У березні Центр «Civitas» провів моніторинг публічних закупівель на Рівненщині, зокрема здійснюваних підприємствами та організаціями, підпорядкованими Дубенській, Здолбунівській, Рівненській міським радам та Рівненській ОДА.
Нагадаємо, одна із цілей публічних закупівель через систему ProZorro — відкрита і прозора закупівля якісного товару за найвигіднішою ціною. Завдяки проведенню аукціонів компанії-учасниці торгів зацікавлені в пониженні своїх цінових пропозицій. Від цього виграють місцеві бюджети. Як наслідок, економія коштів є непрямим позитивним ефектом від використання електронної системи закупівель.
Законом «Про публічні закупівлі» визначено пороги проведення відкритих торгів: 200 тисяч гривень для товарів і послуг та 1 500 000 — для робіт. Однак органи державного управління та місцевого самоврядування можуть із власної ініціативи запроваджувати електронні аукціони для закупівель товарів, робіт та послуг із нижчою вартістю.
Рівненська міська рада та Рівненська ОДА мають окремі розпорядження про регулювання допорогових закупівель. Фактично ж аукціони при купівлі товарів та послуг на суму від 50 до 200 тисяч гривень іноді проводять лише підприємства, підпорядковані Рівненській ОДА. Комунальні підприємства та заклади Рівненської міськради вдаються до такої практики досить рідко.
Динаміка економії коштів підприємствами Дубенської міської ради протягом 2016—2018 років коливається від 1 до 3 відсотків. У грошовому еквіваленті це від 34 до 207 тисяч гривень на рік. Ця економія забезпечується переважно за рахунок тендерних закупівель медикаментів відділом охорони здоров’я Дубенської міської ради. Це поодинокі епізоди закупівлі товарів на суму, що перевищує 200 тисяч гривень. Тобто у цих випадках відділу охорони здоров’я довелося застосувати відкриті торги згідно з Законом «Про публічні закупівлі». Загалом же публічні закупівлі Дубенської міської ради є допороговими.
У Здолбунівської міської ради справи з економією менш втішні — її практично немає, бо більшість закупівель товарів, робіт і послуг органом місцевого самоврядування у цьому місті є допороговими.
Простежується тенденція: підприємства міст районного значення на кшталт Здолбунова та Дубно рідко здійснюють закупівлі товарів та послуг на суми понад 200 тисяч гривень. Тому тендери в них проводяться досить рідко і економія бюджетних коштів мінімальна.
У таких випадках було б особливо актуально впровадити практику допорогових закупівель через ProZorro. Лише тоді бюджети міст районного значення змогли б відчути переваги від використання цієї електронної системи.
Більшість же комунальних підприємств Рівненської міської ради часто здійснюють закупівлі понад визначені законом пороги. Це забезпечує щорічну економію коштів у діапазоні 2—5 відсотків. У грошовому вимірі це становить від 500 тисяч до понад 6 мільйонів гривень.
Як свідчить аналіз закупівель, здійснюваних Рівненською ОДА, ці показники можна було б і поліпшити. Тут діапазон економії коливається від 7 до 20 відсотків: приблизно 123—124 мільйони гривень протягом 2016—2017 років. Проте перший квартал 2018-го демонструє тенденцію до істотного спаду: лише 2 відсотки зекономлених коштів.

Володимир ЗИЛЬ,
голова ГО «Центр суспільних дій «Civitas».

Рівне.