Після ДТП з масовою загибеллю людей, що стались останніми днями на дорогах країни, запустили тотальні перевірки в усіх регіонах. Виявлені в перші дні і навіть години таких перевірок порушення просто вражають своєю кількістю і типовістю. Вже складено сотні протоколів, накладено штрафи… Але чи насправді ця кампанія наведе лад на дорогах? Чи стануть рейсові автобуси і маршрутки зручними, дії водіїв — професійними, діяльність власників транспорту — законною, а поїздки для пасажирів — безпечними? На жаль, давати стверджувальні відповіді ще рано.

Стерта гума та додаткові крісла в салоні

Ось основні порушення, які працівники обласного управління Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) разом із патрульними виявили під час рейдів у перший день роботи на Хмельниччині. Область не відстає від інших за масштабами і темпами перевірок. Для початку проінспектували транспорт на центральному автовокзалі Хмельницького. Як повідомили в облуправлінні Укртрансбезпеки, перевіряли переважно обласні маршрути, бо саме там курсує найбільше несправної техніки.

Кожен п’ятий автобус, який лише за три години встигли проконтролювати недільного ранку, мав порушення. А буси, що перероблені з вантажних під пасажирські, — найнебезпечніші. Контролери побачили проіржавілі двері, відсутність аварійних виходів, погано прикріплені крісла, стерту гуму…

— Ми виявляли порушення  технічного стану транспортних засобів, їх комплектності, а також недодержання водіями режиму праці та відпочинку, — повідомив заступник начальника управління Укртрансбезпеки в Хмельницькій області Сергій Панчук.

В управлінні додають, що з Хмельницького автовокзалу № 1 щодня виїжджає понад три сотні автобусів. При цьому автобуси міжнародного сполучення майже у бездоганному технічному стані. Натомість на місцевих рейсах можна побачити всяке.

Здавалося б, нарешті порядок буде наведено. Але, як запевняють у відомстві, така робота — не новина. Фактично такі перевірки проводяться щоденно силами інспекторського складу управління, до них залучаються представники інших органів державної влади, в тому числі патрульної поліції. Інколи приєднуються і громадські активісти. Тому нічого нового: всі факти відомі вже не роками, а десятиліттями. А досягти істотних змін за цей час так і не вдалось.

А кінця не видно...

Усі продовжують виконувати свої функції. Боротьба за безпечний і легальний транспорт перетворилась на перманентний процес, кінця якому не видно.

Уже не перший рік, як в ОДА запроваджена практика щопонеділка проводити нараду за результатами тижневої роботи мобільних груп з дотримання законодавства на транспорті. Мета все та ж: позбутись на дорогах нелегальних перевізників і простежити за дотриманням всіх норм і правил серед тих водіїв, що працюють в правовому полі.

Ось звіт за останній тиждень: проведено відпрацювання у Хмельницькому, Кам’янці-Подільському та Дунаєвецькому, Чемеровецькому і Славутському районах. Під час перевірок до працівників Укртрансбезпеки долучились представники ГО «АвтоЄвроСила». Щоправда, останні цього разу зосередились на контролі за вантажними перевезеннями. В результаті зафіксували 31 факт перевищення допустимих норм перевезення вантажів. Але загалом склали 73 акти про порушення Закону України «Про автомобільний транспорт». Водії «попались» на неналежному технічному стані автобуса, здійсненні перевезень автобусом, що не зазначений у дозвільних документах, порушенні режиму праці та відпочинку. А ще — на перевезенні стоячих пасажирів, відсутності списку пасажирів, здійсненні нерегулярних пасажирських перевезень без відповідних документів…

Нічого нового. Така статистика звучить на нарадах щотижня. Але тепер через доручення Прем’єр-міністра проінспектувати ситуацію на транспорті в цифрах і темпах треба буде трохи додати. Однак що це змінить?

Хто «кришує»?

На останній зустрічі з керівництвом області транспортники вкотре говорили про свої проблеми. Мовляв, працювати, дотримуючись усіх вимог законодавства, в умовах, коли поруч заробляє гроші величезний автопарк нелегальних перевізників, практично неможливо. Адже одні зазнають чималих витрат на утримання транспорту в належному технічному стані, виплату легальної зарплати і сплату податків, фінансування технічної, диспетчерської та медичної служб, тоді як інші обходяться без усього цього. І як результат — ціна проїзду різна. Отож дуже часто пасажир згоден проміняти свою безпеку на економію в кілька гривень. При цьому застереження, що життя і здоров’я дорожчі, перестає діяти, коли в гаманці — лічені гривні.

Варто зауважити, що в обласному центрі місць, де раніше масово збирались пасажири, щоб сісти на будь-який транспорт, оминаючи авто-станцію, стало менше. Принаймні нелегали підбирають своїх клієнтів не так відкрито, як було раніше. Та все одно — беруть і везуть.

За законом, крім справного автобуса, кожен водій повинен мати чимало документів — про проходження передрейсових медичних оглядів, дотримання режиму праці та відпочинку, обов’язкові види страхування, а також документи, на підставі яких здійснюються перевезення, маршрути курсування тощо. А ще — ліцензію на комерційне перевезення пасажирів. Якщо такої немає, автобус мають конфіскувати. Однак, якщо такий документ навіть є, але автобус незаконно переобладнаний з вантажного на пасажирський, перевізник позбавляється ліцензії і має сплатити 17 тисяч гривень штрафу.

— Та це в тому разі, коли буде доведено, що це були саме комерційні перевезення, — уточнює директор Департаменту економічного розвитку, промисловості та інфраструктури облдержадміністрації Юрій Гриневич. — Дуже часто водій говорить, що просто підвіз знайомих на базар. Вплинути на них практично неможливо.

Таких нелегалів, у тому числі й тих, що працюють на «євробляхах», лише в обласному центрі налічують не менш як три тисячі. І це неофіційні дані. Скільки їх насправді возить пасажирів, наражаючи останніх на небезпеку, сказати ніхто не візьметься. А тим більше покарати штрафами чи конфіскаціями.

Виходить, якщо закон не проти таких водіїв і поїздок, то що можуть дати кампанії з перевірок? Навіть якщо вони тривають роками.

Хоч як парадоксально звучить, але
бізнес пасажирських перевезень, котрий мав би здійснюватися в надзвичайно жорстких рамках закону, бо йдеться про життя і здоров’я людей, залишається найбільш «тіньовим». Чого тільки варте бюджетне фінансування відшкодування пільгових перевезень. Досі в цій сфері немає хоча б елементарного обліку, а тому ніхто точно не скаже, кому й за яку роботу йдуть мільйонні компенсації? Намагання запровадити монетизацію цих пільг наштовхнулось на глуху стіну несприйняття на місцях.

Так, попри те що з кінця травня в області набрало чинності розпорядження голови ОДА про щомісячну доплату кожному пільговику на суму в 103,75 гривні, таких сум ось уже два місяці ще ніхто не нараховував і не отримував.

Це ланки все того ж ланцюга, що зветься безконтрольні, незаконні й просто злочинні пасажирські перевезення. Чому вони виявились такими міцними, що наразі ще нікому не вдалось їх розірвати? Залишається лише здогадуватись.

Хмельницький.