Багато років передплачую «Голос України». З особливою зацікавленістю перечитую сторінки «Сім’ї». Цього вересня мій онук іде до першого класу. Хотілося б більше дізнатися про підготовку дитини до школи. Які тести, що визначають готовність дитини до першого класу. Розкажіть і про новації в навчанні, реформу в освіті. Заздалегідь дякую!
 

Дідусь Володимир ВАКУЛЕНКО.

Житомир.

На запитання відповідає начальник Управління з питань інформаційної політики та комунікацій Міністерства освіти і науки України Тетяна ГОЛУБОВА:
— У школі не проводять тестування на готовність дитини до навчання у першому класі. Адже дошкільна освіта спрямовує свою увагу на формування дошкільної зрілості, базових якостей самостійності, відповідальності, допитливості, креативності, шанобливості, а не на підготовку до школи. У контексті змін важливою для першокласника є не стільки когнітивна готовність (сформовані граматичні та математичні знання й уміння), скільки фізіологічна, психологічна та соціальна (уміння спілкуватися, висловлюватись усно, працювати у групі, керувати емоціями).
Але батьки можуть самостійно перевірити фізіологічну готовність дитини до школи за допомогою Філіппінського тесту, тестів на сформованість дрібної моторики (наприклад, тест «Руки» М. Безруких, С. Єфімової),
Що ж до новацій в освіті, то основні напрями реформи «Нова українська школа» такі:
л навчання спрямоване не лише на формування знань, умінь та навичок, а й на вміння застосовувати їх у житті — формування компетентностей;
л ключовими уміннями, якими має оволодіти учень у школі, є такі: читання з розумінням, уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, творчість, ініціативність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв’язувати проблеми, співпрацювати з іншими особами;
* 1—2 клас — адаптаційно-ігровий період, під час якого діти навчаються в ігровій формі;
* змінюється роль вчителя: він — не суворий наставник, а друг, помічник та партнер дитини, який допомагає їй опанувати нові знання та вміння;
* створюються умови для запровадження інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами;
* на уроці переважатимуть дослідницькі, творчі, проблемні методи навчання; діалогічні способи спілкування між учнями та учителем; парні та групові форми роботи;
* у початковій школі буде впроваджено інтегрований курс «Я досліджую світ», де учні пізнаватимуть світ та набуватимуть нових умінь через дослідницьку діяльність;
* кожен день починатиметься з ранкових зустрічей, де учні вчитимуться комунікувати, плануватимуть свій день, обговорюватимуть проблеми;
* змінюється навчальний простір: він стає динамічним осередком навчання, спілкування, дослідження, творчості учнів; нове обладнання допоможе швидко змінити простір класу залежно від виду діяльності, яку хоче організувати вчитель; школярі навчатимуться за новими підручниками, у яких передбачені компетентнісні завдання;
* педагоги, які навчатимуть перші класи, пройшли обов’язкове перенавчання;
* кожен першокласник отримає «6 цеглинок» від Лего, а також набір на весь клас «LEGO Play Box». Їх використовуватимуть на уроках математики, читання, фізкультхвилинках, під час пошукової проектної діяльності, для розвитку творчих здібностей, мовлення тощо. Створені відповідні методики (розміщені на сайті МОН) для роботи з цими наборами;
* змінюються підходи до оцінювання: впроваджується формувальне оцінювання, спрямоване на підтримку траєкторії розвитку кожного учня; розробляється система завдань для оцінювання компетентностей учнів.
Цікавого й змістовного навчання всім школярам!