На сьогодні в експлуатації у Служби автомобільних доріг Запорізької області перебуває 1628 кілометрів автодоріг державного значення. Це міжнародні, національні, регіональні й територіальні траси. На їх експлуатаційне утримання цього року виділено 117 мільйонів гривень. Ці роботи включають ямковий ремонт, встановлення знаків, огородження і наведення порядку на дорогах. Заступник начальника Служби автомобільних доріг у Запорізькій області Михайло Прохоров (на знімку) головним завданням Служби вважає визначити необхідну стратегію у ремонті й будівництві доріг, а також уміло скоординувати злагоджену роботу підрядників.

— Які траси в Запорізькій області потребують підвищеної уваги?
— На сьогодні в пріоритеті ремонт траси Н-08 (Бориспіль—Запоріжжя—Маріуполь). Цього року ми виконуємо середній ремонт траси із заміною покриття на ділянці між Дніпром і Запоріжжям вартістю у 200 мільйонів, — розповідає Михайло Прохоров. — На даний момент для середнього ремонту доріг у держбюджеті вже заплановано близько 300 мільйонів. У рамках митного експерименту з фінансування ремонту й реконструкції доріг за рахунок перевиконання митних надходжень у Верховній Раді вже відбулося попереднє узгодження на суму майже 176 мільйонів. Зараз ми очікуємо отримання цієї суми. Попередньо, виділені кошти плануємо направити на ремонт дороги М-30 (Василівка—Бердянськ). Звісно, частина фінансування піде на роботи по трасі Н-08, щоб з’єднати ділянку між Дніпром і Запоріжжям. А загалом стан доріг в області можна назвати задовільним.
— Як оцінюєте роботу підрядних організацій? Чи впроваджують вони сучасні технології і розробки?
— Наприкінці минулого року в нас відбувся тендер на експлуатаційне утримання однієї з доріг, який виграв Запорізький облавтодор. Варто відзначити, що в них практично в кожному районі є дорожня організація, яка здатна виконувати необхідні роботи на тій чи іншій території. У цьому їх перевага перед іншими організаціями.
На сьогоднішній день на автомобільних дорогах області працює 19 бригад. У середньому стандартна бригада складається з 10—12 осіб. Іноді в разі виконання середнього ремонту може сягати 30—40 чоловік і до 40 одиниць спеціалізованої техніки. Склад бригади змінюється залежно від технології, що застосовується, і погоди. Нині п’ять бригад застосовують передовий метод укладання — струминний (суміш гарячого дрібного щебеню і емульсії бітуму). Він значно дешевший, ніж старі методи, і спрямований саме на ефективне усунення ям на дорожньому покритті. Також, завдяки спеціальній формулі, заповнює тріщини в покритті, запобігаючи подальшому руйнуванню. Це достатньо сучасне рішення у «лікуванні» дорожнього покриття.
Одне з нововведень — «ресайклинг». Цей метод полягає у зрізанні верхнього шару покриття, після чого відбувається зміцнення основи цементом і щебеневим матеріалом. Це підвищує міцність дороги. Технологія доволі нова й потребує комплексу сучасних машин. Однак в Облавтодорі таких машин немає, тому застосовується «ресайклинг» на наших дорогах досить рідко. І тільки під час проведення середнього поточного ремонту.
Протягом останніх чотирьох років застосовуємо новий пластичний асфальтобетон ЩМА-20. Завдяки йому виходить зносостійкий і якісний верхній шар покриття, котрий добре переносить зиму. Ділянки запорізьких доріг, зроблені таким методом, уже пережили більше двох зим і перебувають у хорошому стані.
Крім застосовуваних технологій ремонту, не повинні забувати й про належний сезонний догляд за дорожнім покриттям. Норми й стандарти ДСТУ визначають термін, у який дорога має бути очищена від снігу взимку, і через який період літньої пори дорожнє покриття потрібно ремонтувати. Дороги першої і другої категорії, які ми обслуговуємо, в літній період з появою ям мають бути відремонтовані протягом доби. В осінній і весняний період, за нормативами дорожньої організації, дається термін до п’яти діб. Кожна нова ділянка дороги має свій експлуатаційний термін у 5—7 років. Після чого на ній необхідно провести середній чи капітальний ремонт. У своїй роботі стикаємося з тим, що необхідний ремонт не виконувався десятиліттями. Тож багато доріг фактично руйнуються через неналежне обслуговування.
— Які плани на поточний рік?
— Провели попереднє обстеження доріг. За нашими підрахунками, на сьогоднішній день понад 133 тисячі квадратних метрів потребують ямкового ремонту. А 157 кілометрів із 1682 практично неможливо відновити. Наприклад, ділянку дороги від Мелітополя убік Херсона М-14 треба ремонтувати капітально. Визначили шість найбільш зруйнованих доріг в області, які потребують термінового капітального ремонту. Для цього необхідно понад 80 мільйонів гривень. Уже підготували листа Укравтодору з проханням збільшити фінансування.
Згідно з розробленим графіком проведення ремонтних робіт, до 1 травня ми повинні повністю усунути ями на міжнародних напрямках. На національних дорогах ямковий ремонт потрібно провести до 1 червня. Думаю, тими темпами, якими працюємо сьогодні, план нам виконати вдасться. Зараз активно працюють три асфальтобетонні заводи (АБЗ) у Запоріжжі, Більмаку й Василівці. До запуску готуються ще два заводи — в Бердянську й Мелітополі. Крім того, в деяких субпідрядних організацій, залучених до роботи, є свої АБЗ. Тож, думаю, такий обсяг робіт подужаємо.

Тетяна КУЧЕРЕНКО.
Фото надано автором.

Запорізька область.