ПАТ «Хмельницькобленерго» готове до роботи в таких умовах

У наш час нечасто почуєш схвальне слово про роботу енергопостачальних компаній. Здебільшого споживачі нарікають на постійно зростаючі тарифи. Водночас ніхто не дає гарантій, що нарешті вони зупиняться. У багатьох виникає запитання, чи є межа у вартості кіловата? І хто має подбати, щоб тариф був доступний, якість надаваних енергетиками послуг — висока і при цьому робота самих розподільчих компаній — стабільна та надійна?
Надто багато компонентів визначає кінцевий результат. І все-таки певні формули успіху є. Розібратися в них спробуємо разом із фахівцями ПАТ «Хмельницькобленерго».

 

В.о. генерального директора ПАТ «Хмельницькобленерго» Олег Козачук 
завжди відкритий до спілкування.

 

Більше заробили — більше віддали державі

Уже кілька років поспіль товариство демонструє високі виробничі та фінансові показники і водночас дотримується проголошеної ним стратегії, в якій найвищою цінністю компанії визначено споживача. Саме такий пріоритет добре поміркований, адже що тісніша співпраця обох сторін — то кращі обопільні результати.
На підприємстві констатують: часи спадів, які доводилося переживати разом з усію економікою, відійшли в минуле. Уже третій рік поспіль в області фіксують нарощування споживання електроенергії. Торік цифра сягнула 2,18 мільярда кіловат-годин електроенергії.
Водночас активна робота зі споживачами допомогла ПАТ «Хмельницькобленерго» досягти високого рівня розрахунку за спожиту електроенергію у 98,9 відсотка. А частка несплачених сум залишилась лише через те, що держава вчасно не розрахувалась за надані пільги та субсидії.
Суворе дотримання платіжної дисципліни дало змогу і самому підприємству стовідсотково розрахуватись із ДП «Енергоринок». До того ж хмельницькі енергетики нарешті повністю ліквідували кількамільйонну реструктуризовану заборгованість, що тягнулась ще з минулих років.
Життя без боргів дає можливість енергетикам не просто почуватися вільніше, а й розвиватися активніше. З року в рік тут спрямовують чималі кошти на інвестиційні програми. А головне — стовідсотково справляються з поставленими завданнями. Лише торік на їх виконання було витрачено майже 110 мільйонів гривень. Ще понад 50 мільйонів гривень минулоріч пішло на експлуатаційні та капітальні ремонти. А проведення закупівель через систему Prozorro дало змогу заощадити за рік понад п’ять мільйонів гривень. Заощаджені кошти знову інвестують в оновлення і розвиток мереж та поліпшення якості обслуговування споживача.
Витрати чималі, однак в обленерго розуміють: без них не досягти високого рівня показників діяльності. Приміром, в країні знайдеться не так багато компаній, які могли б похвалитися таким низьким показником технологічних втрат електроенергії, який нині мають хмельничани — а це 15,19 відсотка. І це тоді, як нормативний показник сягає 16,85 відсотка. Якщо для читача ці цифри залишаються малозрозумілими, то варто пояснити: кращі світові енергопостачальні компанії орієнтуються на зменшення саме цього показника, бо навіть десята чи сота його частка в кінцевому підсумку забезпечує мільйонні суми економії.
Загалом ощадлива робота, використання сучасних технологій і постійне оновлення виробничої бази допомогли ПАТ «Хмельницькобленерго» після виконання інвестиційної програми і проведення обов’язкових виплат заробити торік 43,6 мільйона гривень чистого прибутку. А оскільки в розпорядженні держави залишається більш як половина акцій підприємства, це означає, що десятки мільйонів гривень буде спрямовано в державну казну. Якщо додати ще понад 289 мільйонів гривень, що їх було сплачено у вигляді обов’язкових податків і зборів, стає зрозуміло, наскільки ефективна була робота.

