У 2017 році на території країни за їх участю сталося трохи більш як 10 тисяч ДТП

Проблема так званих євроблях давно перезріла. У Верховній Раді України зареєстровано декілька законопроектів, які б мали зняти штучно створене нашими громадянами напруження. Дехто скористався шпаринками у вітчизняному законодавстві й активізував схеми напівлегального користування іномарками на іноземних номерах. Не секрет, що є в цих схемах і корупційні складові. Тому й не дивно, що так звані активісти вимагають прийняти законопроекти, які дають змогу здійснювати розмитнення автомобілів та зменшити податкове навантаження на увезені в країну вживані іномарки. Учора вони паралізували дорожній рух в урядовому кварталі столиці, вимагаючи розв’язати проблему до кінця цього року.
Проте найбільше нарікань на «євробляхерів» — через недоотримання бюджетом коштів за розмитнення авто. Окрім того, значна кількість таких машин не може бути розмитнена за чинними правилами, оскільки вони не відповідають встановленим вимогам, зокрема, їм здебільшого вже понад п’ять років (читай — металобрухт). До того ж непоодинокими стали випадки грубих порушень водіями таких засобів пересування правил дорожнього руху. Що навіть надихнуло відомий гурт «The ВЙО» на пісню «Тачка на литовських бляхах» («Я паркуюсь де завгодно, не працює стоп-сигнал, не включаю повороти, я на ПДД поклав...»).

 

20 червня 2018 року. Тернопіль. Масштабна аварія з вини «євробляхи». Пошкоджено три легкові автомобілі та дві маршрутки.

Фото з сайту https://tsn.ua.

 

11 липня 2018 року. Київ. Мітинг власників автомобілів з іноземними номерами з вимогою про пільгове розмитнення авто. 

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.

 

Однак «євробляхери» активізували тиск на владу, адже поліція почала наводити лад на дорогах, зупиняючи автомобілістів на авто з іноземними номерами, перевіряти правомірність користування цими транспортними засобами. За офіційними даними, в Україні понад 425 тисяч таких автівок, половина з них — з порушенням термінів перебування в країні. Отже, доступ поліцейських до митної бази даних дає їм змогу сьогодні виявляти порушників, притягати їх до адміністративної відповідальності, а також затримувати авто. Крім того, у вересні набуває чинності закон щодо реформування сфери паркування транспортних засобів, за яким за паркову з порушенням встановлених правил авто можуть відвезти на штрафмайданчик, а забрати звідти його може лише реальний власник, тобто той, хто значиться в документах на авто і хто його ввіз в Україну. А за наявної схеми завезення машин зробити це буде складно.
У Верховній Раді зареєстровано два законопроекти, які повинні врегулювати питання з «єврономерами». Це законопроекти № 8487 і № 8488.
Перший передбачає зменшення розміру акцизного податку з авто, скасування заборони на митне оформлення машин, що не відповідають екологічному стандарту «євро-5», а також посилення контролю за переміщенням і використанням транспорту, зареєстрованого в інших державах.
За задумом авторів проекту, акциз на авто планують розраховувати на основі таких базових ставок: з бензиновим двигуном — 50 євро, з дизельним двигуном — 75 євро. Для коригування вартості мають намір запровадити коефіцієнти — залежно від об’єму двигуна та віку машини. Так, сума буде рівна базовій ставці, помноженій на коефіцієнт двигуна і коефіцієнт віку. Коефіцієнт двигуна — це об’єм, що ділиться на 1000. Коефіцієнт віку — кількість повних календарних років з року, наступного за роком виробництва авто, і до року ввезення його в Україну.
«Розраховані за новим принципом акцизи будуть значно менші від тих, які діють зараз, а різниця в розмірі ставок для різних за об’ємом двигуна авто не буде такою суттєвою. При цьому акцизний податок на старі авто, звичайно, буде вищий за рахунок його збільшення на віковий коефіцієнт, що стимулюватиме купівлю новіших транспортних засобів», — пояснює ініціативу голова Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна. Вона вважає, що в разі прийняття цього законопроекту розмитнення авто коштуватиме від 2,5 до 3 тисяч доларів. Також Н. Южаніна критично ставиться до другого законопроекту з цієї проблеми, адже «крім усього іншого, пропонується скасувати внесок до Пенсійного фонду при реєстрації авто в Україні. Тобто розмитнення «євроблях» провести за рахунок пенсіонерів».
У свою чергу активісти «Доступного авто» та Союзу автомобілістів України пропонують встановити розмитнення на рівні 1000 євро з оплатою податку на додану вартість.
А втім, сьогодні зазначені законопроекти — не на порядку денному парламенту (є важливіші питання, які мають розглянути народні депутати до початку періоду відпусток), а тому проблема «євробляхерів» залишиться нерозв’язаною щонайменш до осені.

Сергій ДЕМСЬКИЙ.
Більше фото тут — www.golos.com.ua