Нова книжка «Самосвітне Сузір’я: театральна хроновізія» Олексія Кужельного (на знімку), народного артиста України й художнього керівника київського театру «Сузір’я», була презентована на Київському Арсеналі. Слово «хроновізія» у підназві свідчить, що перед нами авторська історія театру. Книжку написано в особливій манері пошуку: мистецького стилю, мистецької пам’яті, мистецького травелогу.

Тут зібрано понад сотню статей, що в різний час були написані про театрально-мистецькі віхи. Олексій Кужельний — не просто один із чільних творців українського театрального світу новітнього періоду, а й дивовижний оповідач, який, пишучи про театр, водночас звертає увагу на людей, міста, історичну пам’ять, бувальщини... І саме тому «Самосвітне Сузір’я» — книжка, яка має не лише мистецький смак, а й смак часу, який відчуваєш, блукаючи сторінками, мандруючи лабіринтами, ніби в романах Мілорада Павича або Маргарет Етвуд.
Це видання могло б стати путівником до сучасного європейського й світового театру, але також це й хроновізія-травелог, книжка мандрів людини, наділеної гострим оком і унікальною пам’яттю.
Кужельний хоче дематеріалізувати світ, деавтоматизувати сприйняття, стираючи кордони між фізичним і реальним. Самі назви статей і есеїв свідчать про те, що автор живе в особливому світі несфальшованої екзистенції, у вимірах краси і свободи: «Його божественне «Я», «Мускулатура фантазії», «Краса в очах того, хто бачить», «Презумпція культури», «Пілігрими прекрасного», «Агресія наготи»... І так десятки назв, за кожною з яких — особистісно пережита історія, утривалена в індивідуальному й мистецькому часі. Це історія зустрічей «Свого» й «Чужого».
О. Кужельний не лише митець, який кожним матеріалом утілює неокантіанський погляд на «Прекрасне» й «Піднесене», а також інтелектуал, який під час зустрічей з іншими досвідами виринає з чертогів пам’яті про минуле тих міст, у які потрапляє. Книжка пересипана сентенціями й афоризмами, анекдотами й цікавими спостереженнями, які варто було б допасувати й до дня сьогоднішнього, зокрема для того, щоб зрозуміти, у чому полягає істинне життя, як не сфальшивити дійсності, як не образити іншого, як сформувати відкрите суспільство, що живе відповідно до принципів поваги до свого і готове увібрати досвід інших.
Ця книжка утривалена у пам’яті, яка має крізьчасову тяглість і містить аромат, чарівні запахи, здатні інспірувати нашу читацьку уяву: «Місто, яке не тане, складене з кубиків рафінаду, в ранковому серпанку зовсім видається маревом, що проявилося у кавовій хмарці. Каву тут п’ють із кардамоном. Її міцність, яскраві смак і запах бадьорять і поєднують із дійсністю».
Кужельний сприймає світ навколо себе як простір краси, що має надихати людину на пізнання й творення. Водночас у цьому виданні чимало суто професійного аналізу театральних вистав, як-от «Готель «Мафусаїл»», яку було показано на Единбурзькому театральному фестивалі у 2011 р. О. Кужельний аналізує текст п’єси, послуговуючись метафорою «людина без пам’яті — людина без голови», яка реалізована у п’єсі буквально. 
Міркування оповідача про філософію тіла й оголене тіло як прийом сучасного театру та культури загалом видаються цікавими. До речі, схожих експериментів не боїться й український театр, зокрема і «Сузір’я». Ця книжка написана на пошану цього театру, до створення якого і причетний автор.
Книжка О. Кужельного показує, що світ навколо розмаїтий і прекрасний. У ній відверто проговорено дражливі теми фейкової реальності й постправди, ідентичності, травми, історичної/колективної та індивідуальної пам’яті, тіла. Але в епіцентрі кожної мандрівки в «інший» світ — український погляд, і, треба віддати належне, такий ракурс сприйняття приваблює й спонукає до осмислення своєї культури. О. Кужельний створив мистецьки переосмислений і пережитий життєпис театру «Сузір’я», який цього року відзначив своє 30-ліття. Це хроновізія тонкого спостерігача, наділеного смаком, філософським сприйняттям часу і майже рентгенівським схопленням ситуацій, людей, вистав, новітніх прийомів і технологій, які використані на сцені під час дійства.

Дмитро ДРОЗДОВСЬКИЙ.
Фото Катерини СМОЛЯНІНОВОЇ.