Що принесе реструктуризація ПАТ

Та хоч би які високі були ці показники, для споживача набагато важливішими залишаються інші суми — ті, які доводиться сплачувати за спожиту електроенергію. Тож найчастіше в компанії чують одне запитання: чи можна зупинити зростання тарифів?
Будьмо відверті, наразі обленерго не може впливати на вартість електроенергії. Однак у ПАТ «Хмельницькобленерго» впевнені: не за горами той час, коли запрацює ефективний енергоринок, на якому конкуренція регулюватиме ціноутворення.
— Уже найближчим часом буде зроблено перший важливий крок на цьому шляху, — повідомив керівник підприємства Олег Козачук. — «Хмельницькобленерго» буде реорганізовано у два нові підприємства: одна компанія з розподілу енергії, яка займатиметься експлуатацією та розвитком електромереж, інша — компанія з постачання, яка займатиметься продажем електроенергії та розрахунками з енергоринком і споживачами. Остання вже до початку другого півріччя повинна отримати відповідну ліцензію на постачання енергії і тоді запрацює на повну силу.
До початку грудня юридичні особи—споживачі повинні будуть визначитися, чи продовжать вони співпрацю з нею, чи шукатимуть інших постачальників. А відповідно до нині діючої державної енергетичної стратегії такий вибір до 2020 року мають зробити і всі фізичні особи—споживачі.
Суть цього реформування полягає в тому, що на енергоринку може одночасно працювати необмежена кількість постачальників. Вони купуватимуть електроенергію на відповідному ринку електроенергії і продаватимуть її споживачам. До того ж кожен виставлятиме свою ціну за кіловат. Таке конкурентне середовище змусить постачальників бути доволі обережними у формуванні тарифів. Бо тільки-но його вартість зросте — покупець може перейти до продавця з демократичнішим тарифом.
— Система продумана так, що постачальник сам шукатиме можливості купити електроенергію якомога дешевше. А конкуренція на ринку продажів стримуватиме від безконтрольного підвищення реалізаційних цін, — продовжує Олег Іванович. — Ми вивчали польський досвід такої реформи і переконалися, що вона стає успішною, коли на ринку діють чесні та прозорі правила.
Чи ризикує при цьому обленерго? Так. Бо навіть попри те, що воно багато десятиліть поспіль залишалося монополістом у цій сфері, немає жодних гарантій, що споживач надасть перевагу саме йому. Приміром, для великих промислових споживачів вирішальну роль під час вибору партнера може відіграти навіть мінімальна цінова знижка. Адже за значних обсягів споживання вона обернеться істотною економією.
Водночас споживач цінує надійність продавця, його порядність у стосунках. Тож усім своїм попереднім досвідом роботи ПАТ «Хмельницькобленерго» намагається переконати, що саме воно відповідатиме таким запитам.
Чи справді така система зможе працювати ефективно і в наших умовах, покаже час. Бо не все залежить від бажань і старань лише одного нехай навіть успішного підприємства. Адже вже є сумний досвід того, як почали пробуксовувати такі реформи в газовій сфері, коли аналогічний поділ облгазів так і не призвів ані до зменшення тарифів, ані до запровадження конкурентного ринку.
Тож енергетики, зважаючи на досвід газової сфери, готові розпочати реформування.

