже важливо, вважає вона, створити достовірну систему державної статистики в органічній сфері, бо до сьогодні вона не сформована. На підставі інформації від 17 сертифікаційних органів, яку зібрав Офіс Підтримки Реформ, який працює при міністерстві, в Україні налічується 429 операторів органічного ринку, 294 із них – виробники, а решта – трейдери, переробники, заготівельники так званих дикоросів. Органічні площі становлять 380 тисяч га, з них в перехідному періоді перебуває 91 тис. га. Близько 80% української продукції експортується на суму, котра за 2017 рік становила понад 60 млн. доларів. Її левова частка йде до країн ЄС, Швейцарії, решта –до США, Австралії, Канади, країн Азії.

Заступник міністра висловила думку, що непродумана державна підтримка органічного виробництва може бути не стільки корисною, а скоріш завдати шкоди. Вона навела приклади, коли в країнах Східної Європи після того, як було скасовано субсидування органічного сектора з боку ЄС, фермери одразу припиняли виробництво за чистими технологіями. А тому державні дотації в цій сфері мають бути дуже виваженими та цільовими, наприклад, на сертифікацію, на технології чи на підтримку створення органічного кооперативу з соціальною складовою тощо. «Основним драйвером органічного виробництва має бути ринок, тобто попит», – підкреслила вона. Водночас посадовець вважає, що треба стимулювати розвиток внутрішнього ринку, в тому числі шляхом підтримки через програми державно-приватного партнерства дошкільних та освітніх закладів, котрі будуть купувати органічну продукцію у фермерів.

У навчанні -- сила

Головним спонсором і організатором конгресу в Одесі є Український проект бізнес-розвитку плодоовочівництва UHBDP, який фінансується Міністерством міжнародних справ Канади, співфінансується та реалізується Менонітською Асоціацією Економічного Розвитку (MEDA). Менеджер UHBDP Дмитро Ніколаєв повідомив, що органічне виробництво – одна з можливостей для клієнтів проекту, який приділяє багато уваги їхньому навчанню, консультаційному супроводу бізнесу, розвитку плодовочевого ланцюгу через створення проектів післяврожайної доробки продукції. Наприклад, торік UHBDP допоміг запустити пакувальну платформу для свіжих овочів в Кам’янка-Дніпровському районі Запорізької області. Цього року планується відкриття проектів зі зберігання фруктів та овочів в Запорізькій області та платформи зі зберігання та переробки часнику в Одеській області.

Керівник проекту вважає, що Одеський регіон не випадково обраний для проведення конгресу, оскільки він є лідером плодоовочівництва і органічного виробництва в Україні. Завдання Конгресу пояснити що таке органічне виробництво, де можна отримати знання з даного виду діяльності, привернути увагу громадськості до його проблем, озброїти фермерів сучасними технологічними та економічними знаннями, підказати їм шляхи сертифікації, навчити маркетингу і позиціонування їхньої продукції на ринку.

Конгрес буде майданчиком для спілкування та обміну досвідом

Експерт із органічного виробництва Офісу підтримки реформ Мінагрополітики Олена Березовська переконана, що 2018-й стане роком органічного прориву в Україні. Наступ буде вестися з кількох напрямків: з півдня та з півночі, де одночасно відбудуться Органічні конгреси, згодом такі ж заходи будуть проведені на сході і заході країни. Це робиться для того, щоб наситити медіа-простір інформацією та знаннями про органічне виробництво та її продукцію.

Директор ТОВ «Органік Оригінал» Андрій Олефіренко вважає, що робота над розширенням внутрішнього ринку має бути принциповим напрямком політики розвитку органічного виробництва в Україні. Це для виробників не лише перспектива їхнього бізнесу, а й соціально-етичний обов’язок, який полягає в прищеплюванні українцям культури харчування, від якої значною мірою залежить їхнє здоров’я, заявив виробник. Однак більшість наших співгромадян не мають уявлення про цей напрямок АПК. А тому фермери повинні займатися окрім виробництва, ще й пропагандою своєї продукції. В цьому сенсі Органічний конгрес матиме величезне значення. На думку Андрія Олефіренка, цей захід стане майданчиком для спілкування, обміну досвідом, фермери зможуть одержати найсвіжішу інформацію про ситуацію на органічному ринку, зрозуміти, куди рухається ця галузь.

З особливостями ринку органічної продукції знайомився Валерій ДРУЖЕНКО.