Інвестором може стати споживач

Та вже тепер зрозуміло, легкий цей шлях не буде. Побудова успішної системи, яка одночасно задовольнятиме як генеруючі компанії і постачальників, так і споживачів, вимагає запровадження в життя цілого комплексу заходів. Деякі з них уже нині спричиняють чималі дискусії і серед фахівців, і в суспільстві. Зокрема, це стосується запровадження RAB — тарифів. Хтось бачить у них лише безконтрольне викачування грошей із споживачів. Хтось переконує, що іншої альтернативи для успішного розвитку енергетики наразі немає.
Як правило, в таких випадках істина посередині.
Побоювання щодо підвищення тарифів для споживачів не такі вже й безпідставні.
— Але не варто бути упередженим, слід розуміти, для чого це робиться. Система стимулюючого тарифоутворення має і багато позитивних моментів. До того ж таких, що в перспективі спрацюють на зменшення тарифів, — переконаний Олег Козачук. — Чому ми концентруємося на негативному досвіді, а не хочемо бачити позитиву? А він, безсумнівно, є: сьогоднішнє підвищення цін обов’язково принесе економію та зниження їх завтра.
Незаперечним залишається і той факт, що перші позитивні зміни мають відчути саме розподільчі та постачальні енергокомпанії. У ПАТ «Хмельницькобленерго» підрахували: за теперішніх правил гри не тільки на оновлення виробництва, а й на утримання та ремонт технічної бази вдається залучити набагато менші суми, ніж це потрібно. Дефіцит коштів становить мільярди гривень.
Тисячі кілометрів електромереж, що дісталися у спадок ще від радянської енергосистеми, підстанції, що давно відпрацювали свій строк, потребують не просто ремонту, а реального оновлення. З нинішніми темпами технічного переоснащення це завдання буде дуже довготривалим.
Де вихід? Багато хто бачить його саме в запровадженні стимулюючого тарифоутворення. Приміром, для ПАТ «Хмельницькобленерго» це означає, що витрати на модернізацію виробництва можуть зрости у п’ять-шість разів.
Так, на початку це призведе до зростання тарифів для споживачів.
— Як ми побачили на досвіді європейських країн, на цьому етапі вартість кіловата може зрости від 10 до 30 відсотків, — зізнається Олег Козачук. — Але треба розуміти, що ці кошти повинні йти не в кишеню власників компанії, а саме на розвиток електромереж. Бо компанії мають взяти на себе зобов’язання підвищити ефективність надання послуг, здійснити значну модернізацію обладнання, залучити нові технології...
Одно слово, виходить так, що головним інвестором у цій програмі оновлення повинен виступити... споживач. А за це з часом він має отримати свої дивіденди. Зрозуміло, що про реальне повернення коштів не йдеться. Усе розраховано на те, що енергопостачальна компанія поверне цей борг зменшеними тарифами. А досягти їх вдасться саме завдяки запровадженню цих новацій.
Чи можна не йти таким шляхом? Можна. Та, як стверджують фахівці галузі, в такому разі підвищення тарифів перетворюється на перманентний процес, який ніколи не закінчиться. У результаті споживачеві постійно доводиться платити в рази більше.
— Галузь давно потребує чесних і відкритих рішень, — переконаний Олег Козачук.

Електронні кабінети освоїли вже й пенсіонери

У ПАТ «Хмельницькобленерго» розуміють: компанія стоїть на порозі змін, що здатні вплинути на життя і статки не лише енергопостачальників, а й тисяч споживачів. Тому й намагаються зробити все, щоб цей перехід не був надто болючий, а головне — щоб усі отримали очікуване. Цього навчалися в Польщі та Південній Кореї, де розпитували в колег, як із найменшими втратами пройти шляхом реформ. Тепер побачене намагаються адаптувати і застосувати в себе.
Скажімо, польський досвід підказав, що там майже 90 відсотків споживачів спілкуються з компанією і сплачують за отримані послуги за допомогою сучасних цифрових технологій. Тож у ПАТ «Хмельницькобленерго» теж намагаються вибудувати нову систему взаємодії і спілкування зі споживачем, коли сервісні центри з великим напливом відвідувачів і чергами відходять у минуле. Нові електронні сервіси — особисті електронні кабінети з можливістю передачі показників лічильників і моментальним отриманням показників нарахувань — значно полегшують процес оплати і розрахунків. У компанії подбали і про те, щоб перевагами таких послуг могли скористатися й люди старшого віку, яким далеко не завжди вдається освоїти комп’ютерну техніку. Тому в ПАТ передбачили можливість коли діти чи онуки можуть сплатити через свої кабінети рахунки батьків та рідних.
Невдовзі має запрацювати і програмне забезпечення, що спростить систему оплати через банківські термінали.
Це лише один із напрямів роботи на шляху реформування. Але, як усі решта, спрямований на те, щоб кардинально змінити ситуацію в галузі. Насамперед зупинити неконтрольоване зростання тарифів і створити сучасну ефективну галузь. ПАТ «Хмельницькобленерго» готове до такого реформування. І сподівається, що завдяки розумінню та співпраці всіх зацікавлених сторін і учасників цього процесу все задумане перетвориться на реальність.

Ірина КОЗАК.
Фото надано автором.

Хмельницький.

 

ДОВІДКОВО

До складу ПАТ обленерго входить 25 відокремлених підрозділів — райони електричних мереж у кожному районі області, Хмельницький і Кам’янець-Подільський міські РЕМ, Старосинявський цех централізованого ремонту та навчально-лікувальний комплекс санаторій-профілакторій «Яблуневий сад».
Система транспортування та постачання електроенергії споживачам регіону покриває загальну площу в 20,6 тисячі квадратних кілометрів. Вона складається з ліній електропередачі загальною довжиною понад 34 тисячі кілометрів, 175 трансформаторних підстанцій 110/35/10 кВ, 7382 трансформаторних підстанцій 10/0,4 кВ та 66 розподільчих пунктів.